Mapa poslova budućnosti kao putokaz za toliko potrebne talente

Autor: Lucija Špiljak , 28. lipanj 2021. u 22:01
Na panelu Kruno Stražanac, Hrvoje Balen, Tatjana Skoko, Ivan Skender, Nina Begičević Ređep i Boris Jokić, PD

A1 Hrvatska, Ministarstvo rada, Algebra i Selectio okupili znanstvenike, prvake tehnološkog sek tora i menadžere i stvorili interaktivan alat za tržište rada.

Prva interaktivna mapa poslova i vještina budućnosti novi je projekt kompanije A1 Hrvatska u suradnji s Ministarstvom rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, Algebrom, grupom Selectio te ekspertnim timom od 27 znanstvenika, profesora, menadžerica, stručnjaka iz različitih industrija i osnivača top hrvatskih tehnoloških tvrtki. Ponudili su vlastito viđenje budućnosti u 10 gospodarskih grana – informacijskih i komunikacijskih tehnologija, autoindustrije, poljoprivrede i industrije hrane i pića, obrazovanja, financijskih usluga, zdravstva, javnog sektora, energetike, napredne proizvodnje i maloprodaje proizvoda i usluga. Tako je, zahvaljujući njihovim predviđanjima, nastala interaktivna mapa koja daje uvid u vještine nužne za budući rad u navedenim industrijama, ali i uz top listu 100 poslova budućnosti i 100 poslova u padu.

Oni su korak ispred

Projekt je dio inicijative “Čini pravu stvar i usvoji vještine budućnosti” u okviru koje A1 Hrvatska daje potporu programima koji razvijaju vještine za poslove budućnosti, a na kreiranje interaktivne mape potaknulo ih je istraživanje The Future of Jobs Report prema kojem će zbog sve šire primjene strojeva i algoritama u radnim procesima do 2025. godine postojati 97 milijuna novih radnih mjesta. Usto je istraživanje pokazalo da je čak 94% poslovnih lidera od svojih zaposlenika tijekom prošle godine očekivali usvajanje novih vještina, dok je tijekom 2018. zainteresiranih bilo 65%.
Stručnjaci koji već danas stvaraju poslove budućnosti – Fakultet elektrotehnike i računarstva, Fakultet organizacije i informatike, Visoko učilište Algebra, Prirodoslovno-matematički fakultet, ZŠEM, Microsoft, A1 Hrvatska, Rimac Automobili, Gideon Brothers, Agrivi, Fortenova grupa, Coca-Cola HBC Hrvatska, Electrocoin, Inchoo, Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju CroAI, Selectio, Erste grupa, Porsche Digital Croatia, Siemens Energy te Hrvatski poslovni savjet za održivi razvoj – analizirali su najveću i najrelevantniju bazu vještina na razini Europske unije kako bi doznali koje su vještine potrebne za obavljanje 100 poslova budućnosti. Analize su provodili u opisima poslova i oglasima na svjetskim platformama LinkedIn i Glassdoor kako bi finalno definirali i rangirali vještine za budućnost.

Projekt su simbolično predstavili jučer u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu gdje svakodnevno posjetitelji svjedoče tome koliko je tehnologija uznapredovala i kako su ljudi nadograđivali svoje vještine i znanja.

Održana je i zanimljiva panel diskusija stručnjaka uključenih u njezinu izradu, koji su raspravljali o trenutnom stanju u Hrvatskoj kada je riječ o digitalnim vještinama, o usporedbi s ostatkom Europe te o svom viđenju budućnosti. Predsjednik Upravnog vijeća Algebre, član uprave Algebre i nacionalni koordinator EU inicijative Grand Coalition for Digital Skills and Jobs, Hrvoje Balen, istaknuo je u uvodu da interaktivna mapa koju su napravili ima veliku vrijednost te da može pomoći akademskoj zajednici da vidi kakvi su nam kadrovi potrebni.
“S druge strane, ne fokusiramo se nužno na tržište rada već globalnu perspektivu. Mnoga zanimanja kod nas još nisu atraktivna i još nema potrebe za njima u realnom sektoru, ali uz ovu interaktivnu mapu dobivamo pregled budućnost za koju vjerujemo da će biti bolja”, smatra Balen. Dodao je kako su studenti danas neopterećeni, odnosno ne vide problem u AI-ju. No osvrnuo se pritom na drugi problem – Hrvatsku koja je previše zatvorena i pitanje koliko smo spremni otvoriti se i biti brži od drugih.
“Imamo natprosječan broj diplomiranih inženjera i veliki broj mladih talenata, no istovremeno premalo stranih studenata, a višak kvota za strance držimo kod manje atraktivnih studija. Moramo se usmjeriti na privlačenje stranih studenata, tim više što svake godine barem 1000 djece manje upisuje faks. Hrvatska ima kvalitetu, ali nedostaje kvantitete i brzine reakcije na promjene”, smatra Balen.

Tatjana Skoko, direktorica Microsofta za Hrvatsku, rekla je kako su Hrvati među prvima u Europi kada je riječ o razvijenim digitalnim vještinama, kojima barata njih 97% do 25. godine. Međutim, važno je sagledati društvo u cjelini.

