Iako je po broju obrađenih kontejnera i po godišnjoj tonaži tereta daleko iza najprometnijih svjetskih luka, riječka je luka jedna od najvrednijih hrvatskih strateških točaka. Sa 150.677 TEU-a kontejnerskog prometa i 9,4 milijuna tona tereta u prošloj godini, Luka Rijeka je najvažnija hrvatska luka, ali privlači pozornost i Kineza i Nijemaca. Ova 730 godina stara luka zainteresirala je kinesku brodarsku kompaniju Cosco (China Ocean Shipping Company), koja je započela pregovore s vladom o izgradnji novoga kontejnerskog terminala na otoku Krku. Predsjednik Cosca Wei Jiafu susreo se proljetos s premijerom Zoranom Milanovićem i ministrom prometa Sinišom Hajdašem Dončićem izrazivši zanimanje za koncesiju na upravljanje dijelom riječke luke i pretvaranje Luke Rijeka u glavnu kinesku poveznicu sa srednjom i istočnom Europom. Takav aranžman Cosco odnedavna ima s glavnom grčkom lukom u Pireju. Proširena bi riječka luka mogla prihvatiti golemi volumen kineske robe i skratiti put kineskim brodovima do iskrcajne europske luke, jer Rijeka je za tisuću nautičkih milja bliža Kini nego Hamburg. Proširenje riječke luke stajalo bi ulagače do milijarde eura, ali Cosco razmatra i postavljanje novoga Krčkog mosta i izgradnju pruge između Rijeke i mađarske granice preko Zagreba. To bi ulaganje iznosilo daljnje tri milijarde eura, a kad bi željeznička poveznica bila dovršena, kineska bi roba stizala do srednjoeuropskih zemalja deset do četrnaest dana brže nego danas. Milanović je na sastanku s Jiafuom obećao da će on i njegova vlada učiniti sve da uklone prepreke za kineska ulaganja u Hrvatskoj, a po riječima ministra Dončića priprema dokumentacije za opisane radove traje najmanje dvije godine. Dovoljno vremena da netko pomrsi Hrvatskoj račune, procjenjuju neki domaći mediji.
Rijeka prijeti Hamburgu?
Nedavne izjave dijela njemačkih političara o "hrvatskoj nespremnosti za ulazak u Europsku uniju" u predviđenom roku 1. srpnja 2013. neki u Hrvatskoj tumače kao pritisak Njemačke na Milanovićevu vladu da odustane od daljnjih pregovora s Kinezima o riječkoj luci. Spomenute su se izjave vremenski podudarile s posjetom kineskog zamjenika ministra vanjskih poslova Song Taoa Hrvatskoj gdje ga je primio ministar prometa Hajdaš Dončić. Navodno njemačka gleda nepovoljno na mogućnost da do kraja desetljeća Hrvatska postane osposobljena za prijem velikog dijela kineske robe jer bi u tom slučaju pao promet hamburškoj luci. Koliko je utemeljena ova teorija zavjere nije lako procijeniti, znamo li da je promet hamburške luke za 600 puta veći od sadašnjeg prometa Luke Rijeka. I uz kinesku pomoć, ona će uvijek baratati samo s djelićem robe koju prihvaćaju njezini sjevernjački kolege iz njemačkog velegrada. No nema sumnje da bi promet u "kineskoj četvrti" Luke Rijeka porastao, kako pokazuje primjer Pireja. Cosco je 2010. unajmio pola pirejske luke za pola milijardi eura i u međuvremenu utrostručio promet, koji u njegovu dijelu sada iznosi 1,05 milijuna kontejnera. Istodobno promet u dijelu luke pod grčkim nadzorom zaostaje, što zapovjednik kineskog dijela luke Fu Cheng Qiu tumači krutim grčkim radnim propisima i utjecajem sindikata, koji djeluju demotivirajuće na radnike. "Svi znaju da ovdje (u kineskom dijelu, op. a.) čovjek mora marljivo raditi", rekao je za New York Times kapetan Fu, pod čijom je upravom luka privukla nove klijente i veće brodove. A i radnike: u sektoru kojim upravlja Kina radi tisuću Grka, u usporedbi sa 800 u grčkom dijelu. Cosco je uložio 390 milijuna dolara kako bi omogućio svojem dijelu luke prihvat 3,7 milijuna kontejnera, što bi podiglo pirejsku luku prema gornjem dijelu ljestvice najprometnijih luka. A tom ljestvicom dominiraju, lako je naslutiti, kineske luke. U proteklih nekoliko desetljeća pomorski je promet napredovao koracima od sedam milja (nautičkih, dakako). Zbog toga prometne vlasti u svakoj zemlji nastoje osigurati da kapaciteti njihovih luka uzmognu zadovoljiti potrebe prijevoznika. Prometnost luke može se mjeriti prema količini kontejnerskog prometa, prema tonaži robe ili tonaži pristalih brodova. U ovom smo prilogu razmatrali kriterij kontejnerskog prometa, koji se mjeri u TEU-ima (Twenty-foot Equivalent Units, jedinica ekvivalenta 20 stopa). TEU je neprecizna mjerna jedinica, no jedan TEU najbliži je veličini jednoga standardnog kontejnera po Međunarodnoj organizaciji za standardizaciju (ISO). Posjetimo vodeće svjetske luke i pogledajmo po čemu su posebne.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.te nemce je trebalo satrti jos 45e
Uključite se u raspravu