‘U iduće dvije godine planiramo utrostručiti kapacitet proizvodnje’

Autor: Darko Bičak , 25. svibanj 2023. u 07:00
Igor Mirić, glavni izvršni direktor Alpha Charte/J. Galoić/PIXSELL

Igor Mirić, glavni izvršni direktor Alpha Charte iz Zagreba, vodeće na domaćem tržištu, govori kakvo je trenutno stanje, koji su im najveći izazovi te kako vide buduće trendove i vlastito poslovanje.

Ekološke direktive EU gotovo su u potpunosti zabranile jednokratnu plastičnu galanteriju poput čaša, tanjura, pribora za jelo te slamki. Upravo na tom trendu je nastala u Zagrebu tvrtka Alpha Charta koja je trenutno najveći proizvođač papirnatih slamki u Hrvatskoj s kapacitetom od oko 300 milijuna komada godišnje.

S radom su započeli tijekom pandemije koronavirusa, a plan im je doseći kapacitet od 900 milijuna slamki te proširiti kapacitet. Kakvo je trenutno stanje na ovom tržištu, koji su im najveći izazovi te kako vide buduće trendove i vlastito poslovanje, govori nam Igor Mirić, glavni izvršni direktor Alpha Charte.

Koliko je direktiva EU o zabrani jednokratne plastične ambalaže i pribora zaživjela u Hrvatskoj prema vašem iskustvu?
Prema našem iskustvu, nije još uvijek na razini koja bi bila poželjna. Direktiva EU o smanjenju uporabe određenih plastičnih proizvoda za jednokratnu uporabu, koja uključuje plastični pribor i galanteriju, stupila je na snagu u srpnju 2019. godine, a države članice EU trebale su ju implementirati u svoje nacionalno zakonodavstvo do srpnja 2021. godine. U Hrvatskoj je Direktiva EU implementirana u zakonodavstvo kroz Zakon o gospodarenju otpadom, koji je usvojen u rujnu 2020. godine.

Još uvijek se može vidjeti jednokratni plastični pribor u uporabi, međutim, postoji sve veća svijest o potrebi smanjenja uporabe plastike za jednokratnu uporabu, što dovodi do pozitivnih promjena u ponašanju potrošača i u praksi poslovanja. Sve više restorana i kafića u Hrvatskoj počinje koristiti alternativne proizvode od papira, celuloze, stakla, metala ili drva umjesto plastičnih jednokratnih proizvoda, što je pozitivan pomak prema smanjenju korištenja plastike.

Važno je napomenuti da se na tržištu često pojavljuje tzv. “višekratna plastična ambalaža” koja u praksi ima slična ili identična svojstva kao i jednokratna ambalaža, stoga, iako je deklarirana kao “višekratna”, u stvarnosti se često koristi samo jednom prije nego što završi kao otpad. Dakle, u naravi je i dalje jednokratna.

Stoga je važno da proizvođači ambalaže i drugih proizvoda shvate svoju odgovornost prema okolišu i održivosti, te proizvode ambalažu koja je zaista višekratna i koja se može reciklirati ili raspadati u prirodi. Potrošači također imaju ulogu u smanjenju korištenja plastične ambalaže tako što biraju proizvode s minimalnom ambalažom ili pakiranjem koje se može reciklirati, te biraju alternativne proizvode od materijala poput papira, celuloze, stakla, metala ili drva umjesto plastičnih jednokratnih proizvoda.

Važnost odgovornosti

Važno je da proizvođači ambalaže i drugih proizvoda shvate svoju odgovornost te proizvode ambalažu koja se može reciklirati ili raspadati u prirodi.

Da li su se potrošači uspjeli naviknuti da više nije moguće kupiti i koristiti plastične jednokratne čaše, tanjuriće, slamke…?
Potrošači se postupno navikavaju na činjenicu da je sve manje moguće kupiti i koristiti plastične jednokratne proizvode, uključujući plastične jednokratne čaše, tanjuriće, slamke i ostali pribor, kao i da je njihovo korištenje postalo manje popularno i društveno manje prihvatljivo u posljednjih nekoliko godina, zbog sve veće svijesti o negativnom utjecaju ovih proizvoda na okoliš. Trendovi su se okrenuli prema ekološki prihvatljivijim alternativama, poput recimo upravo naših papirnatih biorazgradivih slamki.

Postoje različite alternative plastičnim jednokratnim proizvodima koje se mogu koristiti umjesto njih, poput proizvoda od papira, celuloze, stakla, metala ili drva. Mnoge trgovine, restorani i kafići sada nude ove alternative umjesto plastičnih jednokratnih proizvoda.

Ipak, još uvijek postoji potražnja za plastičnim jednokratnim proizvodima, ali njihov broj se smanjuje s povećanjem svijesti o ekološkim problemima koje proizvodi poput plastike mogu uzrokovati. Razloge potražnje za plastičnim jednokratnim proizvodima treba tražiti prvenstveno u navikama, ali također i razlici u samoj cijeni.

