‘Zanimaju nas gradovi regije, pa i Zagreb, no oprezni smo jer pada vrijednost objekata i čekamo da se cijene spuste’

Autor: Marija Crnjak , 17. srpanj 2023. u 07:00
Boris Ivesha jedan je od prvih hotelijera i poduzetnika koji je u Hrvatsku doveo globalni brend/PD

Boris Ivesha, predsjednik nadzornog odbora Arene i predsjednik grupacije PPHE Grupe o investicijskim planovima, poslovanju u uvjetima inflacije, nedostatku kadrova…

Prvi hrvatski art’otel i prvi hotel Arena Hospitality Grupe u Zagrebu otvara se za goste krajem kolovoza, čime Arena dodatno širi važnu im nišu gradskih hotela, a metropola dobiva živahan lifestyle hotel te novi restoran Yezi, restoran koji će nuditi spoj dim suma, miksologije, europskih slastica i najboljih svjetskih čajeva. To je bio povod za naš razgovor s Borisom Iveshom, predsjednikom nadzornog odbora Arene i predsjednikom grupacije PPHE Grupe, u čijem sastavu Arena posluje.

Boris Ivesha jedan je od prvih hotelijera i poduzetnika koji je u Hrvatsku doveo globalni brend, Park Plaza, nakon čega je značajno doprinio širenju grupacije koja razvija i upravlja hotelima, turističkim naseljima te kampovima u Hrvatskoj, Njemačkoj, Mađarskoj, Srbiji i Austriji, kroz vlasništvo, suvlasništvo, najam ili pod upravljanjem.

Osim upravljanja i razvijanja vlastitog brenda Arena Hotels & Apartments i Arena Campsites, kroz PPHE Hotel Group imaju ekskluzivno pravo upravljanja i razvoja brenda Park Plaza u 18 zemalja Srednje i Istočne Europe te Njemačke, kao i pravo upravljanja objektima branda art’otel, a prošle godine osigurali su licencu za rad Grand Hotela Brioni Pula kao Radisson Collection Hotela.

Njihov portfelj sastoji se od 29 objekata u vlasništvu, suvlasništvu, najmu ili pod upravljanjem, s oko 10.000 smještajnih jedinica u Istri, Nassfeldu i velikim gradovima Njemačke i CEE regije poput Beograda, Berlina, Budimpešte, Kölna, Nürnberga i Zagreba. S Iveshom smo razgovarali o budućim investicijskim planovima, kao i izazovima poslovanja u današnjim uvjetima inflacije, rasta cijena, nedostatka kadrova.

Zagrebački art'otel

Zagreb dobiva cool, lifestyle, art hotel koji zaslužuje glavni grad. Za Arenu se to ulaganje uklopilo u naše nastojanje da proširimo poslovanje izvan obalnih turističkih destinacija.

Kad Zagreb može očekivati novi hotel i što on znači za vaše poslovanje?
Zagrebački art’otel pri kraju je s uređenjem, u tijeku su završni radovi i očekujemo ga otvoriti za goste kroz nekoliko tjedana, to će biti takozvani “soft opening” u kojem se uhodavamo, a u rujnu planiramo i potpuno otvaranje. Zagreb dobiva cool, lifestyle, art hotel koji zaslužuje svaki glavni grad.

Za Arenu se to ulaganje uklopilo u naše nastojanje da proširimo poslovanje izvan obalnih turističkih destinacija koja imaju sezonski karakter, te širimo poslovanje na cijelu godinu. Zato nas zanimaju glavni gradovi regije kao što su Beograd, Budimpešta, sad Zagreb, tražimo priliku u Pragu. Izgradivši tu mrežu hotela po regiji, s jedne strane ćemo ublažiti ranjivost na kratku ljetnu sezonu, a s druge riješiti pitanje privlačenja kvalitetnog osoblja koje ćemo na taj način moći zadržati.

Je li bilo problema pronaći radnike za Zagreb, s obzirom da su vam smještajni objekti u Puli sad u zamahu i trebate radne snage i tamo?
S obzirom da se radi o novom i uzbudljivom projektu u Zagrebu, imali smo sreće da su nam se radnici sami prijavljivali sa željom da ih angažiramo, tako da nismo imali puno problema s ekipiranjem, a i neke smo djelatnike preselili iz naših drugih objekata. S obzirom da imamo više lokacija, možemo seliti zaposlenike ovisno o sezoni, a i naš direktor hotela Tomislav Korošec nekad je radio u Puli i Dubrovniku, sad seli u Zagreb.

Tako funkcionira i naša politika napredovanja za djelatnike kojima omogućujemo da rade u drugim zemljama, tako da naši ljudi dobiju priliku preseliti primjerice iz Nizozemske ili Njemačke u London. Recimo, naš izvršni financijski direktor Arena Hospitality Groupe dolazi iz Velike Britanije, dok je dio naših ljudi iz Hrvatske preselio raditi u našim objektima u Nizozemskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu. Svatko se može prijaviti za radno mjesto bilo gdje unutar grupe.

