U sedam mjeseci ove godine, u usporedbom s 2020., broj vožnji u Boltu porastao je 68 posto

Autor: Sergej Novosel Vučković , 10. kolovoz 2021. u 22:00
Tomislav Lukačević, direktor Bolta Hrvatska/MATIJA HABLJAK/PIXSELL

Kad smo kretali, bilo nas je tek četvero, dok nas je danas pedesetak te imamo 12 otvorenih pozicija za rad u našem uredu u Zagrebu.

Estonska platforma i aplikacija za usluge vožnje i dostave na zahtjev – Bolt, ovih je dana zaključila krug financiranja vrijedan 600 milijuna eura pa je njena vrijednost sad veća od četiri milijarde eura. Bolt se smatra i prvom europskom “superaplikacijom”, lider je na brojnim tržištima, tako i hrvatskom.

O poslovanju u našoj zemlji, dijapazonu usluga koji uključuje ne samo “taksi” prijevoz, već i dostavu hrane te najam romobila, a od kraja ove godine će i poseban Bolt Market, govori Tomislav Lukačević, direktor Bolta Hrvatska. Na toj je funkciji oko godinu dana.

Osim o tome kako Bolt “vozi” u nas, osvrnuo se i na stanje tržišta, liberalizaciju i regulaciju, važnost mobilnosti te radne statuse vozača.

U tijeku je glavni dio turističke sezone. Ovih ste dana bili u Splitu, jednom od 10 gradova Hrvatske gdje Bolt nudi usluge prijevoza. Turista je dosta više nego lani u ovo doba, kad ste postali direktor Bolta Hrvatska. Ima li prometa, koliko se naručuju vožnje?

U prvih sedam mjeseci ove godine, u usporedbom s 2020., broj završenih vožnji u Boltu porastao je za 68 posto, dok ovo povećanje u usporedbi s 2019. iznosi čak 107 posto. Kontinuirano raste i broj korisnika naših usluga pa je tako na razini Hrvatske u srpnju ove godine zabilježeno povećanje od 87 posto, dok je primjerice na razini Grada Zagreba bilo 54 posto više korisnika nego u srpnju prošle godine.

Dobri rezultati posljedica su ublažavanja epidemioloških mjera, uslijed čega je značajno porasla i potražnje za vozačima.

Kad govorimo o Splitu, u Boltu smo u srpnju, u odnosu na isto razdoblje lani, zabilježili povećanje broja završenih vožnji od 42 posto.

Na razini cijele zemlje kakvi su rezultati ove godine, u odnosu na lani? Kakva je situacija po gradovima?

Potražnja za našim uslugama sve je veća, a Zagreb je grad u kojem prosječno ostvarujemo najveći promet i najbolje rezultate.

No veseli nas činjenica da niti u gradovima na obali situacija nije bitno drugačija pa smo tako, uz Zagreb, u lipnju ove godine 165 posto više završenih vožnji nego lani ostvarili u Splitu, Rijeci, Puli, Zadru i Dubrovniku. Dobri rezultati potiču nas da budemo još bolji i da kontinuirano radimo na svojoj usluzi.

Kako bismo što adekvatnije odgovorili na rastuće potrebe korisnika, trenutačno smo u potrazi za vozačima koji će dodatno ojačati našu mrežu vozila i osnažiti našu uslugu.

550

Bolt električnih romobila prometuje Hrvatskim gradovima

Kakve su naznake za ostatak sezone i godine? Očekujete li poboljšanje?

Nepisano je pravilo da za vrijeme ljetnih mjeseci raste potražnja za našim uslugama, posebno u segmentu ride-hailinga i to u gradovima na obali. Ublažavanje epidemioloških mjera, dolazak turista i povećanje mobilnosti pokazatelji su pozitivnih trendova – raste potrošački optimizam i raste potrošnja u svim segmentima, a to uključuje i prijevoz na zahtjev.

Ono što nas veseli jest činjenica da i naše ostale usluge postaju sve prepoznatljivije. Bolt Food iz mjeseca u mjesec raste pa je tako od siječnja do srpnja ove godine, na razini Hrvatske, broj gotovih narudžbi porastao je za 46 posto.

