Tek svaki peti građanin Hrvatske baš redovito kupuje na internetu

Autor: Bernard Ivezić , 15. ožujak 2020. u 22:00
Najviše se, prema podacima udruge eCommerce Hrvatska, u nas online kupuje odjeća i obuća/SHUTTERSTOCK

Konferencija o web trgovini bila je posljednja koja se u RH održala prije Vladine odluke o odgodi svih skupova, u čemu ima mnogo simbolike.

Mnogo je simbolike u tome što je posljednja konferencija koja se održala u Hrvatskoj, prije nego je Vlada u četvrtak donijela odluku da se do daljnjega odgode svi skupovi s više od sto ljudi, bila posvećena upravo internetskoj trgovini.

Svi online biznisi u Hrvatskoj koji rade lokalno, poput dostave hrane i drugih vrsta web trgovina, moglo se doznati na konferenciji CRO Commerce zbog koronavirusa bilježe porast potražnje. Prema podacima eCommerce Hrvatska, udruge koja okuplja više od 300 web trgovina na domaćem tržištu, online prodaja čini svega 6 posto ukupne maloprodaje i lani je dosegnula promet od 3,4 milijarde kuna, odnosno 449 milijuna eura.

Međutim, dio internetskih trgovaca smatra da bi za popularizaciju digitalizacije države i web kupovine unas, mjere koje se uvode zbog koronavirusa u narednom razdoblju mogle imati isti učinak kao i pojava Severininog kućnog videa prije 16 godina. Marcel Majsan, predsjednik i osnivač udruge eCommerce Hrvatska zadovoljan je što domaća internetska trgovina i dalje raste kao i što su u zadnji tren uspjeli održati godišnju konferenciju.

Umjesto planiranih više od tristo, okupljanju u Zagrebu prisustvovalo je nešto iznad 200 ljudi. Sve veće kompanije tjedan ranije otkazale su dolazak. “Prije mjesec dana imali smo rasprodanu konferenciju, a onda su prije dva tjedna počele stizati informacije o koronavirusu. Mnogi su otkazali dolazak u zadnji tren, a sad smo svjesni da će naš događaj biti zadnje veće poslovno okupljanje možda i u nekom dužem razdoblju, što je zanimljivo jer internetska trgovina odgovor je za mnoga poduzeća upravo u ovom trenutku”, kaže Majsan.

S njim se slažu i Saša Cvetojević, koji je prije tri godine počeo razvijati poslovanje s mikrologistikom u Hrvatskoj kroz franšizu Mail Boxes Etc. te direktor Insaka, kao i informatički konzultant Marko Rakar. “U vrijeme korone sasvim je izvjesno da će dio ljudi ići tražiti priliku da kupi hranu online. Mislim da danas samo dva posto građana kod nas kupuje hranu preko interneta i to je svakako prilika, primjerice za Konzum”, kaže Rakar.

Cvetojević naglašava da je to prilika i za niz manjih domaćih web trgovaca, posebno onih koji mogu umrežiti lokalnu proizvodnju i potrošnju. Upozorava da je pandemija korone u činila da već sada međunarodna trgovina ‘puca’.

“Mi radimo sa svim kurirskim službama i drugima u lancu dostave i situacija je vrlo neobična. Iz Italije prođe jedan od 20 kamiona, ako i toliko”, kaže Cvetojević. Marcel Majsan navodi da je trend razvoja e-trgovine u Hrvatskoj i dalje pozitivan. Prema istraživanju njegove udruge, unatoč visokoj penetraciji korištenja interneta, iznad 70 posto populacije, tek svaki peti građanin baš redovito kupuje na internetu.

“Najveći izazov u internetskoj trgovini unas i prije i sada je zapravo isti, a to je kako pridobiti kupce da počnu kupovati online, jer statistika pokazuje da oni koji počnu to u pravilu i nastave”, kaže Majsan. Istraživanje udruge pokazuje da najviše online kupaca dolazi iz Zagreba i okolice, Istre i Primorja te općenito sjeverne Hrvatske. Po prihodima kućanstva struktura kupaca je vrlo šarolika, slična klasičnoj maloprodaji.

“Ipak zanimljivo je da u pravilu najviše online kupuju obrazovaniji korisnici što ukazuje da je edukacija očigledno ključ za jačanje online kupovine”, kaže Majsan. U Hrvatskoj, prema podacima udruge eCommerce Hrvatska, najviše se kupuju odjeća i obuća (27 posto), zatim predmeti za kućanstvo (26 posto), elektronički uređaji i oprema (17 posto) i putovanja i ulaznice (12 posto).

Majsan navodi da su im kupci rekli da preferiraju da im web trgovci ponude plaćanje karticom, pouzećem, Paypalom i virmanom. “Uz obrazovanje, upravo se preferirano sredstvo plaćanja pokazalo kao ključno za daljnje jačanje web trgovine, kupci očigledno žele izbor, iako mnogi trgovci i dalje tvrde da 90 posto njihovih kupaca inzistira na gotovini i pouzeću”, zaključuje Majsan.

Komentirajte prvi

New Report

Close