Srpski borbeni piloti već lete na francuskim Rafalima?

Autor: Darko Bičak , 24. listopad 2022. u 12:25
Francuski borbeni lovac Rafale Foto: Dassault Aviation

Francuski dnevni list Liberation piše da Srbija i dalje pregovara s francuskom Vladom i proizvođačem Dassault Aviation oko kupnje moćnih ratnih zrakoplova te da su pregovori daleko odmakli.

Iako je teško procijeniti koliko se radi o činjenici, a koliko tek o pukoj želji i uvjeravanja javnosti da su regionalna vojna sila, francuski i srpski mediji su se danas ponovno raspisali o planu Srbije da nabavi moćne francuske borbene zrakoplove Dassault Rafale koje nabavlja i Hrvatska.

Priča o Rafalima se u Srbiji počela vrtjeti odmah nakon što su Hrvatska i Francuska u studenom prošle godine potpisale ugovor o kupnji eskadrile od 12 rabljenih zrakoplova za ukupnu cijenu od minimalno 1,1 milijardu eura. Povod je bio, naravno, demagoški da se tamošnja javnost uvjeri da će njihovi zastarjeli Migovi-29 vrlo brzo biti zamijenjeni najboljim modernim lovcima koji će im osigurati, barem za javnu uporabu, vojnu ravnotežu u regiji. Naravno da takve priče služe isključivo za unutarnju uporabu jer je Srbija okružena NATO-članicama te je svaka usporedba vojne sile s njima besmislena. Tada je bilo govora u srpskim medijima da Srbija pregovara o kupnji čak dvije eskadrile Rafalea s Francuzima i to jedne nove i jedne rabljene. Spominjala se cijena od minimalno 2,5 milijardi eura za to, no vijest nikada nije službeno potvrđena s francuske strane.

Sada su francuski Liberation te srpski TangoSix ponovno aktualizirali priču temeljem saznanja dopisnice francuskog lista iz Beograda koja tvrdi da “Srbija i dalje pregovara o kupovini višenamjenskih borbenih zrakoplova Rafale, a pregovori su već daleko odmakli”. Isto tako, navodi, da je barem jedan pilot srpskog ratnog zrakoplovstva (RV i PVO) već letio probno na Rafaleu u proteklom razdoblju. Koliko su ove vijesti pouzdane, teško je reći. No, čak da i postoje pregovori između Vlade Srbije i francuske tvrtke, tu postoji niz političkih, tehničkih i financijskih izazova koje će naši istočni susjedi teško riješiti u kratkom roku.

Rafale je zadnjih godina postao vrlo tražena roba te su trenutno proizvodne trake Dassault Aviationa popunjene barem narednih 8-10 godina. S druge strane, Rafale je vrlo moćno i sofisticirano oružje, mnogi bi rekli perjanica francuske, europske, pa i čitave NATO industrijske i obrambene strukture. Srbija, s druge strane, svoju sadašnjost, a i budućnost, puno više vezuje uz Rusiju nego uz Zapad i posebno NATO. Srbija je, uz Bjelorusiju, jedina europska zemlja zemlja koja i dalje uglavnom čvrsto stoji uz Rusiju i sve češće se zbog toga konfrontira s Zapadom. Stvari su odmakle toliko da se zadnjih tjedana u Bruxellesu ozbiljno razmišlja o suspendiranju bezviznog režima Europske unije sa Srbijom – izravni povod je migrantska politika Srbije koja omogućuje bezvizni “turistički” dolazak građana velikog broja zemlja trećeg svijeta iz Azije i Afrike u Beograd, a koji onda masovno odbacuju svoje dokumente i kreću prema zemljama EU. To je politika koju je lani počela primjenjivati Bjelorusija izazvavši ozbiljan politički odgovor svojih zapadnih susjeda i čitavog EU. Da li bi u takvim političkim okolnostima Francuska bila spremna prodati svoje najmodernije oružje zemlji koja je geopolitički oslonjena na Rusiju, s kojom je još lani imala zajedničke vojne manevre, a istodobno ima više ili manje nerazriješene odnose s većinom susjeda, prvenstveno Bosnom i Hercegovinom te Kosovom, uz stalnu vjerojatnost oružanih sukoba s njima, vrlo je upitno.

U konačnici, tu je i financijski moment. Rafale je vrlo skupa igračka te nova eskadrila tih zrakoplova može koštati 2,5 dio 3 milijarde eura. Hrvatska i Grčka su, za sada, jedine zemlje kojima je Francuska pristala isporučiti i rabljene Rafale uz značajne popuste, ali u okvirima širih savezničkih i poslovnih aranžmana.

 

Komentirajte prvi

New Report

Close