Pustite covid potvrde i cijepljenje, ovo je najveća opasnost za turistički biznis

Autor: Marija Crnjak , 05. veljača 2022. u 08:00
Foto: Marko Lukunić / Pixsell

Koliko god dizali cijenu, poduzetnici u turizmu neće moći nadomjestiti rast troškova koji će ih izgurati u gubitke, ne samo zbog platežne moći, već i utrke s konkurentima na Mediteranu.

Gadno je u tom biznisu, taman kad misliš da si zatrpao sve rupe, otvara se još jedna, najdublja i najopasnija. Sektor je turizam, a rupa je inflacija, koja polako i sigurno nagriza optimizam koji se krenuo nazirati s početkom ove godine.

Jer sada je posve jasno, više nisu važne ni covid potvrde, ni broj cijepljenih, ni safe stay ni maske ni antivakseri ni vakseri. Sve te rupe trudili smo se krpati zadnjih godinu dana, smišljali modele, aplikacije, organizirali prosvjede, referendume, ganjali se po društvenim mrežama, spaljivali vještice, tenisače, koga je trebalo. Još nas malo to drži, ali neće dugo, jer u međuvremenu treba od nečega živjeti.

Želja za putovanjem nikad jača

Krenimo od optimizma. Iako je pri dolasku omikrona cijeli svijet zaustavio dah, to je trajalo tek par tjedana, brzo smo odmahnuli rukom i poručili: fućkaš to, ja ove godine idem na putovanje života, pa makar se svijet srušio. Svjetski mediji i analitičke kuće izvještavaju o nevjerojatnoj želji ljudi za putovanjima i životom, planove za egzotična putovanja kuju i oni koji prije pandemije nisu napustili rodni grad, više nego ikad putuje se Amerikancima, Britancima, Nijemcima, pa čak i Hrvatima…

Veliko novo istraživanje Svjetskog vijeća za putovanja i turizam (WTTC) otkrilo je da bi doprinos globalnog sektora putovanja i turizma globalnom gospodarstvu ove godine mogao doseći 8,6 bilijuna dolara, samo 6,4 posto iza razine prije pandemije.

Kažu u WTTC-u, ako se nastavi cijepljenje booster dozom i ublaže ograničenja za međunarodna putovanja diljem svijeta tijekom cijele godine, sektor bi mogao samo u ovoj godini mogao otvoriti 58 milijuna radnih mjesta, te dosegnuti više od 330 milijuna radnika, tek 1 posto manje nego prije pandemije i više od 21,5 posto u odnosu na 2020.

Entuzijazam Amerikanaca za putovanja vratio se na razine neviđene još od pojave cjepiva protiv Covida prošle godine, i njihova želja za putovanjem nadjačala je oklijevanje s pojavom noih varijanti virusa. Istraživanje tvrtke Destination Analysts pokazalo je da je čak 82 posto ispitanika u ovoj godini spremno za putovanja, što je povećanje od 5 postotnih bodova u samo dva tjedna. Prošao je šok od pojave omikrona, što je pred samo nekoliko tjedana zaustavilo planove i putovanja, rekla je Erin Francis-Cummings, direktorica Destination Analystsa, koji je od ožujka 2020. provodio dvotjedne ankete među putnicima iz SAD-a. Više od 92 posto ispitanika u ovoj analizi će otići na barem jedno putovanje u sljedećih 12 mjeseci. Grčka je jučer objavila da ovog ljeta očekuje povratak prihoda od turizma na predpandemijsku razinu. U Hrvatskoj, priprema se otvaranje za Uskrs, spremaju se glazbeni festivali, maljaju apartmani, traže radnici.

Još jedna godina u minusu

Ali avaj, svaki razgovor koji ovih dana vodite s ljudima iz turizma završava napomenom, ali morat ćemo dizati cijene, ne znamo još koliko, tržište će odrediti, troškovi rastu…Poduzetnici u turizmu, od velikog hotela do malog kafića ili agencije, već su izmrcvareni od dvije godine pandemije, a sve je izglednije da ih čeka još jedna godina koju će morati odraditi s gubitkom.

Plastično je to nedavno pojasnio šef Maistre Tomislav Popović. Tu je prvenstveno cijena energije koja je najviše poskupjela i povukla za sobom sve ostale troškove, primjerice transportne troškove koji se reflektiraju kroz cijenu namirnica. Isto tako, značajno su poskupjele i investicije, a rast će i troškovi za radnike.

“Kako sada stvari stoje, koliko god dizali cijenu, u jednom dijelu nećemo moći nadomjestiti taj rast troškova”, ključna je Popovićeva rečenica. A Maistra je jaka kompanija, i teško je zamisliti što će ovo sve značiti za one slabije, prvenstveno male i srednje poduzetnike.

Jer, u godini u kojoj se svi trude vratiti promet i potražnju treba zadržati konkurentnost, ako nabijemo cijene gosti će otići u Grčku ili Tursku, ako ih pak srušimo, rušimo cijelo tržište i tlo pod nogama. Treba misliti i na potrošače kojima je također poskupio plin, a brzo je jesen i nova sezona velikih režija…Skoro da se sa sjetom vraćamo u bezbrižnu 2021. i banalne covid potvrde.

Kad je turizam u pitanju, donositelji odluka, od političara nadalje, stoga bi se trebali prestati više baviti dezinfekcijom i cijepljenjem, stvarima na koje ni ne mogu utjecati, a one u ovoj godini ni neće biti ključne. Fokus treba biti na tome kako ćemo bar djelomice začepiti rupu koju je izbušila inflacija u sektoru koji puni proračun. Alati sigurno postoje, treba ih pronaći i primijeniti.

Komentirajte prvi

New Report

Close