Amazon i Alibaba bore se za prevlast nad globalnom online trgovinom

Autor: Siniša Malus , 09. veljača 2021. u 22:00
Foto: Shutterstock

E-trgovina procvjetala je u posljednjih godinu dana, nakon izbijanja pandemije koronavirusa, dok su se navike potrošača, koje bi se mijenjale još dugo vremena, preko noći okrenule prema internetu.

Kompanije Amazon.com i kineski Alibaba izrasle su posljednjih godina u dvije najveće svjetske platforme za kupovinu preko interneta. One sve donedavno nisu jedna drugoj ozbiljno konkurirale, nego su se držale vlastitih tržišta, no vremena se polako počinju mijenjati.

Dvije velike sile na različitim stranama globusa suvereno vladaju svojim područjem i regijom, oprezne da ipak ne izazivaju previše svojeg oponenta jer su svjesne da bi izravno nadmetanje dovelo do dugotrajnih i ozbiljnih posljedica.

S jedne strane stoji Amazon.com, a s druge Alibaba.

Područje sukoba je internetska trgovina koja je procvjetala u posljednjih godinu dana otkad je izbila pandemija koronavirusa. Online se kupuju stvari o kojima prije nismo niti razmišljali da bi ih imali priliku naručivati preko interneta…

Tako je za elektronsku trgovinu prošla godina postala prozor u budućnost. Navike potrošača koje bi se mijenjale još dugo vremena okrenule su se prema internetu preko noći.

Zadržimo se na Europi. Novo Eurostatovo istraživanje temelji se na rezultatima Ankete o korištenju ICT-a (informacijske i komunikacijske tehnologije) za 2020. godinu u kućanstvima i od strane pojedinaca. E-kupovina neprestano raste, a najveći porast ima među mladim korisnicima interneta.

Tako, dobna skupina ispitanika od 16 do 24 godine imala je najveći udio e-kupaca koji kupuju odjeću (uključujući sportsku), obuću ili dodatke (72%), zatim isporuke iz restorana, lanaca brze hrane, ugostiteljske usluge (37%), računala, tablete, mobilne telefone ili dodatke (30%), kozmetiku, proizvode za uljepšavanje (24%) i sportsku opremu (23%).

Ljudi u dobi od 25 do 54 godine kupovali su odjeću (uključujući sportsku), obuću ili dodatke (67%), dostave iz restorana, lanaca brze hrane, ugostiteljske usluge (33%), namještaj, kućnu opremu ili proizvode za vrt (31%), kozmetiku, proizvode za uljepšavanje (29%) i tiskane knjige, časopisi ili novine (28%).

Više kamiona za kućnu dostavu

Potrošači cijene pogodnost kupovanja na internetu bilo kad i bilo gdje, pristup široj paleti proizvoda, uspoređivanje cijena i dijeljenje mišljenja o robi s drugim potrošačima.

Ukupno, udio e-kupaca među korisnicima interneta raste, a najveći udio zabilježen je u obje dobne skupine 16-24 i 25-54 (po 78%).

U ovom trenutku u dvoboju dvaju titana tek nešto manju prednost ima Amazon.com. Kompaniju je 1994. godine osnovao Jeff Bezos i do danas je izrasla u tvrtku koja se po tržišnoj vrijednosti nalazi među deset najvrjednijih kompanija svijeta.

Ono što bi na prvi pogled moglo izgledati poput sličnosti, ipak se pokazuju kao razlike u strategijama ciljne skupine dvaju maloprodajnih divova s velikim utjecajima na logistiku svake tvrtke. Iako Amazon baca oko na krajnje kupce, Alibaba sebe doživljava kao B2B platformu koja funkcionira kao sučelje između kupaca i prodavača.

Amazonova strategija potiče tvrtku da ulaže u vlastitu infrastrukturu i transportne strukture. To znači vlastita skladišta, zalihe, dostavna vozila, odjel za zračni prijevoz robe i 1,2 milijuna zaposlenih – sve kako bi ispunili obećanja poput “isporuke sljedeći dan”.

Primjerice, početkom veljače Amazon je naručio stotine kamiona koji voze na prirodni plin, želeći se udaljiti od većih zagađivača. Pandemija koronavirusa dovela je do ekspanzije online kupovine, a samim tim i dostave na kućnu adresu. Broj kamiona koji se koristi u ove svrhe mnogo je veći nego 2019. godine, prije pandemije, dok je promet putničkih automobila pao.

S druge strane, u Alibabi je fokus na izboru koji se nudi na njegovim digitalnim platformama. Cilj je omogućiti tvrtkama pristup međunarodnim tržištima bez obzira na njihovu veličinu. Svakom uspješnom poslovnom transakcijom Alibaba zarađuje svoj udio.

Koliko dobro ovaj model funkcionira može se vidjeti na platformama kao što su AliExpress, Taobao i Tmall, koje danas obrađuju više od 80% svih internetskih kupnji u Kini.

Logistički centar u Hrvatskoj

Čak i ako se 72 milijarde dolara prihoda Alibabe čini relativno skromnim u usporedbi s Amazonovim 280,5 milijardi, budući potencijal rasta izgleda dobro.

Uostalom, Jack Ma posljednjih je godina više puta istaknuo globalne ambicije tvrtke – posebno u SAD-u i Europi. To mu sve više i uspijeva, bez obzira na stanovite probleme koje je imao s kineskim vlastima krajem prošle godine.

Drugim riječima, borba između ova dva diva već je očita i samim pogledom na zemljopisne karte. Najveći pokazatelj može biti europsko logističko središte poznato kao “Elektronička svjetska trgovinska platforma” (eWTP), kojeg Alibaba gradi u Liègeu u Belgiji, s namjerom da ubrza širenje tvrtke u Europi.

Ovo će biti peto logističko središte kineske korporacije nakon Hong Konga, Moskve, Dubaija i Kuala Lumpura, a čak će se pohvaliti i vlastitom vezom teretnih vlakova između Europe i Kine.

Naravno, ta roba nekako treba i stići do kupaca. S tim u vezi je cargo-partner ponudio idealno cjelovito logističko rješenje: od nabave i upravljanja dobavljačima preko skladištenja i usluga s dodanom vrijednosti do prijevoza zračnim, pomorskim i cestovnim prometom, željeznicama – kao i paketne usluge. Pomoću platforme za upravljanje lancem opskrbe SPOT, osigurava se potpuna transparentnost i jednostavna komunikacija u svim aspektima opskrbnog lanca.

Da bi bolje podržao svoj sve veći broj kupaca e-trgovine u regiji, cargo-partner proširuje mrežu svojih skladišta i planira otvoriti novi logistički centar u blizini Zagreba do kraja 2021.

Moderno skladište bit će smješteno u neposrednoj blizini Zračne luke Franjo Tuđman, otprilike dvadesetak minuta od središta grada, i osigurat će 12.000 četvornih metara skladišnog prostora s dodatnih 900 kvadrata međukatnog područja.

Komentirajte prvi

New Report

Close