Svaki peti stanovnik koristi sustav e-Građani: Najveći skok broja njegovih korisnika unazad šest godina

Autor: Bernard Ivezić , 26. ožujak 2020. u 16:00
Shutterstock

Država otišla korak dalje, priprema se da svi službenici mogu baš sve dokumente potpisivati elektronički, i to preko mobitela i tableta.

Korona kriza potaknula je 16.000 građana da se od početka veljače registriraju na sustav e-Građani. Najveći je to skok broja njegovih korisnika unazad šest godina otkako je pokrenut. K tome, ne jenjava.

Sustav e-Građani sad opslužuje 846.000, odnosno svakog petog stanovnika Hrvatske. Po prvi puta, naime, pristup uslugama države preko interneta nije luksuz ili stvar izbora već prijeka potreba.

Potaknut sve strožim ograničenjima kretanja ljudi zbog pandemije koronavirusa, Poslovni dnevnik istražio je što rade ili planiraju napraviti ministarstva i druge državne institucije i organizacije u Hrvatskoj kako bi poduzetnicima omogućili da poslovanje iz ureda zamjene s radom od kuće. Ono što smo otkrili je da se čini da se država probudila.

Digitalne usluge koje se zazivalo godinama sada rade ili će uskoro biti dostupne. Naime, otkrili smo, među inima, da je započela izrada sustava koji će državnim službenicima omogućiti da potpisuju rješenja, zakone i druge službene dokumente e-potpisom preko mobitela, a tu će uslugu zatim dobiti i građani i poduzetnici.

Nadalje, Vlada je omogućila da se zahtjevi za izvanredne mjere pomoći gospodarstvu mogu predavati online, a svi poslovni subjekti sad mogu online predavati i izvješća za prošlu godinu, i to besplatno. K tome, čak se i ugovori o radu mogu potpisati preko interneta.

Bernard Gršić, državni tajnik Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva hvali iskorak ministarstava i navodi da je i njegov ured, prije poznat kao ured za e-Hrvatsku, povećao broj usluga na sustavu e-Građani.

100

tisuća korisnika trenutno ima Finine digitalne certifikate

Sustav e-Građani je u posljednjih mjesec dana bogatiji za tri nove elektroničke usluge te je korisnicima sada dostupno 69 elektroničkih usluga kojima se može pristupiti na web adresi E-gradjani.gov.hr”, kaže Gršić.

Na e-Građani je moguće, među inima, zatražiti i dobiti preko interneta e-radnu knjižicu, provjeriti svoju poreznu karticu, zatražiti elektronički izvadak vlasničkog lista, pribaviti e-potvrdu o nekažnjavanju i pregledati koje ste lijekove podigli u ljekarnama u zadnjih pola godine, uključujući i nove recepte koje ste dobili.

Iz Ministarstvu rada i mirovinskog sustava poručuju da imaju puno razumijevanje za novonastalu situaciju i da se ni radnici ni poslodavci ne moraju bojati kazni zbog prelaska na rad od kuće. Štoviše, ministarstvo koje vodi Josip Aladrović, ističe da im je cilj zaštitili radnike i osigurati opstanak što više radnih mjesta.

‘Nema straha od kazni’

“Mišljenja smo da nema bojazni od kazni u dijelu Zakona o zaštiti na radu za sve odgovorne poslodavce, tj. mali rizici, rad od kuće, nema obveze procijene rizika, a nema niti ispitivanja radne opreme niti radnog okoliša”, kažu u Ministarstvu rada.

Pojašnjavaju da poslodavci radnike, koji su u uredu bili procijenjeni da rade u uvjetima malog rizika, poput administrativnih, uredskih i sličnih poslova, mogu bez komplikacija prijeći na rad od kuće. Nadalje, poslodavac nije obvezan za njih dokumentirati procjenu rizika poslova, jer se ti poslovi obavljaju privremeno izvan ureda.

Ne treba ni ispitivati radnu opremu i radni okoliš u stanovima i kućama zaposlenika te da se na tim lokacijama ne primjenjuju ni propisi o evakuaciji, spašavanju i pružanja prve pomoći.

“S obzirom na okolnosti, mišljenja smo da se pojam ‘povremenog obavljanja poslova na izdvojenom mjestu rada’, znači rad od kuće, kada se radi o poslovima s niskim rizicima može proširiti i na dulje razdoblje sve dok traju izvanredne okolnosti”, kažu u ministarstvu.

