Unatoč krizi opća avijacija, odnosno usluga poslovnih privatnih čartera, sve je prisutnija i u Hrvatskoj. Korisnici takvih usluga su poslovni ljudi, estradnjaci i sportaši te pokoji romantik koji svoju bolju polovicu iznenadi letom poslovnim zrakoplovom. U javnosti postoji fama da su privatni letovi nešto basnoslovno skupo i nedostupno običnim smrtnicima. No u takvim zrakoplovnim kompanijama pojašnjavaju da je cijena sjedišta u njihovu zrakoplovu u razini s cijenom u poslovnom razredu redovnih kompanija. “Mislim da ljudi imaju krivu predodžbu o našim cijenama. One se mogu mjeriti s poslovnom klasom na redovnim komercijalnim letovima. Naša bazna cijena je 0,35 eura po kilometru leta za jedno sjedište u mlažnjaku. To konkretno znači da će vas povratni let iz Zagreba za Veneciju stajati 350 eura po sjedištu, a za Rim 600 eura po sjedištu. To je usporedivo s cijenama poslovne klase na redovnim linijama, s tim da ćete s Winairom u Rim stići za 65 minuta, a u Veneciju za samo 35 minuta”, kazala je Jasmina Prokop-Tomić, članica Uprave u T7 grupi u sklopu koje posluje tvrtka Winair. Također putnik u zračnoj luci mora biti 20 minuta prije polijetanja.
Teški počeci
I dok, primjerice, u Srbiji već duže vrijeme postoji 15-ak tvrtki koje se bave općom avijacijom, u Hrvatskoj je ona još u povojima, no s većim investicijama posljednjih godina. Treba spomenuti da je i globalna kriza osjetno usporila razvoj poslovne avijacije u Hrvatskoj, što glede brojnosti ljudi koji je koriste, a što glede investicija. Među najznačajnijim domaćim tvrtkama u ovom segmentu su svakako zagrebački ID-Jet te varaždinski Winair. Obje tvrtke su pokrenute u proteklih 10-ak godina kada je bilo sve očitije da Hrvatskoj nedostaje specijalizirana avionska usluga za poslovne korisnike. “U početku je bilo dosta teško, krenuli smo ni od čega, tek s laptopom i telefonom. No kako smo oboje bili i prije u tom poslu, brzo smo zauzimali svoje mjesto na tržištu”, kaže Iva Rogović-Lekić koja je 2003. s prijateljem Domagojem Vodanovićem pokrenula ID-Jet. U prilog im je svakako išlo to što u Hrvatskoj u to vrijeme nije bilo ozbiljne konkurencije. Ugovoreni poslovni letovi uglavnom su se izvodili srpskim, slovenskim, austrijskim ili zrakoplovima kompanija iz nekih drugih obližnjih zemalja jer u Hrvatskoj kompanija s vlastitim poslovnim zrakoplovom nije bilo. Zbog toga su njih dvoje, nakon žestoke borbe s administracijom, registrirali vlastitu aviokompaniju s flotom od jedne Cessne Citation 501, vrijedne 1,2 milijuna dolara. Prošle godine flota je obogaćena s još jednom Cessnom, a i planovi za budućnost su ambiciozni. “Ne bih željela ništa govoriti i izlaziti u javnost s poslovnim detaljima dok sve ne bude završeno, ali ubrzo ćemo objaviti velik novitet u našoj tvrtki”, bila je tajnovita Rogović-Lekić. Varaždinska tvrtka Winair, koja u svojoj ponudi ima prijevoz mlaznim i klipnim zrakoplovom te helikopterom, osnovana je 2008. u okviru T7 grupe, u kojoj je najpoznatiji Vis Varaždin. I u Varaždinu procjenjuju da na hrvatskom tržištu ima prostora za velik napredak te u idućem razdoblju namjeravaju obogatiti flotu s dodatna dva nova prestižna mlažnjaka. “Pored poslovnih letova organiziramo i panoramsko-turističke letove, letove za potrebe snimanja iz zraka ili pak hitne letove za različite svrhe”, kazala je Jasmina Prokop-Tomić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu