Iz Istre će dizajnirati popularan proizvod, u unisex varijanti i za cijeli svijet

Autor: Sergej Novosel Vučković , 11. veljača 2022. u 06:44
Kreativni direktori i osnivači Studia Sonda i Sonda kreativnog centra Jelena Fiškuš i Sean Poropat /PD

Istarski studio Sonda starta s programom Designed by people, kojim uključuje zajednicu, ‘narod’, u dio kreativnih procesa. Prvi je zadatak dizajn skija prema uputama proizvođača, globalnog igrača iz Slovenije.

Od sredine veljače do sredine ožujka u Vižinadi u Istri održava se prvo izdanje edukativnog programa Sonda Designed by People, osmišljen u kreativnom centru Studija Sonda, nagrađivanog kreativnog tima koji čine Jelena Fiškuš i Sean Poropat, kreativni direktori i osnivači Studija Sonda i kreativnog centra. Oni za Poslovni dnevnik govore o svrsi i ciljevima programa, koji je prvi takve vrste u nas koji uključuje ‘narod’, tj. širu zajednicu, i to na izradi konkretnog proizvoda, u ovom slučaju skija. 

Pokrenuli ste program Sonda Designed by People, što njime želite postići? Kao da želite na neki način demokratizirati dizajn, kao nešto što je pristupačno svakome?

Osim što u sklopu svog svakodnevnog posla stvaramo komunikacijska i dizajnerska rješenja koja unaprjeđuju poslovanja naših klijenata/partnera, odlučili smo tom svakodnevnom poslu dodati i jednu novu dimenziju, koja na neki način otvara vrata našeg kreativnog studija javnosti, a i samim klijentima nudi nešto drugačije. Želimo biti prvi kreativni studio koji na rad na dijelu konkretnih, tržištno utemeljenih projekata, poziva širu zajednicu i tako kreativnost čini dostupnom svima, s ciljem da dokaže njezinu visoku učinkovitost. Zajedno s kolegama, zajednicom i poslovnim partnerima/klijentima stvarat ćemo tako globalno relevantne brendove, proizvode, projekte i programe koji imaju realan tržišni uspjeh, a prije svega uvijek povezuju i stvaraju bolje društvo. U svrhu ostvarenja cilja, u 2021. osnovali smo i Sonda Kreativni centar u Vižinadi s foto/video produkcijskim dijelom i Designed By people prvi je u nizu programa koji će se tu odvijati.

Što predstavlja ovaj program? Koji su ciljevi? Kome je sve namijenjen? Radionice počinju uskoro, koliko je prijavljenih i kojih profila ljudi? Gdje se odvijaju radionice?

 Radionice se odvijaju u Vižinadi i jako nas veseli vidjeti da svojevrsna dislociranost nije polaznicima zapreka za pohađanje. Prijave nam stižu iz cijele Hrvatske, pa i Slovenije i možemo reći da su za 100% iznenadile naše planove i očekivanja jer smo u ovoj prvoj, testnoj radionici krenuli skromno, promocijom tek putem naših vlastitih kanala. No odaziv je fantastičan, ljudi su željni ovakvih stvari. Javlja se upravo onakav profil osoba kakav smo i željeli, ljudi koji se smatraju kreativnima ali nisu možda nikada imali priliku ostvariti svoj kreativni potencijal. Sada će dobiti priliku stati iza konkretnog, tržišnog relevantnog uratka i sigurno će to na neki način utjecati na njihove živote i njihove sredine, omogućiti im da se razvijaju u nekom drugom pogledu, a svakako je dugoročni cilj osvijestiti koliko kreativnost, ako se potencira i vodi, može biti snažan pokretač jedne zajednice te da je ključna u svim sferama života. Često se zanemaruje, smatra nečim apstraktnim, ali zapravo, ako je pravilno usmjerena, ona je  je i važan i realan ekonomski pokretač, baš poput  primjerice turizma, IT-a, proizvodnje… Štoviše, ona je izuzetno važna u svim sferama, kreativnost se treba razvijati u svim zanimanjima i djelatnostima, to je ono što želimo pokazati ljudima, da kreativne procese mogu primijeniti u svakom segmentu života. Također, želimo dokazati da posao kojim se bavimo nije samo crtanje ili neka iskrica inspiracije, do ostvarenja kreativnih uradaka prolazi se kroz ozbiljne procese, gotovo formule djelovanja, nalik onim znanstvenim ili matematičkim. To će naši polaznici imati priliku uvidjeti, zato je važno da prođu kroz cijeli proces, a zatim da rezultat svog rada mogu i fizički opipati ili jednog dana vidjeti na nekom skijalištu, zašto ne?