Također, i najam naših električnih romobila u sva tri hrvatska grada bilježi iznimno velik interes među građanima, a dobivamo i sve više upita od drugih gradova za uvođenjem ove usluge.

Od dolaska na tržište Bolt se 2018. ‘tukao’ s Uberom kao sličnom platformom vožnje na zahtjev. Imate li podatke koliki vam je tržišni udio?

Značajno smo narasli u posljednjih godinu dana, dijelom zbog uvođenja novih kategorija, a velikim dijelom i zahvaljujući vrijednim vozačima koji korisnicima Bolta pružaju taksi uslugu. Imamo razloga vjerovati da smo ključan igrač na hrvatskom tržištu kad je riječ o vožnji na zahtjev.

Nedavno ste komunicirali da trebate još vozača, tj. kako ih se naziva partnera vozača. Koliko ih Bolt ima trenutačno? Zašto bi netko vozio za vas, koje su prednosti u odnosu na druge?

Na mjesečnoj razini putem Boltove platforme usluge pruža nekoliko tisuća vozača diljem Hrvatske, a s obzirom na povećanu potražnju raste i potreba za novima. Najveća prednost rada za Bolt, koju i sami vozači naglašavaju, jest fleksibilnost, mogućnost vozača da upravljaju svojim radnim vremenom, kao i dobra zarada, ali i niža provizija nego što je to primjerice kod našeg najvećeg konkurenta.

Ne treba zaboraviti niti kontinuirane promotivne aktivnosti zahvaljujući kojima je svima dobro poznat “Filip iz Bolta” koji korisnicima nudi razne popuste za korisnička putovanja.

Oni voze koliko žele, radno je vrijeme fleksibilno pa i plaća ovisi o tome. No, koliko najviše mogu zaraditi?

Zarada ovisi o vremenu provedenom za volanom, ali i o vremenskim periodima u kojima se vozači odlučuju za vožnju. Primjerice, vožnja u vrijeme kad ljudi idu ili se vraćaju s posla obično donosi veću zaradu, kao i noćna vožnja ili vožnja vikendom.

No promatramo li na razini cijelog tjedna, uključujući primjerice i vožnju ponedjeljkom u tri sata ujutro kad nema velike potražnje, prosječna cijena sata u lipnju je iznosila oko 100 kuna bruto, što znači da je u vrijeme veće potražnje, cijena očekivano i veća do toga. Budući da je potražnja trenutačno velika, to znači i da su mogućnosti zarade veće.

Od početka pandemije zabilježili smo porast broja radnih sati kod vozača koji nisu imali mogućnost rada u Horeca industriji pa su za život zarađivali vožnjom za Bolt. Otkako je Bolt pokrenut u Hrvatskoj, nekolicina vozača iz različitih sredina upravo su zahvaljujući ovom načinu rada postali poduzetnici koji danas zapošljavaju i druge kolege vozače.

Još proljetos bilo je u vašoj taksi branši prigovora na nove izmjene Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. Kakvo je vaše stajalište o liberalizaciji tržišta? ‘Tradicionalni’ taksisti smatraju da je izazvala kaos.

Liberalizacija taksi tržišta učinila je taksi uslugu dostupnijom i pristupačnijom korisnicima diljem Hrvatske. U turističkoj zemlji poput naše važno je da se taksistima omogući pružanje usluga u svim gradovima gdje zadovoljavaju potrebne uvjete. U protivnom, postoji opasnost od stvaranja značajnih razlika u ponudi i potražnji tijekom ljeta ili nekih drugih razdoblja kroz godinu, naročito u obalnim gradovima poput Splita ili Zadra.

Zahvaljujući liberalizaciji tržišta turisti u Hrvatskoj danas mogu koristiti vožnju na zahtjev putem aplikacija s kojima su se upoznali još u svojim matičnim zemljama.

Otkako smo pokrenuli našu uslugu u Hrvatskoj zamjetan je velik skok u potražnji na razini cijele Hrvatske (ako ne gledamo privremene blokade tijekom pandemije), što potvrđuje kako pristupačna i lako dostupna taksi usluga rezultira povećanjem broja korisnika koji žele koristiti ovu uslugu.

Bolt osim na 4 kotača nudi i vožnju na 2, kroz najam e-romobila. Kad ste ih uveli u Hrvatsku i zašto? Gdje ih ima i koliko?

