Pred nama je razdoblje blagdana i Crni petak, vrijeme pojačane kupnje, a Hrvati se sve češće odlučuju na kupnju iz vlastitog doma. Popusti koje nude trgovci mnogima su primamljivi, a broj narudžbi tradicionalno stvara dodatni pritisak na davatelje poštanskih usluga. Najnovije istraživanje HAKOM-a pokazuje da su navike korisnika u online kupovini stabilne, ali da su očekivanja i dinamika dostave sve zahtjevniji.
Online kupuje 73 posto Hrvata
U Hrvatskoj se godišnje dostavi oko 16 paketa po stanovniku dok je mjesec studeni tradicionalno najopterećeniji u dostavi paketa. Istraživanje ukazuje kako 73 posto građana kupuje online i čine to barem jednom mjesečno. Broj dostavljenih paketa iz mjeseca u mjesec raste, a takav porast rezultat je sve učestalije kupovine postojećih korisnika. Preostalih 27 posto hrvatskih građana ne kupuje putem interneta i skloniji je obilasku trgovina uživo. Kad je u pitanju zadovoljstvo onih koji ipak kupuju, njih 24 posto prijavljuje iskustva s problemima u dostavi, a najčešće kašnjenja posebno su izražena u razdobljima velikih rasprodaja poput Crnog petka.
Paketomati postaju dominantan kanal preuzimanja
Dostavljači, kad je preuzimanje paketa u pitanju, sve rjeđe su na vratima. Navike korisnika značajno su se promijenile. Paketomate, koje je prema istraživanju 2022. koristilo tek 18 posto građana, danas koristi njih čak 84 posto, uz vrlo visoku razinu zadovoljstva. Ovaj oblik dostave posebno je važan u razdobljima povećanog opterećenja jer rasterećuje osobnu dostavu i omogućuje fleksibilno preuzimanje. To je rezultiralo značajnim razvojem mreže paketomata, kojih je u odnosu na prošlu godinu oko 26 posto više. Trenutačno je na različitim lokacijama diljem zemlje postavljeno oko 2 650 automata za preuzimanje paketa.
Korisnici sve češće biraju i druge alternativne opcije, poput pick-up lokacija ili ostavljanja paketa na unaprijed dogovorenoj lokaciji (32 posto).
Širi izbor davatelja poštanskih usluga i kanala dostave
Izbor kanala dostave danas je uistinu raznolik, a sve veći je i broj davatelja usluga. Usluge Hrvatske pošte u posljednjih godinu dana koristilo je 77 posto ispitanika. Istodobno je povećano i korištenje uslugama kod drugih davatelja. Oko 44 posto ispitanika koristilo se uslugama GLS-a, što je značajno povećanje u odnosu na 16 posto u 2022. Oko 37 posto ispitanika koristilo se uslugama BOX NOW-a, a ostali davatelji (DPD, DHL, Overseas i dr.) zadržali su stabilan broj korisnika iz prethodnog razdoblja. Ovi podaci ne predstavljaju tržišne udjele, već korisnička iskustva korištenja različitim uslugama.
Tržište se razvija, a ulaganja rastu
Ukupan broj radnika u poštanskim uslugama je stabilan, uz preraspodjele među davateljima. Istodobno, rastu ulaganja u modernizaciju i nove kapacitete s oko 25 milijuna eura u 2021. na gotovo 58 milijuna eura u 2024. To ukazuje na pripremu tržišta za daljnji rast paketnog prometa i nove korisničke zahtjeve.