Rijeka Gateway, tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal u regiji, ušao je tijekom kolovoza u završnu fazu testiranja dolaskom prvog kontejnerskog broda – M/V Cape Fulmar, koji je stigao iz Port Saida u Egiptu, dug je 170 metara, širok 25 metara i ima kapacitet od približno 1440 TEU.
Odmah po dolasku najavljeno je da brod ostaje na terminalu četiri tjedna i služit će kao platforma za sveobuhvatnu obuku i testiranje operativnih procesa u stvarnim uvjetima. To uključuje planiranje, ukrcaj i iskrcaj svih vrsta kontejnera, osiguranje tereta, kao i koordinaciju i prijevoz terminalnim vozilima. Prvi kamioni i vlakovi s izvoznom robom očekuju se početkom rujna, dok je dolazak prvog komercijalnog broda planiran za 12. rujna 2025. U početku će brodovi pristajati jednom tjedno, a učestalost dolazaka će se uskoro povećati.
Intenzivne vanjske aktivnosti
Rijeka Gateway donosi revoluciju u logistici Hrvatske i šire regije. Riječ je o najsuvremenijem kontejnerskom terminalu na Jadranu, vrijednom 380 milijuna eura, koji će Rijeci vratiti status ključne ulazne luke za središnju Europu. Zajednička investicija ENNA grupe i APM Terminals će se realizirati u dvije faze, s početkom rada u idućih nekoliko tjedana.

Tim Rijeka Gatewaya trenutačno broji više od 220 zaposlenika. Paralelno s tehničkim pripremama, ulažu se značajni napori u zapošljavanje i obuku kadra koji će činiti temelj budućeg poslovanja. U 2025. godini već je uloženo više od 45.000 sati u edukaciju tima, što dokazuje predanost razvoju ljudi kao ključnog pokretača uspjeha.
“Dvije godine nakon službenog početka gradnje, naš terminal je danas potpuno opremljen i spreman za testni rad. Dolazak testnog kontejnerskog broda i vlaka označava početak ključne, ali i uzbudljive faze testiranja. Naš talentirani i predani tim u potpunosti je spreman na testiranje svih sustava i procesa koje su posljednjih mjeseci pripremali i postavljali”, naglasio je Peter Corfitsen, generalni direktor Rijeke Gateway.
No, ekipiranje tima praktički permanentno traje, a grade se i odnosi s budućim partnerima i suradnicima. Prema podacima s portala MojPosao, trenutačno su otvoreni oglasi za sljedeća radna mjesta: Nadzornik terminala, tehničar automatizacije, specijalist zaštite na radu, tehničar mehanike, tehničar elektronike, operater RTG/RMG daljinski upravljane dizalice, operater lučke mehanizacije te signalist.
“Paralelno s tim intenzivirali smo i vanjske aktivnosti – redovito vodimo razgovore s partnerima, klijentima i logističkim operaterima, a radimo i na širenju prepoznatljivosti Rijeka Gatewaya na regionalnoj i međunarodnoj razini, kao važnog dijela globalnoga pomorskog logističkog ekosustava. Dakle, temelji su sada čvrsti, organizacija je operativna, a fokus nam je sve više na komercijalnom rastu i pripremi za prve kontejnerske brodove”, rekao je nedavno Corfitsen za Poslovni dnevnik.

Rijeka Gateway bit će prva luka na Jadranu s daljinski upravljanim, električnim kontejnerskim dizalicama. Većina opreme će biti elektrificirana i uvelike daljinski upravljana, s operaterima koji će kontrolirati i nadzirati opremu iz centralne sobe putem velikih ekrana i instrumenata. U prvoj fazi razvoja imamo četiri dizalice ship-to-shore (STS), 15 dizalica na gumama (RTG), dvije tračne dizalice (RMG) i 28 terminalskih traktora.
Motor regije
Terminal će imati kapacitet od više od milijun TEU (20 stopnih kontejnera) godišnje, što ga čini gospodarskim motorom regije i strateškim partnerom europskog gospodarstva. Osim izravnih zaposlenja, terminal će privući dodatne investicije i potaknuti razvoj pratećih djelatnosti, čime će Rijeka ponovno postati važno logističko središte na karti Europe.
Bez obzira na visoki stupanj automatizacije poslovnih procesa, Corfitsen naglašava kako su u fokusu – ljudi.
“Koliko god najsuvremenija oprema bila impresivna, bez stručnih i predanih ljudi nema pravu vrijednost, tehnologija je samo sredstvo, dok su ljudi ti koji joj daju svrhu i pokreću cijeli sustav. Zaposlenik je bio i ostat će središnji dio ove priče, pri čemu njegujemo kulturu suradnje i zajedništva. Ukratko, nalazimo se na ciljnoj ravnini s jasnim fokusom: dovršiti sve s maksimalnom preciznošću, sigurnošću i profesionalnošću kako bi Rijeka Gateway ove jeseni u potpunosti zaživio i pružao usluge kupcima na najvišoj mogućoj razini. Kada se osvrnemo unatrag, s ponosom možemo reći da je tako zahtjevan i strateški važan projekt realiziran u izuzetno kratkom roku – radovi su započeli u rujnu 2023. godine. Taj izvanredan tempo svjedoči o visokoj razini organizacije, suradnje i predanosti svih uključenih u projekt, uz znatnu podršku nadležnih službi i partnera”, rekao je Corfitsen.
Rijeka Gateway, tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe, imat će potpuno automatizirani sustav ulaza i izlaza kamiona koji otpremaju kontejnere s terminala na njihovo finalno odredište, i to prvi takav u Hrvatskoj. Očekuje se da će cestovni prijevoz činiti oko 20 posto ukupnog tereta koji prolazi kroz terminal, a novi sustav omogućit će potpuno digitaliziran proces prihvata i otpreme kamiona, uz nadzor operatera. Taj korak donosi niz prednosti, od povećane sljedivosti i sigurnosti robe, ubrzanja prometa i pozitivnih ekonomskih učinaka za prijevoznike i same naručitelje robe, ali isto tako i optimizacije prometa oko terminala s ciljem smanjenja prometa i opterećenja na cestama oko terminala kao i pozitivnih učinaka na okoliš.
Prema nedavno objavljenoj ekonomskoj studiji Hrvatske gospodarske komore “Ekonomski učinci Riječke luke”, osnovni scenarij predviđa generiranje oko 2500 novih radnih mjesta i ukupnu vrijednost proizvodnje povezane s radom luke na približno 2,44 milijarde eura u 2040., a Rijeka Gateway identificirana je kao ključan projekt u postizanju tih brojki. Kao dio globalne mreže APM Terminals, terminal će služiti kao glavna ulazna točka za zemlje i tržišta unutrašnjosti. Prvo, njegova pozicija na sjevernom Jadranu daje mu stratešku prednost kao najbrža točka ulaza u srednju i jugoistočnu Europu. Drugo, riječ je o projektu koji integrira suvremenu tehnologiju, održiva rješenja i visok operativni standard, što ga čini privlačnim za globalne logističke operatere i investitore. Snažan i moderno opremljen kontejnerski terminal prirodno privlači dodatne investicije bilo u skladišta, distribucijske centre, IT rješenja ili prateće logističke i prometne usluge. To otvara nova radna mjesta, razvija lokalne dobavne lance i potiče inovacije. No, ono što je možda i najvažnije: Rijeka Gateway mijenja percepciju Rijeke kao luke. Umjesto tranzitne točke, ona postaje funkcionalni logistički hub, usmjeren na dodanu vrijednost, učinkovitost i održivost.
Potencijal riječkog bazena
Ključno je iskoristiti sve potencijale koje riječki bazen ima. U tome leži i odgovor na pitanje može li Rijeka do 2040. prerasti u istinsko logističko središte regije, privlačeći nove brodarske linije i služeći kao glavni ‘gateway’ za središnju i jugoistočnu Europu.

“Rijeka do 2040. zaista može prerasti u istinsko logističko središte regije, ali uz uvjet da se dosljedno provode strateški planovi ulaganja, integracije i modernizacije. Projekt Rijeka Gateway snažan je temelj za to: uz suvremen kontejnerski terminal, elektrificiranu i digitaliziranu infrastrukturu te izravan fokus na održivost, stvara se platforma koja može privući nove brodarske linije i logističke partnere. Rijeka već sada ima povijesnu, geografsku i stratešku prednost, a uz pametno upravljanje, može do 2040. postati nezaobilazan logistički hub u ovom dijelu Europe”, uvjeren je Corfitsen. U svemu tome središnje pitanje ima toliko dugo iščekivana nizinska pruga, ključna je za puni razvoj Luke Rijeka. Ta pruga omogućit će lakše povezivanje sa srednjom Europom i otključati puni potencijal Rijeka Gatewaya kao glavnog logističkog čvorišta regije. Izgradnja nizinske pruge svakako je jedan od preduvjeta za maksimalno iskorištavanje kapaciteta i strateškog položaja Rijeka Gatewaya. Bez nje bi luka i terminal bili ograničeni u kapacitetu u pogledu željezničke povezanosti i efikasnosti distribucije tereta prema unutrašnjosti, što bi usporilo njezin razvoj i konkurentnost.
Terminal Rijeka Gateway rezultat je najveće privatne investicije u logistiku u Hrvatskoj, zajedničkog ulaganja tvrtki APM Terminals i ENNA Grupe. S kapacitetom od 650.000 TEU u prvoj fazi te mogućnosti prihvata velikih kontejnerskih brodova do 18.000 TEU, terminal pozicionira Rijeku kao ključnu ulaznu točku za robu koja putuje prema središnjoj i zapadnoj Europi.