U okviru Boltovog zelenog plana počeli smo raditi na ekološki prihvatljivijim oblicima prijevoza. Prvi Bolt električni romobili uvedeni su u siječnju 2021. u Rijeci, a nakon toga u sljedeća tri mjeseca naši su romobili stigli u Osijek i Varaždin.

Hrvatskim gradovima trenutno prometuje ukupno 550 Bolt električnih romobila, a raspoređeni su na frekventnim lokacijama. U Varaždinu ih je dostupno 150, dok se po 200 primjeraka nalazi se u Rijeci i Osijeku.

U Boltu smo posvećeni stvaranju pozitivnog utjecaja na okoliš te stvaranju “gradova za građane”. Električna vozila su u samoj srži te inicijative te ih nastojimo uvesti na sva tržišta na kojima poslujemo.

Koliko se koriste, obzirom na to da je na ulicama i sve više romobila u privatnom vlasništvu?

Romobili su izrazito praktično, ekološki prihvatljivo gradsko prijevozno sredstvo, naročito u toplije doba godine kad brzo i jednostavno možete doći na željenu lokaciju, a da pritom ne morate brinuti o parkingu. Ova usluga iznimno je dobro prihvaćena od strane korisnika jer sve više njih prepoznaje koristi ove vrste prijevoza. Tome u prilog govore i podaci iz Rijeke, grada koji je prvi pokrenuo pilot projekt najma električnih romobila, gdje su u prva tri mjeseca korištenja građani u više od 50.000 vožnji prešli više od 82.000 km što je udaljenost dvostruko veća od dužine ekvatora.

Gledajući ukupno za Rijeku, Varaždin i Osijek, gdje trenutačnu nudimo ovu uslugu, korisnici su s 550 električnih romobila prešli više od 430.000 kilometara. Romobili su odlična alternativa automobilima za kraća putovanja, osobito u gradovima gdje je svakodnevni cestovni promet zagušen.

Korištenje romobila smanjuje broj automobila na cestama, čime se istovremeno rješava problem gužvi i smanjuje zagađenje okoliša, a što je dio već spomenutog Boltovog Zelenog plana na globalnoj razini.

I na tom polju govori se o regulaciji, postroženju uvjeta vožnje e-romobila, kroz dozvole i sporiju vožnju. Kakav je vaš stav?

Mala električna vozila, kao što su romobili, donose puno pogodnosti, ali isto tako ovu je vrstu usluge potrebno ispravno implementirati. Podržavamo svaku inicijativu i svaki novi zakon koji će regulirati sigurnost na cestama.

Uvijek smo otvoreni za suradnju i dijalog te se nadamo da će regulacija zakona biti poticajna za razvoj ove vrste usluge. Pojedine stavke novog prijedloga zakona o cestovnom prometu kao što su, primjerice, regulacija načina kretanja romobila cestom te nošenje kaciga i zaštitnih prsluka u potpunosti podržavamo.

Sigurnost svih sudionika prometa mora biti prioritet. Međutim, postoje područja na kojima je potrebno postići konsenzus svih ključnih dionika. Važno je razjasniti sve aspekte, uključujući i one vezane za snagu motora koja pokreće romobile.

Naime, većina komercijalnih modela koje susrećemo na ulici ima jačinu veću od 250W, stoga je potrebno regulirati njihov status, odnosno pravilno ih kategorizirati prema vrsti – pripadaju li skupini mopeda ili ostaju u kategoriji romobila.

Još jedna dilema koju je potrebno razriješiti jesu nadzor i parking. Trenutačno ne postoji infrastruktura koja omogućava parking romobila, a potrebno je definirati i sam nadzor vozila – uključuje li on fizički nadzor ili virtualni. Naši romobili imaju GPS koji prati romobile pa u svakom trenutku znamo gdje se nalaze.

Nešto više od godinu dana postoji i usluga Bolt Food, kao dostava hrane i drugih namirnica. Zbog korone to je tržište jako živnulo, konkurencija ima svoje ‘konje za utrku’. Kako se Bolt Food pozicionirao i kako mu ide, u pogledu broja dostava, broja vozača i broja korisnika?