U konačnici, postizanje potpune navike u korištenju održivih alternativa plastičnim jednokratnim proizvodima ovisi o svijesti i promjenama navika svakog pojedinca.

Kako se industrija takvih proizvoda u Hrvatskoj prilagodila na to?
Industrija proizvodnje jednokratnih proizvoda od plastike u Hrvatskoj je u potpunosti svjesna novih zakonskih ograničenja i održivih trendova u proizvodnji, i zasigurno je predmetna Direktiva mnogo utjecala na nju. Međutim, moramo biti svjesni da se Direktiva EU ne odnosi na samu proizvodnju jednokratne plastične ambalaže, kao i da postoji još mnogo zemalja, pa čak i u našem okruženju, koje nisu obuhvaćene predmetnom Direktivom.

Naša industrija se tome prilagodila, te je uglavnom plasman svojih proizvoda usmjerila na upravo ta tržišta. Dio proizvođača je uskladio svoj portfelj, ali isto tako stupanjem Direktive EU na snagu otvorila se jedna potpuno nova niša, i stvara se potpuno nova industrija prilagođena novim trendovima, gdje novi proizvođači, poput nas, uvode nove tehnologije i materijale, kao i nove proizvodne procese.

300

milijuna papirnatih slamki godišnji je kapacitet Alpha Charte

Vaša tvrtka Alpha Charta trenutno je najveći proizvođač papirnatih slamki u Hrvatskoj s kapacitetom od 300 milijuna slamki godišnje, koji su najveći izazovi za poslovanje?
Kao i u svakoj industriji izazova za poslovanje je beskonačno puno. Trenutno je jedan od najvećih izazova za poslovanje u Hrvatskoj cijena sirovina, troškovi proizvodnje i zapošljavanje kvalitetnih djelatnika. Cijene papira, ljepila i drugih sirovina potrebnih za proizvodnju papirnatih slamki, kao i cijene energenata i ostalih troškova, porasle su u posljednjih nekoliko godina, a to utječe na ukupne troškove proizvodnje.

U Charti zaista uzimamo najbolje sirovine iz EU, najbolje ljepilo upravo radi toga kako naše Charta slamke ne bi imale miris, zatim kvalitetni papir poliran s vanjske strane kako slamke ne bi imale onaj specifični “okus papira” nego su u potpunosti tasteless i iznimno su dugotrajne u raznim vrstama pića, a to sve naravno iziskuje veće troškove proizvodnje.

Dodatno, pandemija COVID-19 utjecala je na tržište i potražnju za proizvodima poput papirnatih slamki. Restorani, kafići i drugi ugostiteljski objekti smanjili su svoje kapacitete ili u potpunosti zatvorili svoja vrata, što je dovelo do smanjenja potražnje za papirnatim slamkama.

Uz izazove koje smo već spomenuli, Charta, kao i ostali proizvođači na razini EU, suočavaju se i s problemom uvoza papirnatih slamki s istočnih tržišta koje su često nezadovoljavajuće kvalitete, zdravstveno neispravne, nezadovoljavajuće za korištenje, te su proizvedene na način koji nije u skladu s europskim standardima o održivosti.

Nadzor pri uvozu još nije na razini kojoj bi trebao biti kako bi se spriječio uvoz nesukladnih i zdravstveno neispravnih proizvoda, već takvi proizvodi, kako slamke tako i druga ambalaža, završe na našem tržištu i slobodno se prodaju. Ovdje bih samo napomenuo da nisu svi proizvodi koji se uvoze s istočnih tržišta loše kvalitete ili zdravstveno neispravni, ali veliki dio ipak jest. Nadležne institucije bi pri uvozu trebale vršiti strože kontrole kako bi prvenstveno zaštitile potrošače i njihovo zdravlje.

Ipak, postoje i prilike za rast i razvoj poslovanja. Uz sve veću svjesnost o ekološkim problemima, mnogi potrošači traže alternative jednokratnim plastičnim proizvodima. Papirnate slamke su se pokazale kao jedna od popularnijih alternativa, što otvara vrata za proizvođače koji se žele usmjeriti na ekološki osviještene potrošače.

Kako bi se suočili s izazovima i iskoristili prilike, proizvođači papirnatih slamki moraju nastaviti nuditi kvalitetne papirnate slamke, inovirati i razvijati nove proizvode koji su ekološki prihvatljivi, ekonomični i privlačni za potrošače. Također, važno je uspostaviti jake odnose s kupcima i raditi na promociji i pozicioniranju proizvoda na tržištu.

Kakvi su planovi Charte za naredno razdoblje te planirate li širiti asortiman?
Naša tvrtka je posvećena razvoju i inovaciji proizvoda te stalnom unaprjeđenju kvalitete i održivosti naših proizvoda. Imamo definirani višegodišnji strateški plan razvoja i ulaganja. Trenutno planiramo daljnji razvoj i ulaganja u višestruko povećanje kapaciteta u segmentu ravnih papirnatih slamki, koji su već sada jedan od naših najprodavanijih proizvoda.