Što se samih prijava tiče, prijavili su nam se studenti, ljudi iz svijeta komunikacija, novinari, ali i zubari, zubotehničari, osobe koji rade u prodaji, turizmu, školstvu, javnom sektoru, itd. Pa čak, evo, i u policijskoj postaji. Javili su nam se i nezaposleni. Od polaznika se ne očekuje nikakvo prethodno iskustvo već motiviranost, mogućnost pohađanja radionica i spremnost na rad i „domaću zadaću“.  

Prvi projekt, ili izazov u programu Sonda Designed by People je dizajniranje novih skija za slovenski Elan. Koliko se ljudi prijavilo za sudjelovanje? Što je sve zadatak tima u tom projektu?

Kroz Sonda Designed By People radionice cilj je polaznicima približiti sve faze kreativnog procesa koje prethode kreiranju realnog proizvoda koji nije fiktivan, već će doista zaživjeti u prodajnom asortimanu brendova s kojima ćemo surađivati. Dizajn skija je tek prvi od njih i sretni smo što je Elan, naš dugogodidšnji partner prepoznao vrijednost projekta i odlučio biti naš prvi partner koji će u njemu sudjelovati, a ovim putem pozivamo i druge da nam se u doglednoj budućnosti pridruže. Mnogi klijenti za koje radimo sve više uviđaju važnost društveno odgovornog poslovanja i mi im nudimo jedinstvenu priliku da, uz naše iskustvo, uključe zajednicu, zainteresirane pojedince u formiranje svojih proizvoda i kampanja. Ne samo da dobivaju na imageu utječući na razvoj društva, već mogu dobiti i sasvim drugi insight u ono što nude svojim ciljnim skupinama, jer sad imaju priliku doživjeti direktan feedback od te ciljne skupine, svojevsnu fokus grupu – grupu koja će i sama kreirati dizjan i komunikaciju za njih. Zar nije zanimljivo vidjeti kako bi Vaš proizvod dizajnirala gospođa iz policijske uprave, koja je upravo kupac tog proizvoda? To je sjajna prilika i za naše klijente/partnere i za polaznike.

Za prvi projekt namjerno smo odabrali brend koji je globalno poznat, kako bismo ovoj prvoj radionici dali svojevrsnu težinu i ozbiljnost, a zatim nastavljamo u istom tonu. Danas-sutra možda će to biti dizajn neke čokolade, sladoleda, brenda vina, neka kampanja, hotelski asortiman… Mogućnosti su neiscrpne, a kroz godine rada uobličili smo krasan portfelj partnera kojima će zasigurno biti zadovoljstvo sudjelovati.

Konkretno u ovoj prvoj radionici zadatak tima je, dakle, dizajnirati unisex skiju, prema uputama Elana, a koje će polaznicima biti pojašnjene već na prvom susretu. Skiju koja će se uistinu proizvesti. Jedan dio Sonda Designed By People programa je i posjet tvornici Elana u Begunju na Gorenjskem, terenska nastava, gdje će se uistinu moći vidjeti i doživjeti kako se skija pretvara u stvaran proizvod. To će nam uvijek biti praksa, taj terenski rad. Na ideju smo došli jer smo kroz godine nebrojeno puta dobivali upite s raznih strana od raznih ljudi i školaraca koji su iskazivali želju doći k nama i raditi na projektima, učiti. Sada, kada smo sredili infrastrukturu, konačno možemo otvoriti vrata studija i omogućiti im to. Velike zahvale idu i Općini Vižinada koja je uvidjela naš potencijal: Kada smo im predstavili detaljno razrađen plan, nisu nas pustili da odemo, nego nam dali priliku da zajedno razvijamo mjesto i cijeli poluotok  kroz ovakve projekte, vjerujemo jedinstvene u širem okruženju. Nadalje, dio sredstava za produkcijsku dvoranu, omogućen je kroz uspješno ostvaren projekt sufinanciranja sredstvima EU.  Pa ako taj poslovni model nije dokaz koliko kreativnost može biti učinkovita u svim sferama, onda zbilja ne znamo što jest

