Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

U biznis ušao s hrvatskim zastavama, a Unijine će mu uz prihod donijeti nova tržišta

Autor: Majda Žujo
10. srpanj 2013. u 16:29
Podijeli članak —
Tvrtka Jakova Markovića u prošloj je godini ostvarila oko 1,5 milijuna kuna prihoda, ove godine oček

Partner im je Hokejaški klub Medveščak, nadaju se ulasku u trgovine DM-a i zemlje EU u kojima živi puno Hrvata.

Prije gotovo 25 godina Jakov Marković dobio je "u miraz" šivaću mašinu zahvaljujući kojoj je uspio razviti pravi obiteljski biznis.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Danas uspješno vodi tvrtku Cro Sport Vez, koja se bavi proizvodnjom i prodajom sportske opreme, navijačkih rekvizita i zastava, a unatoč krizi planira širenje na nova tržišta. S obzirom na to da je osnovna djelatnost obrta šivanje zastava, upravo su posljednji mjeseci za Markovića bili vrlo dinamični. Ulazak Hrvatske u Europsku uniju, naime, potaknuo je mnoge na kupnju europskih, ali i hrvatskih zastava. Osim državnih i gradskih ustanova, koje su mahom naručivale zastave, to su činile i privatne tvrtke, ali i pojedinci. Baš kao što je, prisjeća se Marković, bilo i 90-ih godina, kada je Hrvatska postala samostalna i svi su željeli imati hrvatsku zastavu. "Supruga je tekstilne struke, pa smo 1988. odlučili pokrenuti biznis. Isprva smo šivali uglavnom iskrojenu robu za butike. Tada sam prodao auto kako bih kupio još dvije šivaće mašine i uložio u posao. A onda je Hrvatska postala samostalna i počeli smo šivati zastave. Prodavale su se odlično, bio je to dobar biznis", prisjeća se Marković, koji je zastave prodavao hrvatskim kupcima, ali ih je izvozio i u zemlje u kojima je brojna hrvatska dijaspora, najviše u Australiju. Bio je to unosan posao koji mu je svake godine, kaže, omogućio da kupuje nove strojeve, ulaže u opremu i materijal te zapošljava nove radnike.

Prije gotovo 25 godina Jakov Marković dobio je "u miraz" šivaću mašinu zahvaljujući kojoj je uspio razviti pravi obiteljski biznis.

Danas uspješno vodi tvrtku Cro Sport Vez, koja se bavi proizvodnjom i prodajom sportske opreme, navijačkih rekvizita i zastava, a unatoč krizi planira širenje na nova tržišta. S obzirom na to da je osnovna djelatnost obrta šivanje zastava, upravo su posljednji mjeseci za Markovića bili vrlo dinamični. Ulazak Hrvatske u Europsku uniju, naime, potaknuo je mnoge na kupnju europskih, ali i hrvatskih zastava. Osim državnih i gradskih ustanova, koje su mahom naručivale zastave, to su činile i privatne tvrtke, ali i pojedinci. Baš kao što je, prisjeća se Marković, bilo i 90-ih godina, kada je Hrvatska postala samostalna i svi su željeli imati hrvatsku zastavu. "Supruga je tekstilne struke, pa smo 1988. odlučili pokrenuti biznis. Isprva smo šivali uglavnom iskrojenu robu za butike. Tada sam prodao auto kako bih kupio još dvije šivaće mašine i uložio u posao. A onda je Hrvatska postala samostalna i počeli smo šivati zastave. Prodavale su se odlično, bio je to dobar biznis", prisjeća se Marković, koji je zastave prodavao hrvatskim kupcima, ali ih je izvozio i u zemlje u kojima je brojna hrvatska dijaspora, najviše u Australiju. Bio je to unosan posao koji mu je svake godine, kaže, omogućio da kupuje nove strojeve, ulaže u opremu i materijal te zapošljava nove radnike.

"Kada je potražnja za zastavama pala, morali smo smisliti nove proizvode. Osluškivali smo tržište i prilagođavali mu se. Počeli smo proizvoditi dresove, majice, šalove i kape s hrvatskim obilježjima, a kako nam hrvatsko tržište nije bilo dovoljno veliko, morali smo tražiti i druge opcije kako bismo mogli plasirati našu robu", priča nam Marković. Iako u tome nisu bili jedini, protiv konkurencije su se uvijek trudili boriti kvalitetom. A tajna njihova uspjeha možda je i u tome što gotovo niti jedan posao nisu odbili. Tako je ostalo do danas.  "Osim što naše proizvode šivamo i prodajemo na veliko, radimo ih i po narudžbi. Radimo sve za što ima kapaciteta, ništa ne odbijamo. Da imamo više posla, 10 radnika bi moglo raditi istodobno. Imamo 10 različitih strojeva za šivanje, 13 kompjutorskih glava za vezenje, strojeve za sublimaciju i tisak…", nabraja Marković, koji radi s više od 700 komitenata.

Zvučno ime među njegovim partnerima je Hokejaški klub Medveščak, s kojim ima ugovor, odnosno licenciju, da može šivati dresove s njihovim obilježjima. Do prošle godine imali su ugovor i s Dinamom, Marković se nada da će ga uskoro ponovno obnoviti. No, dizajniraju i vlastite dresove, za što im ne treba posebna dozvola. "U ponudi imamo stotinu artikala i svi se prodaju podjednako dobro. Možda bi nam bilo lakše da imamo dva-tri proizvoda, ali da biste mogli preživjeti, morate proizvoditi više stvari", smatra Marković. I mnogi trgovački lanci, kaže, tražili su njihovu robu, ali poučen iskustvima drugih dobavljača, s njima nije htio surađivati."Radije smo se orijentirali na manje trgovine. Za velike trgovine bih pristao raditi samo kada bih bio siguran da će nam platiti. Dovoljno je da nam samo jedan veliki trgovac ne plati i našli bismo se u problemu", upozorava Marković, dodajući kako trenutačno nemaju ni kapacitet za velike narudžbe, pa bi to bio dodatni ulog koji bi morali riskirati. Ipak, rado bi surađivao s trgovinama poput DM-a, s kojim trenutačno pregovara. Bio bi to, zapravo, nastavak suradnje jer tvrtka Cro Sport Vez za DM dizajnira dresove i majce za sportska prvenstva njihovih djelatnika.

Često surađuju sa sportskim savezima, a jedan od čestih kupaca im je i Hrvatska radiotelevizija, za koju šivaju šalove i kape za sportske emisije. Ipak, kriza nije zaobišla ni njegov biznis, pa je u protekloj godini Marković morao smanjiti broj radnika, ali većina ih je otišla u mirovinu. "Najveći problem su nam veliki porezi i doprinosi. Ne možete vjerovati svakome da će vam platiti robu koju naruči. Imali smo slučajeva da nam kupac uzme robu koju ne plati, a mi moramo na nju platiti porez", kaže Marković te dodaje kako se nada da će im ulazak u EU donijeti veću potražnju i veće tržište. "Ciljamo na sva tržišta u Europi, od Njemačke i Austrije do Švicarske, gdje živi puno Hrvata. Nedavno smo pokrenuli i web shop, a htjeli bismo ga proširiti tako da putem njega ostvarujemo 50 posto prometa. Ako sve bude prema planu, za nekoliko godina želimo zaposliti barem još 20 ili 30 ljudi", kaže Marković, čija je tvrtka u prošloj godini ostvarila oko 1,5 milijuna kuna prihoda. I ove očekuje rast poslovanja, a nada se da bi on mogao biti tri do pet posto.

"U ovih dvadesetak godina nismo nikada poslovali negativno, iako su stope rasta u vrijeme krize bile nešto manje. Najbolje smo poslovali prije 2008., kad nam je promet bio oko tri milijuna kuna godišnje", kaže Marković, koji se i dalje nada uspješnu poslovanju. A to će pokušati ostvariti kao i dosad: smišljajući nove proizvode i ulažući u najmodernije strojeve potrebne za tekstilnu proizvodnju te u stalno obrazovanje stručnog osoblja. "Veliki sam patriot i nikada se nisam bojao rada. Želim raditi, ako treba i dan i noć, ali firmu zatvoriti neću. U biznisu čovjek nikada ne treba razmišljati negativno. Niti jedan pravi poduzetnik neće reći da mu ide loše, svi će vam reći da im ide odlično, pa makar su i u problemima", kaže Marković, dodajući da je najvažnije imati kvalitetan proizvod. "Takav se proizvod prodaje i donosi zaradu. Bez dobra proizvoda nema ništa", zaključuje.

Maloprodaja u Vlaškoj

Turisti vole dresove, šalove, kape…

Svi proizvodi koji se mogu naći u ponudi tvrtke Cro Sport Vez hrvatske su proizvodnje, za što Marković ima sve certifikate. Njihovi dresovi, zastave, šalovi, kape i mnogi drugi artikli nastaju u kući u zagrebačkom Remetincu, gdje trenutačno radi pet radnika. Osim Markovića, koji vodi tvrtku, važnu ulogu u proizvodnji imaju njegova supruga, koja šiva, te kćer, koja se bavi dizajnom. Osim brojnih trgovaca kojima prodaju svoje proizvode, Cro Sport Vez ima i vlastitu maloprodajnu trgovinu u zagrebačkoj Vlaškoj ulici. Redovni kupci tamo su brojni turisti koji kući žele ponijeti originalni hrvatski proizvod. Upravo ljeti, kada ih je najviše, poraste i prodaja.

Autor: Majda Žujo
10. srpanj 2013. u 16:29
Podijeli članak —
Komentari (2)
Pogledajte sve

Kakvih amblema!? Ako je amblem ‘za dom spremni’ zašto bi samo on nagrabusio…pa to vice cijeli stadion na utakmicama repke….ako je grb sa početnim bijelim šta je sa crkvom sv.Marka….ako je Francetić u odori,pa bio je i na naslovnici prošlog broja Vojne Povijesti. To su gluposti…nek čovjek radi i.nek nosi tko šta hoće. Nose i u Kumrovcu petokrake,jugo zastave,zastave sr hrvatske sa zvijezdom pa nikom ništa. A ‘plaćeni oglas’ je onda svaki tekst jer svaki govori o nekoj firmi…

Zaboravili ste napisati da je prije par godina imao problema sa policijom zbog nekih amblema na zastavama koje je prodavao u Čavoglavima, prilog je očito plaćeni oglas.

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close