“Važno je da promijenimo mentalni sklop i stav, pristupimo drukčije učenju, ne odustajemo i ne kažemo ‘ne’, već da naglas kažemo da ćemo pokušati; Up-skilling je danas neophodan. Želimo da nam talenti dolaze iz različitih skupina, okruženja, nacija, etničkih grupa… Danas u Microsoftu najviše radimo na AI-ju, cyber security i marketinškim stručnjacima koji često i mijenjaju područja interesa i traže nešto novo, a zato je važno eksperimentirati, što u Microsoftu podržavamo i potičemo. Također potičemo i greške i propale projekte jer na njima učimo”, istaknula je Skoko.

Od malih nogu

Dekanica Fakulteta organizacije i informatike Nina Begičević Ređep smatra kako je danas važno poticati kritičko promišljanje, projektni pristup i rješavanje problema, i to kroz integraciju različitih metoda u suradnji s poslodavcima.
“Trebali bismo poticati poduzetnički duh kod djece od malih nogu, prilagoditi bolje visoko obrazovanje ovom vremenu. Treba nam fleksibilnost, odgovornost i reakcija u specifičnim situacijama, poput ove s pandemijom”, smatra dekanica.

Istaknula je i kako je potrebna internacionalizacija i privlačenje stranih studenata, spomenuvši studenta iz Francuske koji je studij i karijeru odlučio nastaviti i graditi u Hrvatskoj, a ne u rodnoj zemlji. Begičević Ređep dodala je i kako previše toga vezano uz sveučilište ide presporo i uz previše birokracije.
Glavni direktor za transformaciju poslovanja, ljudske potencijale i korporativne komunikacije A1 Hrvatska, Ivan Skender, istaknuo je kako se danas može živjeti u Hrvatskoj, a raditi za neku veliku stranu kompaniju, te da su digitalizacija poslovanja i evolucija radnih mjesta trend već nekoliko godina, no da su procvat doživjele lani zbog i uslijed pandemije.
“Stoga će naša interaktivna mapa pomoći svima da se lakše snađu u moru novih poslova te da se na jednostavniji način usmjere prilikom izbora daljnje edukacije i usavršavanja”, istaknuo je Skender. Osvrnuo se i na robotizaciju i automatizaciju poslovanja, objasnivši da su u A1 Hrvatska 2017. krenuli s robotikom, što je s jedne strane olakšalo i ubrzalo posao, a s druge je pak rastao broj zaposlenih, kao i mogućnost up-Skillinga i bavljenja drugim poslovima.

“Važno je da zaposlenici prihvate tehnologiju. S druge strane slijedi pitanje etičnosti i korištenja podataka na što smo dosta usmjereni”, ustvrdio je Skender.
Suosnivač tvrtke Gideon Brothers, Kruno Stražanac, naglasio je kako Hrvatska ima bazen talentiranih ljudi, no da je istovremeno problem što se kvalitetni kadar u Hrvatskoj ne može toliko baviti robotikom. No, ponosni su što su upravo u tvrtki Gideon Brothers mnoge ljude uspjeli zadržati i pružiti zaposlenicima dinamiku i iskustvo posla s robotima. Usto je dodao kako puno ulažu u edukacije zaposlenika, posebno u interna znanja i vještine,.

“Važno je ulagati resurse u edukacije zaposlenika i industriji 4.0. Moramo biti svjesni toga da roboti neće zamijeniti ljude, već će doći do zajedničkog rada”, poručio je Stražanac.
Kako su istaknuli iz A1 Hrvatska, fokusirani su na razvoj vještina budućnosti te za stručnjake za robotiku i umjetnu inteligenciju – zanimanja koja su do prije nekoliko godina bila gotovo nezamisliva. Stoga danas potiču svoje zaposlenike da uče nove digitalne vještine kako bi bili inovativni i kako bi mogli doprinijeti vlastitom rastu i rastu kompanije. Detektirali su nekoliko glavnih područja na koja se fokusiraju i specijaliziraju – 5G tehnologija, Data Analytics i umjetna inteligencija, digitalni growth marketing, agilna metodologija rada, što je bio poticaj na pokretanje sveobuhvatnog programa edukacija zaposlenika A1 pod nazivom A1 Future HUB.

Podrška gamingu

Među programima koji razvijaju vještine za poslove budućnost, A1 Hrvatska podržao je poslovni inkubator za PISMO powered by A1 u Novskoj koji postaje regionalni centar gaming industrije. Podršku učenju digitalnih vještina daju i kroz projekte Škola budućnosti, Akademija poslovnih vještina za NGO sektor, te Sigurni u online okruženju koja educira roditelje. Pokrenut je i jednogodišnji plaćeni pripravnički program A1 Start za mlade s fokusom na poslove budućnosti. Otvoreno je osam pozicija za podatkovne analitičare i podatkovne znanstvenike, a prijave traju do 5. rujna.

Komentirajte prvi

New Report

Close