Je li Elan kao naručitelj postavio uvjete što se tiče dizajna novih skija?

Ovo je i za njih ozbiljan projekt i već na prvu radionicu dolaze Brand manageri i članovi uprave iz Elana koji će polaznicima približiti vrijednosti brenda i dati im konkretan brief, pojasniti što se od njih očekuje. Smatramo da dizajn uvijek mora biti utemeljen na istraživanju, dobrom poznavanju brenda, njegovih potreba i potreba ciljne skupine kojoj se obraća, jedino tako znamo raditi, i dakako da smo s Elanom odmah dogovorili takav pristup rada, kakav i inače prakticiramo. Tek negdje na trećoj radionici započinjemo s izradom grafika, što znači da je to faza koja dolazi tek nakon temeljitog istraživanja. Elan će očekivati ozbiljan pristup i ozbiljan proizvod, a takav proizvod će i dobiti, bez obzira što će se neki polaznici prvi put u životu susresti s dizajnom skija.

Kad očekujete da bi taj projekt mogao biti gotov? Kad bi “vaše” skije mogle na tržište?

One će biti proizvedene i predstavljene javnosti već u prvoj polovici godine. Elan je već krenuo u prezentaciju Designed by people skija prema svojim „dealerima“, a premda će biti proizvedene prije ljeta, počet će se prodavati tek s početkom iduće skijaške sezone.

Za prvi projekt namjerno smo odabrali brend koji je globalno poznat, kako bismo ovoj prvoj radionici dali svojevrsnu težinu i ozbiljnost, a zatim nastavljamo u istom tonu. Danas-sutra možda će to biti dizajn neke čokolade, sladoleda, brenda vina, neka kampanja, hotelski asortiman… Mogućnosti su neiscrpne, a kroz godine rada uobličili smo krasan portfelj partnera kojima će zasigurno biti zadovoljstvo sudjelovati.

Jeste li već radili za Elan?

Veže nas više od 15 godina suradnje, u početku na dizajnu ženske kolekcije skija, a sad već radimo na razini čitavog brenda. S Elanom smo gotovo otkako je počeo uopće razvijati žensku kolekciju skija i možemo reći da smo bili važan dio njihova zauzimanja tržišta u tom segmentu. Zajedno smo prije nekoliko godina dizajnirali i ostvarili projekt najlakše skije na svijetu koji je doprinio snažnom rastu prodaje i proboju na tržiša na kojima do tada nisu imali pristupa u kategoriji ženskih skija, puno smo toga zajedno postigli i veseli nas vidjeti njihov rast na globalnoj sceni i naravno biti dio toga.

Prošle ste godine kao Studio Sonda bili skoro pa apsolutni pobjednik nacionalnih marketinških natjecanja. Kako vam je to pošlo za rukom? I što vam znače takve nagrade, imate ih već puno.

