U ovo doba godine većina trgovačkih lanaca sa širokom mrežom trgovina zaokupljena je aktivnostima u cilju što spremnijeg dočekivanja glavne turističke sezone te prateće pojačane potrošnje i prometa. To je razdoblje uobičajeno zahtjevno naročito u pogledu logistike i distribucije, a pripreme podrazumijevaju i potrebe za dodatnim radnicima. Sve to vrijedi i za Studenac, lanac koji je s više od 1400 trgovina (uglavnom manjih formata) najrasprostranjeniji u Hrvatskoj.
Kako kažu u toj kompaniji s oko sedam tisuća zaposlenih, za ljetnih mjeseci njihove potrebe za radnicima rastu za približno 1200 ljudi. Već neko vrijeme potrebe za radnom snagom općenito se namiruju i zapošljavanjem stranih radnika, a najbrojniji su Filipinci i Nepalci, koje se od prvoga dana upućuje na učenje jezika, kaže Tatjana Spajić, direktorica službe korporativnih komunikacija.
I mimo uobičajenog fokusa na uspješnu sezonu i pratećih logističko distributivnih izazova, vodstvo kompanije ove je godine usmjereno na taj operativni segment poslovanja. U transformaciju lanca opskrbe, naime, trenutačno su u tijeku ulaganja vrijedna 10 milijuna eura. Radi se o investicijama u opremanje dvaju novih logističko-distributivnih centara, u Velikoj Gorici i Dugopolju, u okviru aranžmana dogoročnog najma tih prostora ukupne površine oko 60 tisuća četvornih metara.
Akvizicije uvijek na stolu
Pored toga, dio planova Studenca za ovu godinu je i daljnji rast prodajne mreže, i u Hrvatskoj i u Sloveniji, u koju je iskoračio prošle godine preuzimanjem lanca Kea trgovina. Planirani rast mreže u Hrvatskoj uz tzv. organsko otvaranje 160 trgovina uključuje i potencijalne nove akvizicije. Upravo na akvizicijama uvelike je bilo oslonjeno poslovno širenje kompanije otkako je prije nekih sedam godina vlasnički i upravljački prešla pod okrilje jednog od fondova poljske investicijske grupacije Enterprise Investors.
U tom razdoblju prodajna je mreža tog nekad dalmatinskog lanca povećana za više od 1000 trgovina (s nešto manje od 400 na više od 1400) u svim krajevima Hrvatske. Pritom je realizirano deset značajnih akvizicija (trgovaca s mrežom koja se mjeri u desecima trgovina pa do 300-tinjak, koliko ih je dijelom Studenčeve mreže postalo kupnjom Lonia Trgovina).
Andrija Topić, član Uprave za akvizicije i integraciju, kaže kako akvizicije i nadalje ostaju jedan od stupova rasta Studenca. Ističe kako uvijek, pa i trenutačno, postoje razgovori o potencijalnim preuzimanjima, ali da su to procesi koji traju i o kojima je nezahvalno govoriti jer mogu i ne moraju završiti zaključenjem transakcije. Isto tako, Topić naglašava da je sveobuhvatna integracija u pravilu zahtjevniji i osjetljiviji proces.
Učinak sidrenja cijena
Inače, na razini Grupe Studenac prošle je godine zabilježio rast konsolidiranog prihoda za 22 posto, na više od 816 milijuna eura, uz rast prilagođene operativne dobiti EBITDA od 18 posto, na 78 milijuna. Planovi ostaju ambiciozni i nakon što su krajem prošle godine vlasnici odustrli od provedbe javne ponude dionica i izlaska na burzu, ostavljajući taj plan za neki povoljniji i trenutak. To vrijedi i za ovogodišnje financijske planove, iako Vladina odluka iz veljače kojom su ograničene, odnosno sidrene cijene 70-ak proizvoda ima utjecaja na prihode.
Kad je riječ o razvojnim ambicijama, uz spomenute aktivnosti vezane uz daljnje širenje poslovanja kroz otvaranje novih trgovina i potencijalne akvizicije, kao i ulaganja u logistiku i distribuciju, već nešto ranije iz Uprave su poručili kako se srednjoročni plan nije promijenio. Naime, Michał Seńczuk, predsjednik Uprave, nedavno je istaknuo kako i dalje kao jedan od ciljeva do kraja 2028. ostaje dosezanje 3400 trgovina.