S obzirom na kvalitetu naših proizvoda, već imamo značajan tržišni udio na domaćem tržištu i u HoReCa i Retail segmentu i uspješno poslovanje sa značajnim partnerima poput Atlantic Cedevite, Roto Dinamica, Konzum plus, METRO Cash & Carry-a, Offertissime i dr. Također, prisutni smo i na tržištu Austrije, a sljedeći korak nam je proširenje poslovanja na druga inozemna tržišta.

U tu svrhu, aktivno radimo na jačanju i razvijanju postojećih poslovnih odnosa s klijentima te tražimo nove poslovne partnere u inozemstvu. Trenutno smo, i u fazi otvaranja tržišta na području Njemačke i Poljske.Dodatno, imamo u planu daljnje širenje našeg asortimana, prateći trendove i potrebe kupaca.

Trenutno smo i u fazi razvoja, i planiramo proširiti svoju ponudu na segment industrijskih savitljivih slamki od papira manjih dimenzija, koje su ekološki prihvatljive i koje mogu zamijeniti plastične jednokratne proizvode, sve u skladu s trendovima u industriji, kako bismo zadovoljili potrebe kupaca koji traže praktična i inovativna rješenja.

Uz navedene planove, u Charti smo fokusirani i na stalno poboljšanje procesa proizvodnje te našeg utjecaja na okoliš. Kao tvrtka koja vodi brigu o održivosti i ekologiji, želimo biti prepoznati kao lider u proizvodnji ekološki prihvatljivih proizvoda i ostvariti održivi rast poslovanja u skladu s našim vrijednostima i ciljevima.

Problem nekontroliranog izvoza

Suočavamo se i s problemom uvoza papirnatih slamki s istočnih tržišta koje su često nezadovoljavajuće kvalitete i zdravstveno neispravne.

Možete li nam reći par riječi o nastanku tvrtke Alpha Charta i brenda Charta, te njezinom razvoju?
Tvrtku Alpha Charta smo partneri i ja osnovali 2021. godine, tijekom pandemije Covida-19, ali sama ideja o proizvodnji papirnatih slamki rodila se prije, još za vrijeme mog MBA studija. Za vrijeme i nakon MBA studija, ideja se razvijala i unaprjeđivala kroz brojne razgovore s različitim poslovnim partnerima, interesnim skupinama te kroz samo istraživanje tržišta. Proces realizacije ideje trajao je gotovo dvije godine, uključujući razvoj proizvodnje, nabavku opreme, pronalazak idealnih sirovina, razvoj brenda i uspostavljanje poslovnih odnosa sa svim dionicima.

Od samog osnutka, kako su se tržišni uvjeti mijenjali, i uz sve izazove koje je pandemija donijela, uspjeli smo u tom teškom periodu rasti i povećati kapacitete. Od tada smo se uspjeli razviti u najvećeg proizvođača papirnatih slamki u Hrvatskoj s kapacitetom od 300 milijuna slamki godišnje.

Proizvodimo papirnate Charta slamke promjera od 6 do 10 mm i dužina od 150 mm do 500 mm u raznim bojama i pakiranjima za Retail i HoReCa segment. Uz standardne slamke, radimo i individualne personalizirane projekte za naše klijente u skladu s njihovim specifičnim potrebama. Sve naše slamke su FSC certificirane i jedini smo proizvođač papirnatih slamki u Hrvatskoj s tim certifikatom, a sva sirovina, uključujući papir, ljepilo i boje, dolazi iz EU i kontroliranog je porijekla sa svim potrebnim certifikatima sukladno zakonodavstvenom okviru EU i Hrvatske.

FSC certifikat je globalni standard za održivost, te smo kao proizvođač papirnatih slamki jedini ponosni nositelj te oznake u Hrvatskoj.

Dodatno, implementirali smo HACCP standarde u proizvodne procese, koji su dio Zakona o hrani Republike Hrvatske, čija primjena je postala obveza za sve subjekte u industriji hrane od 1. siječnja 2009. godine., te smo ponosni nositelji tri ISO certifikata: ISO 90001:2015 za sustave upravljanja kvalitetom, ISO 14001:2015 za sustave upravljanja okolišem te ISO 45001:2018 za sustav upravljanja zdravljem i sigurnošću na radu.

Planiramo daljnji razvoj, diverzifikaciju i širenje poslovanja, te u narednih 24 mjeseca želimo dostići proizvodnju od 900 milijuna slamki godišnje. To će nam omogućiti jačanje pozicije na tržištu, povećanje izvoznih kapaciteta, te ulazak na nova tržišta u regiji i izvan nje. Planovi Alfa Charte uključuju i širenje asortimana, uključujući ulazak na tržište savitljivih slamki te daljnji razvoj u segmentu ravnih slamki.

Komentirajte prvi

New Report

Close