Kad dođe kriza, ako ju ne možeš pobijediti, pridruži joj se. Radi se upravo o godini koju će mnogi pamtiti jednu od najgorih u dugo vremena, godini COVID-a. Jedina suvisla reakcija na sve što nam se događalo bila je zasukati rukave, prilagoditi se i pokušati kreativnošću doskočiti nevolji koja je snašla svijet i nas. Upravo u tome leži moć kreativnosti, u tome da nastoji nadići konkretne probleme i čak i iz kriza prepoznati ono najbolje i okrenuti ih u svoju korist, u mjeri u kojoj je to moguće, naravno.  Najveći broj nagrada dobili smo tako upravo za naš projekt 100% COVID free putovanje koji je ljudima omogućio da putuju, iako u lock-downu J, prepoznat je bio i projekt #jedvačekam koji je motivirao lokalne obrtnike, poduzetnike i nudio im, među ostalim, reklame u prime terminu na TV-u i drugim komunikacijskim kanalima, a sve kako bi im olakšao razdoblje zatvorenosti… Vjerujemo da smo barem malo olakšali ljudima i korisnicima, a svakako ćemo i sami doba lockdowna pamtiti kao vrijeme u kojem smo se ipak dobro snašli stvarajući ove kreativne koncepte. Rezultati nisu izostali.

Foto: Marko Prpić/PIXSELL

Osim što je 2021. ovjenčana brojnim priznanjima struke, kakva je bila u poslovnom smislu za Studio Sonda? Koliko ste uprihodili? Koliko je zaposlenih, planirate li nove?

I poslovno i po pitanju nagrada poklopilo se da je ova godine krize ustvari nama bila najbolja godina ikad. Završili smo kreativni centar i radili na pokretanju prvih programa, odradili kvalitetne poslove i dobili više od 25 domaćih i međunarodnih strukovnih nagrada.  Trenutno nas ima 20 zaposlenih, koji u Vinžinadu dolaze iz svih dijelova Istre, a imamo i puno vanjskih suradnika te smo konstantno u potrazi za novim kvalitetnim kadrom.

Kakvi su planovi za ovu godinu? Osim Designed by People, što se novoga “kuha” u Vižinadi, od onog što prvo slijedi?

Ostajemo naravno primarno  kreativni studio za dizajn i komunikacije i ponosni smo što smo u proteklom desetljeću odradili  kampanje i dizajnerske uratke za velike regionalne, pa i globalne partnere poput Leda, Kraša, Radenske, Elana, Aluflekspacka i Montana grupe, Holcima, Valamara, Aminessa, Lab Bella…. itd.  Tu smo dokazali da možemo biti i iz malog mjesta tržišno relevantni jer neki do tih uradaka značajno su unaprijedili brendove, pa i poslovanje tih tvrtki. Istovremeno nastavljamo raditi učinkovite projekte za naše lokalne partnere s kojima smo izrasli, poput naših domaćih istarskih vinara, maslinara, turističkih zajednica, festivala, start-upova i sl. to nas strašno veseli, vidjeti proizvode koje smo za njih radili u svjetskim restoranima i kako se promoviraju kao na domaćim, tako i na stranim tršištima. Želimo za svoje dosadašnje klijente/partnere i dalje raditi eksluzivne, lijepe i prije svega učinkovite projekte. Sad je vrijeme da se odužimo zajednici koja nam je omogućila da rastemo, i ono što je novost u poslovanju,  to je taj naš novosnovani Kreativni Centar s velikom produkcijskom dvoranom za kreiranje sadržaja, koji je otvoren za javnost i u kojem ćemo od ove godine raditi upravo projekte za zajednicu – učiti ih dakle kako da razvijaju kreativnost koja će utjecati na razvoj okruženja. Kako da sami stvaraju i vode svoje proizvode, razvijaju svoje okruženje i to upravo kroz programe poput Designed by people, ili primjerice Dizajnerske početnice za najmlađe pa čak i programa namijenjenih onima starije dobi. Cilj je da projekti koji izađu iz kreativnog centra uvijek budu opipljivi i da za nekoliko godina imamo mjerljive rezultate koliko je postojanje jednog takvog centra utjecalo na razvoj sredine i pojedinaca, doprinijelo razvoju dizajna, komunikacije, lokalne ponude i lokanih brendova, baš kao što se može mjeriti rezultat otvaranja  neke tvornice u nekome mjestu. Ovoga puta neka to bude tvornica kreativnosti.

Komentirajte prvi

New Report

Close