Za Bolt tjedno dostavu vrši oko tisuću dostavljača. Bolt Food predstavljen je u Hrvatskoj prije nešto više od godinu dana, a ova usluga trenutačno je dostupna u dva najveća hrvatska grada – Zagrebu i Splitu. Prema dosadašnjim rezultatima, imamo razloga biti i više nego zadovoljni.

U prvih šest mjeseci ove godine ostvarili smo rast od 97 posto, a lipanj ove godine zatvorili smo s 34 puta više narudžbi u odnosu na lipanj 2020. Broj dostava iz dana u dan raste, stoga smo i u ovoj poslovnoj vertikali u kontinuiranoj potrazi za novim dostavljačima partnerima.

U prilog činjenici da uspješno poslujemo i u ovom segmentu, govori i podatak o više od 50 gradova i 20 zemalja Europe i Azije gdje je ova usluga dostupna, više od pet milijuna registriranih korisnika te gotovo 30.000 restorana uključenih na globalnoj razini.

Do kraja godine Hrvatska će biti tek jedna od 10 zemalja u EU s uslugom Bolt Market. O čemu se radi?

Bolt Market je projekt putem kojeg izravno spajamo korisnike i skladišta, odnosno dark storeove, strateški raspoređene po gradovima. U okviru ove usluge nakon narudžbe namirnica korisnicima će iste biti dostavljene unutar 15 minuta, a korisnici će ih moći naručiti putem postojeće Bolt Food aplikacije, gdje će odabirom Bolt Marketa moći lako odabrati željene artikle.

Ova će usluga omogućiti brži i jednostavniji način nabavke namirnica, pri čemu korisnicima ostaje više slobodnog vremena za ostale dnevne aktivnosti. Kroz ovu uslugu stvaramo dodanu vrijednost za naše korisnike, dok će kuriri Bolt Fooda moći ostvariti više isporuka, a samim time i dodatnu zaradu.

Stalo vam je do promoviranja i poticanja održivosti i mobilnosti, ali kako tu prolaze ljudi? Često se ovakvim platformama prigovara da iskorištavaju radnike, ne omogućavajući im ‘normalne’ uvjete rada, zaobilazeći propise. Pokrenuli ste zato inicijativu Europski projekt sa svrhom. Što je to?

Platformski rad relativno je nov oblik rada koji sve više maha uzima i u Hrvatskoj. On u cjelini ne predstavlja homogeni sektor pa mu se ne može pristupiti na jedan jedinstven način.

Kako bismo pružili vlastiti doprinos u razumijevanju ovog oblika rada, u suradnji s drugim europskim tehnološkim kompanijama pokrenuli smo inicijativu Europski projekt unutar koje će se izraditi prijedlog regulacije platformskog rada u Europi. Kako bi inicijativa bila što svrsishodnija uputili smo javni poziv za pružanjem doprinosa izradi kodeksa ponašanja i priručnika najboljih regulatornih praksi.

Naš cilj je kreirati kodeks ponašanja te priručnik najboljih korporativnih i regulatornih praksi platformskog rada koji će objediniti mišljenja različitih dionika te će se moći koristiti kao podršku postojećim regulatornim procesima na razini EU-a.

Kad govorimo o ljudima koji rade za Bolt, treba podsjetiti da su vozači Bolta zaposlenici licenciranih taksi kompanija, dok kurire zapošljavaju tvrtke specijalizirane za pružanje ovakvih usluga.

Kako u Hrvatskoj posluje ‘krovna’ tvrtka, Bolt Services? Kakvi su rezultati? Najavili ste da ćete i zapošljavati?

Kad smo kretali, bilo nas je tek četvero, dok nas je danas u uredu oko 50 te imamo 12 otvorenih pozicija za rad u našem uredu u Zagrebu.

Ponosan sam na sve što smo do danas postigli kao i na činjenicu da smo, upravo zahvaljujući međusobnom povjerenju i mogućnosti rasta unutar tima, od početka rada u Hrvatskoj zabilježili i nekoliko unaprjeđenja, uključujući i ona na regionalnoj razini.

Sve nas to motivira da se nastavimo razvijati kako bismo našim korisnicima i u budućnosti omogućavali najvišu kvalitetu usluga.

Komentirajte prvi

New Report

Close