Doznajemo i da se sada ugovor o radu može ugovoriti i potpisati elektronički. I druga ministarstva čije usluge poduzetnici često koriste, poput Ministarstvo gospodarstva, zatim Ministarstva financija i Ministarstva pravosuđa upućuju građane da pređu na njihove online servise.

Marić preporučuje e-Poreznu

Ministar financija Zdravko Marić preporučuje sustav e-Porezna, a čemu se pristupa kroz sustav e-Građani, digitalne certifikate s nove osobne iskaznice (AKD) ili Fininim certifikatom. Građanima taj servis omogućuje puni uvid u poreznu karticu kao i predaju zahtjeva za povratom poreza.

U Fini ističu da su svim poduzetnicima zbog pandemije omogućili dostavu godišnjih financijskih izvješća za 2019. putem interneta. Štoviše, spremni su im i besplatno dati svoj digitalni certifikat, kojeg trenutačno ima više od 100.000 korisnika.

“Obveznicima koji nemaju ni Finin certifikat niti certifikat na osobnoj iskaznici (OI), za ovu ćemo svrhu omogućiti besplatno izdavanje LCP certifikata za ePotpis u oblaku, i njegovo besplatno korištenje godinu dana, s kojim će u ovim izvanrednim okolnostima iznimno moći dostaviti dokumentaciju”, navodi Fina te dodaje da se i cijeli proces dobivanja certifikata radi online.

Dražen Bošnjaković, ministar pravosuđa kaže da svi sudovi i dalje rade, ali samo na hitnim postupcima. Dodaje da je postoje propisi koji omogućuju da sudovi elektronički komuniciraju sa strankama.

“Stranke i dalje imaju mogućnost pokretati sudske sporove putem usluge e-Komunikacije, koje primjenjuju svi trgovački, općinski i županijski sudovi te Visoki trgovački sud kao i svi odvjetnici, javni bilježnici, sudski vještaci i stečajni upravitelji, te je sudionicima u sudskim postupcima omogućeno elektroničko podnošenje podnesaka sudovima, zaprimanje sudskih pismena u siguran elektronički poštanski pretinac te udaljeni uvid u sudske predmete”, kaže Bošnjaković.

Dodaje da na zemljišnoknjižnim odjelima je za vrijeme epidemije uvedena zabrana primanja stranaka.

“Mogu ih kontaktirati elektroničkim putem, a stranke mogu putem sustava e-Građanin ishoditi pravno valjani zemljišnoknjižni izvadak dok podnošenje elektroničkog prijedloga za upis u zemljišne knjige omogućeno je putem bilježnika i odvjetnika”, kaže Bošnjaković.

U Ministarstvu gospodarstva, koje vodi Darko Horvat, kažu da poduzetnici mogu nove poslovne subjekte i dalje otvarati preko aplikacije Start (start.gov.hr) te da sad rade na tome da poslodavci na jednom mjestu mogu dobiti sve potvrde i odobrenja da bi pokrenuli određenu djelatnost.

Navodno se radi i na usluzi koja bi omogućila da se na jednom mjestu može i jednostavno zatvoriti poslovni subjekt. A zbog pandemije, svi se zahtjevi mogu predavati online.

“Sva dokumentacija za jednu od važnijih mjera osiguranja likvidnosti poduzetnicima, a koju provodi HAMAG-BICRO može se predati preko njihovog weba, kao i prijave za financijske instrumente HBOR-a te HZZ-u za Potporu za očuvanje radnih mjesta zbog koronavirusa”, kažu u ministarstvu.

Migracija sustava uprave

U Ministarstvu uprave, koje vodi ministar Ivan Malenica, kažu da će ubuduće sva tijela povezivati svoje usluge sa sustavom za identifikaciju NIAS-om, koji je temelj e-Građana, zatim sustavom e-Ovlaštenja i sustavom za naplatu e-Pristojbe.

Dodaju da je u tijeku migracija pojedinih državnih sustava u Centar dijeljenih usluga, a radi se i projekt koji bi omogućio da građani i tvrtke dokumente mogu potpisivati elektronički ne samo na računalima veći i na mobitelima i tabletima.

“Kako bi osigurali nesmetano funkcioniranje državne uprave pokrenuli smo hitni postupak izdavanja osobnih identifikacijskih i kvalificiranih potpisnih certifikata za državne dužnosnike i oni će moći elektronički potpisivati akte sukladno EU propisima”, zaključuju u Ministarstvu uprave.

Komentirajte prvi

New Report

Close