Vlada otpisala Siem kao kupca, brod 514 dovršit će za ‘vlastiti interes’

Autor: Marija Brnić , 21. veljača 2021. u 08:00
Premijer Andrej Plenković prilikom posjeta riječkom škveru/N. Pavletić/PIXSELL

Ostaje otvoreno kako će se realizacijom ove gradnje ispuniti i planirano vraćanje kredita 3. maja od 150 mil. kn.

U riječkom brodogradilištu 3. maj konačno su dočekali da Vlada odluči što će poduzeti kako bi im predala nedovršeni brod za prijevoz automobila – gradnju 514., ključnim za provedbu programa iz 2019. kojim je očuvana njegova proizvodnja, iako sam model koji je odabran i nije u skladu s rješenjem koje je pripremano i očekivano u 3. maju.

Slučaj ovog broda, naime, izuzetno je složen zbog zamršenih odnosa oko vlasništva, budući da je 3. maj bio podizvođač za Uljanik, koji je formalno bio vlasnik broda.

Promjena smjera

Nakon stečaja pulskog brodogradilišta država ga je u drugom dražbovnom krugu otkupila za 142 milijuna kuna, ali je zbog složenih pravnih i financijskih okvira od listopada trajala potraga za rješenjem koje bi bilo provedivo bez da se u nepovoljnu poziciju dovede bilo državu, bilo brodogradilište.

No, iz 3. maja smatralo se gotovo sigurnim da će brod biti dovršen za zainteresiranog kupca, norveški brodar Siem, koji je ujedno bio i njegov naručitelj.

Međutim, na sjednici je Vlada usvojila zaključak kojim nije odabrala ponudu Siema, nego je zadužila Ministarstvo gospodarstva i Hrvatsku brodogradnju – Jadranbrod (HBJ), državnu tvrtku koja nadzire realizaciju programa za očuvanje 3. maja, da ugovori dovršetak gradnje broda za “vlastiti interes” i za “nepoznatog kupca”.

Iz vladine odluke vidljivo je da Siemova ponuda koju je na stolu proteklih mjeseci imao 3. maj nije ocijenjena zadovoljavajućom. Analize tržišta koje je Vladi potvrdio HBJ pokazale su da je moguće postići veću prodajnu cijenu, za oko 5 do 10 milijuna eura više od ponuđenih 33 milijuna eura.

Iz Rijeke je, pak, u iščekivanju odluke Vlade stizala nešto drukčija procjena, što se tumačilo time da je zbog odgađanja rješavanja slučaja 514-ce, koja je trebala biti prvi od tri broda na kojem će u okviru plana spašavanja iz 2019. raditi u 3. maju, vrijednost brodu pala za nekoliko milijuna eura. Tomu se pripisivalo i kretanja na tržištu uzrokovana koronakrizom.

No, činjenica da se brod ne gradi za Siem ne znači da se on neće pojaviti kao zainteresirani kupac, ali o odabiru i cijeni neće pregovarati sam 3. maj, budući da mu država na kraju ipak nije prepustila brod u vlasništvo, nego će s kupcima pregovarati agent.

Vlada je, naime, zadužila ministarstva graditeljstva i državne imovine, te HBJ da hitno provedu odabir agenta za posredovanje pri prodaji i kupnji brodova, brokera s međunarodnim referencama, a sve s ciljem da pokuša postići što višu tržišnu cijenu za dovršenu 514-icu.

Ministarstvo gospodarstva i HBJ će osigurati tehnički nadzor gradnje brodova, a isplate i praćenje namjenskog trošenja novca za gradnju ovog broda povjereno je HBJ-u.

Ugovor s 3. majem

Prvi korak u realizaciji odluke bit će zaključenje ugovora o gradnji s 3. majem, te zaduženje države radi financiranje završetka broda, za koje je Vlada dala odobrenje Ministarstvu financija koje će se realizirati kod HBOR-a.

Prema ranijim procjenama za dovršetak gradnje bit će potrebno oko 20 milijuna eura. Ostaje zasad otvoreno pitanje kako će se realizacijom ove gradnje ispuniti i planirano vraćanje kredita od 150 mil. kuna kojeg je uz jamstvo države 3. Maj u ljeto 2019. dobio za deblokadu računa i pokretanje proizvodnje.

Komentirajte prvi

New Report

Close