Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Ulaganje u Hrvatsku odgađamo, u Srbiji smo kupili sve što smo htjeli

Autor: Bernard Ivezić
08. listopad 2009. u 22:00
Podijeli članak —

Veselin Jevrosimović, predsjednik Uprave ComTradea, srpske informatičke kompanije koja ima godišnji prihod od oko 2,2 milijarde kuna, a član je društva 300 najbrže rastućih kompanija na svijetu

Vlasnik najveće srpske informatičke kompanije ComTradea Veselin Jevrosimović započeo je drugu fazu širenja poslovanja u Hrvatsku. Lokalnu podružnicu New Technology preimenovao je u ComTrade Hrvatska, a putem najveće regionalne softverske tvrtke Hermes SoftLaba, koju je lani preuzeo za više od 40 milijuna eura ušavši u strateško partnerstvo s UniCreditom, zaključio je prvi veliki posao u Hrvatskoj i to u riječkoj banci BKS. Jevrosimović se netom vratio iz kineskog Daliana, u kojem se prije desetak dana održao Svjetski ekonomski forum gdje je ComTrade postao član društva 300 najbrže rastućih kompanija na svijetu. Srpski Bill Gates, čija kompanija ima godišnji prihod od oko 2,2 milijarde kuna te posluje u svim tržišnim segmentima od veleprodaje i maloprodaje do IT rješenja i usluga, strateški je usmjeren na razvoj IT rješenja i usluga.Dok se o Stipi Matiću vlasniku najveće hrvatske IT kompanije, grupacije M SAN, priča da kupuje sve što bi dugoročno moglo biti unosno, poput građevine, poljoprivrede pa čak i HG Spota, za ComTrade se govori da se paralelno sa širenjem softverskog biznisa priprema za izlazak iz maloprodaje.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Da li ComTrade prodaje CT Retail i izlazi iz maloprodaje?
Ne. ComTrade ne prodaje maloprodajni lanac CT Retail, koji je tržišni lider na srpskom i BiH tržištu, već ga konsolidira. Na početku krize smo zatvorili određeni broj manjih trgovina koje nisu donosile veću zaradu. Bilo je to nužno jer u krizi je maloprodaja izloženija od ostalih segmenata poslovanja zbog nižih marži, ali i zbog slabije kupovne moći građana. No, s druge strane pojačali smo prisustvo u velikim trgovačkim centrima. Ovaj segment poslovanja je generalno profitabilan i planiramo ojačati maloprodaju u Srbiji i BiH, dok nam u Hrvatskoj to zasad nije ambicija.

Vlasnik najveće srpske informatičke kompanije ComTradea Veselin Jevrosimović započeo je drugu fazu širenja poslovanja u Hrvatsku. Lokalnu podružnicu New Technology preimenovao je u ComTrade Hrvatska, a putem najveće regionalne softverske tvrtke Hermes SoftLaba, koju je lani preuzeo za više od 40 milijuna eura ušavši u strateško partnerstvo s UniCreditom, zaključio je prvi veliki posao u Hrvatskoj i to u riječkoj banci BKS. Jevrosimović se netom vratio iz kineskog Daliana, u kojem se prije desetak dana održao Svjetski ekonomski forum gdje je ComTrade postao član društva 300 najbrže rastućih kompanija na svijetu. Srpski Bill Gates, čija kompanija ima godišnji prihod od oko 2,2 milijarde kuna te posluje u svim tržišnim segmentima od veleprodaje i maloprodaje do IT rješenja i usluga, strateški je usmjeren na razvoj IT rješenja i usluga.Dok se o Stipi Matiću vlasniku najveće hrvatske IT kompanije, grupacije M SAN, priča da kupuje sve što bi dugoročno moglo biti unosno, poput građevine, poljoprivrede pa čak i HG Spota, za ComTrade se govori da se paralelno sa širenjem softverskog biznisa priprema za izlazak iz maloprodaje.