Planirate li još neka ulaganja u Zagrebu? Osim Praga koji spominjete, koji vas gradovi zanimaju?
U Zagrebu trenutačno osim ovog hotela nemamo ništa određeno u planu, no ako se pruži neka dobra prilika za razvoj možda nekog drugog brenda iz našeg portfelja, rado ćemo razmisliti. Arenu zanimaju glavni gradovi srednje i istočne Europe, gdje želi postati značajni konkurent. No, vremena nisu baš sjajna, s inflacijom i porastom kamata investitori jako oprezno razmatraju gdje će uložiti novac.

Kako inflacija i cijena novca utječe na vaše planove? Je li uopće vrijeme za nove projekte?
U posljednjih nekoliko godina investirali smo ozbiljan novac u naš portfelj, naša grupa (Arena i Park Plaza) ove godine otvara četiri hotela i jako smo oprezni s budućim projektima. Međunarodni fondovi su zainteresirani za akvizicije, ali svi su vrlo oprezni. S obzirom na rast kamata, pada vrijednost objekata i očekuje se da će prodavatelji početi spuštati cijene, što će otvoriti prilike i za nas.

Što je s novim ulaganjima u postojeće objekte u Puli, uključujući i Riviera hotel, za čije ste uređenje već dobili građevinsku dozvolu?
Nakon investicije u Grand Hotel Brioni kojeg smo otvorili prošlog proljeća pod brendom Radisson Collection, u Puli smo se fokusirali na ulaganja u naše kampove i plan je urediti bar jedan godišnje. Dosad smo obnovili tri kampa od ukupno osam, i to su značajna ulaganja od bar 4 do 10 milijuna eura u svaki.

Trenutačno razmatramo što ćemo s kompleksom Zlatne stijene. To je staro apartmansko naselje za koje se sa arhitektima pripremamo za osmišljavanje koncepta za tu lokaciju, jer to će biti veliko ulaganje. U segmentu ljetovališta, kamping je sve popularniji segment koji je procvao ponovno u pandemiji, a glamping se pokazao kao najprofitabilnija niša unutar kampinga, i tu smo zbilja vidjeli da se isplati ulagati.

Za Rivijeru imamo projekt za prekrasan luksuzni hotel, no procjenjeni troškovi za obnovu te zgrade su ogromni, jer zgrada prije svega nije stabilna i treba značajna ojačanja, a usto se radi o zaštićenom objektu.

Mi imamo proračun za taj projekt, ali uz takve troškove nećemo ostvariti nikakav povrat i stoga u to ulaganje ne želimo ići sami, te tu očekujemo pomoć državnih fondova, konkretno istražujemo mogućnosti za dobivanje novca iz fonda NPOO (Nacionalni plan oporavka i otpornosti). Kad bismo sad išli u to, radi se o iznosu od barem 20 milijuna eura u taj objekt, koji ima svega 65 soba.

Kakve rezultate poslovanja očekujete u 2023. godini? Kako ide sezona?
Zadovoljni smo kako ide ova godina i sezona, iako mi se čini da je trenutačno nešto malo slabije nego lani, jer se Turska otvorila za turiste nakon potresa, nešto su im povoljnije cijene. No stanje bukinga je sjajno, popunjenost je dobra i optimistični smo oko rezultata sezone. Pula je dobra destinacija jer je u blizini tržišta s kojih nam dolaze gosti i ne ovisi o letovima – 80 posto naših gostiju dolazi automobilom.

Drugo najveće tržište na kojem imate svoje hotele je njemačko. Kakvo je tamo poslovanje s obzirom na recesiju?
Kad je u pitanju njemačko tržište, tu u hotelskom sektoru moramo odvojeno gledati gradove, jer je u svakom situacija nešto drukčija, tako da nam je Nürnberg odličan, isto kao i Köln.. Berlin je taj koji je imao problema, najviše stoga što je taj grad imao previše hotelskih kapaciteta, i bili su u problemu pogotovo tijekom pandemije.

No, u pandemiji se značajan dio tih kapaciteta pretvorio u stambene jedinice, posebno za strane radnike koje nisu imali kamo smjestiti, i broj hotelskih kreveta je smanjen. Tako da nakon prvih šest mjeseci koji su bili nešto slabiji kad je u pitanju promet, sada mogu osjetiti povratak i oživljavanje poslovanja u Berlinu.

Hotelijerstvo u Beogradu nikad nije bilo unosnije, projekt Beograd na vodi također dovodi nove stanovnike i biznis u grad, kakvi su vam tamo planovi?
U Beogradu također dovršavamo uređenje hotela koji će poslovati pod brendom Radisson Red, i također promatramo tržište. Ukaže li se prilika za novi projekt, razmotrit ćemo je.

Povećanje cijena je velika tema u Hrvatskoj, pa i kad je u pitanju smještaj. Jesmo li gori od drugih po tom pitanju?
Ako radimo usporedbe unutar tržišta resorta, vidimo da su cijene porasle u svim zemljama, naprosto zato što su porasle sve ulazne cijene i troškovi, pa i plaće. Inflacija je, to se događa, to nije novac koji netko stavlja u džep.

Hrvatska nije ništa drukčija, cijene su porasle u svim zemljama, uključujući i Tursku koja je nešto povoljnija, no i tamo ćete noćenje u dobrom hotelu sada platiti 1000 eura, a ono što ste u resortu u Španjolskoj platili 150 eura prije pet godina sad ćete platiti 300 eura. Tko nije poskupio, propast će.

Komentirajte prvi

New Report

Close