Da li ComTrade prodaje CT Retail i izlazi iz maloprodaje?
Ne. ComTrade ne prodaje maloprodajni lanac CT Retail, koji je tržišni lider na srpskom i BiH tržištu, već ga konsolidira. Na početku krize smo zatvorili određeni broj manjih trgovina koje nisu donosile veću zaradu. Bilo je to nužno jer u krizi je maloprodaja izloženija od ostalih segmenata poslovanja zbog nižih marži, ali i zbog slabije kupovne moći građana. No, s druge strane pojačali smo prisustvo u velikim trgovačkim centrima. Ovaj segment poslovanja je generalno profitabilan i planiramo ojačati maloprodaju u Srbiji i BiH, dok nam u Hrvatskoj to zasad nije ambicija.

Kada ste kupovali Hermes SoftLab razmatrali ste kupnju i jedne softverske kompanije u Hrvatskoj. Hoćete li kupovati IT tvrtke u Hrvatskoj?
Da, odluka se svela na izbor između kupovine više manjih ili jedne velike IT kompanije. Odlučili smo se za Hermes SoftLab jer je to velika kompanija s odličnom reputacijom i najduljim stažom u razvoju softvera u ovoj regiji, preko 20 godina. K tome naša grupacija sada od 1600 zaposlenih ima preko 1000 programera što je važan resurs želite li graditi globalno kompetitivnu kompaniju u području razvoja softvera i IT rješenja.

Hermes SoftLab je ušao u Hrvatsku s ugovorom za rješenje e-bankarstva za riječku banku BKS. Kakvi su vam daljnji planovi na hrvatskom tržištu?
Dobili smo velik broj poslova u bankarskom sektoru i plan nam je dalje širiti se na tom području pa i u Hrvatskoj.

Hoćete li ići u ulaganje od 10 milijuna eura u Hrvatsku koje ste najavili prije koju godinu?
To je bilo prije krize. Sad je situacija drukčija jer je IT tržište u padu za 30 posto i sad nije trenutak za to. Ipak nismo odustali od tog plana. Želio bih da u Hrvatskoj napravimo informatički kamp slično onima koje imamo u ostatku regije. Primjerice, u BiH imamo 300 programera, u Sloveniji njih 650 a u Srbiji više od 200. Inicijalno bi u Hrvatskoj imali tim od 50-60 programera. To je ne samo gospodarski već i logistički vrlo zahtjevan projekt. Važno ga je izgraditi pored jakog sveučilišnog središta.

Planirate li kupovati IT tvrtke u Srbiji kao što ih grupacija M SAN kupuje u Hrvatskoj?
Kupili smo sve što je u skladu s našom politikom razvoja. Nema smisla kupovati tvrtke koje prodaju hardver jer je to posao koji više nije tako isplativ. Tvrtki koje proizvode softver u Srbiji ima, ali one razmišljaju lokalno i imaju proizvode koji se samo lokalno mogu prodati. Softver i IT usluge treba prodavati globalno i to je smjer razvoja ComTradea. Regija me zanima samo u smislu softvera i to onog koji je globalno konkurentan.

Zašto ste usmjerili ComTrade na razvoj softvera?
Veleprodaja i maloprodaja ne donose više istu vrijednost kao softver. Oboje zahtijevaju veliki obrtajni kapital a rizik poslovanja je vrlo velik. S druge strane, ComTrade danas ima 1000 informatičkih inženjera i više od 180 gotovih softverskih proizvoda u portfelju.

Spremni ste natjecati se s konkurencijom iz Indije i Kine?
Jugoistočna Europa je odlično mjesto za proizvodnju softvera i IT rješenja, a Indija i Kina ne mogu pružiti istu razinu kvalitete. Stručnjaci su ovdje, istina, skuplji nego na Istoku ali imaju i šira znanja i bliži su potencijalnim klijentima na mnogo načina. To je važno primijetiti jer jedini biznis koji na ovom području može opstati je onaj koji promatra sve ovo kao jednu cjelovitu regiju.

Koliki prihod očekujete u 2009. godini?
Lani smo imali promet od 300 milijuna eura a za ovu godinu planiramo rast od pet posto. Da li ćemo uspjeti u godini krize, ne znam, tek ćemo vidjeti. S obzirom na pad tržišta od 30 posto zbog krize bit ćemo zadovoljni ukoliko zadržimo lanjski promet. Problem je međutim što prava kriza tek slijedi. Taj tsunami je krenuo a mislim da će u idućoj godini dosegnuti svoju maksimalnu snagu.

Što smatrate da je najveći problem u ovoj krizi?
Informatička industrija nije pala zato što se smanjila potražnja već zato što su država i velike kompanije u problemima. Situacija je slična po cijeloj regiji. Država je ostala dužna kompanijama a kao rezultat privreda je nelikvidna. Takvih problema ima M SAN u Hrvatskoj i isti problem ComTrade ima u Srbiji. Ključan problem s kojim se suočavaju IT kompanije danas je naplata potraživanja.

Kako komentirate činjenicu da se banke povlače iz financiranja IT industrije?
Financijske institucije su krive za ovu krizu. Prvo su je izazvale a sad se povlače sa tržišta čime dolijevaju ulje na vatru. Banke bi trebale financijski podupirati gospodarstvo. To je širi društveni interes. Veliki igrači poput M SAN-a i ComTradea zasigurno preživjeti krizu, ali što je s ostalima?! Čudi što se pojedine banke koje posluju u regiji povlače iz informatike. Navodno je riječ o direktivi odozgo koju lokalna predstavništva moraju primjenjivati. Takve banke neće imati što raditi na ovom tržištu nakon što kriza prođe.

Financira li veliki regionalni investitor i čelnik fonda Templeton Asset Management Mark Mobius širenje ComTradea?
Sastanak s Markom Mobiusom bio je prije krize kad smo tražili sredstva za širenje a potom nas je dokapitalizirao UniCredit koji je suvlasnik s 21 posto. Interes ulagača je i dalje velik jer nismo odustali od plana da ComTrade izlistamo na burzi. Prvobitno smo to željeli u roku od pet godina. To bi mogli napraviti već sada, ali očigledno je da ovo nije pravi trenutak.

Pesimistična prognoza oporavka tržišta

Prema vašem mišljenju kako će se kriza odraziti na IT industriju?
Posljedice će po svemu sudeći biti duboke. Teško je očekivati da će se tržište sljedeće godine vratiti na nivo prije krize. Međutim, treba biti vrlo pažljiv kod stvaranja zaključka jer možda će se tržište stabilizirati pa čak nešto i narasti ali teško se mogu očekivati prijašnji rezultati. Zgodna paralela je internetska industrija u SAD-u koja je 2000. bila na vrhuncu pa je zatim pala. Prošlo je gotovo deset godina ali internetska industrija se nije ni vratila ni ostala ista. Neke su promijene već vidljive. Primjerice, do jučer je bilo nezamislivo da tvrtke koje prodaju hardver u ponudi imaju mobitele i drugu tehniku osim računala.

Autor: Bernard Ivezić
08. listopad 2009. u 22:00
Podijeli članak —
Komentari (2)
Pogledajte sve

Odavno se pokušavam ODJAVITI od primanja Poslovnog i naravno da ne mogu. Nikako da mi se skinu s …….
Mjesto za odjavu je “mrtvo”, tj. onemogućeno je odjavljivanje. A nije li to najbezobrazniji mailing?????
Ovaj ću isti komentar ponavljati svugdje, čak i na drugim forumima, sve dok konačno ne shvati vrli urednik da nema ništa na silu. Samo mogu redovno brisati, ali i to mi je dosadilo. Uljudna pisma nisu pomogla, a što drugo napraviti? Ovakva reklama jest samo ANTIREKLAMA.

Odavno se pokušavam ODJAVITI od primanja Poslovnog i naravno da ne mogu. Nikako da mi se skinu s …….
Mjesto za odjavu je “mrtvo”, tj. onemogućeno je odjavljivanje. A nije li to najbezobrazniji mailing?????
Ovaj ću isti komentar ponavljati svugdje, čak i na drugim forumima, sve dok konačno ne shvati vrli urednik da nema ništa na silu. Samo mogu redovno brisati, ali i to mi je dosadilo. Uljudna pisma nisu pomogla, a što drugo napraviti? Ovakva reklama jest samo ANTIREKLAMA.

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close