Slovenija nije doživjela potrese po ulasku u Europsku uniju. No, onda smo zaspali i uopće nismo pratili što se zbiva u Uniji. A to je bila velika greška", smatra Andrej Kumar, profesor na Ekonomskom fakultetu u Ljubljani. Stručnjak je za međunarodnu ekonomiju i trgovinu, te poslovanje s EU, a predaje i na MBA školi u Ljubljani i New Delhiju. Član je nadzornih odbora u nekoliko tvrtki.
Što se dogodilo u Sloveniji kad je ušla u EU?
Nismo doživjeli značajniji rast BDP-a, promjene u strukturi i dinamici trgovine, trendovima u zaposlenosti i slično. Makroekonomski indikatori su se do krize 2008. kretali kao i ranijih godina. Sam ulazak u EU statistički gledano nije doveo ni do kakvih vidljivih pozitivnih ili negativnih promjena u nacionalnom gospodarstvu. Brojni su ugledni slovenski ekonomisti poput ljudi iz Instituta za ekonomska istraživanja tijekom 2006. isticali da nam članstvo ništa bitno nije promijenilo u ekonomskom i poslovnom razvoju te da nije bilo ekonomskih šokova. Na temelju gole statistike i takvih ocjena zaključilo se i da ulazak u EU ne zahtijeva ni promjene u poslovnom i nacionalnom gospodarskom djelovanju. Takav odnos i ponašanje države i poslovnog svijeta prouzročilo je opće vjerovanje da je Slovenija "dobro odradila domaći zadatak prilagodbe" svih struktura još prije ulaska u EU. No, ta opća relaksacija dovela je do toga da nismo aktivno reagirali na promjene koje članstvo nosi. Poanta je da se većina formalnih promjena događa brzo, ali u poslovnom i nacionalnom gospodarskom okruženju učinci su sa zakašnjenjem. Zato mogu reći da Slovenija nije dovoljno aktivno reagirala na nove mogućnosti, ali i na nove opasnosti. Što se dogodilo? Slovensko se tržište otvorilo konkurenciji iz Unije i postali smo dio unutarnjeg tržišta. Europske su tvrtke na slovenskom tržištu postale konkurentnije zbog ukidanja granica, zbog pojednostavljenja prodajne dokumentacije i slično. Usto se i konkurencija iz trećih država preko noći pojačala. Preuzimanjem vanjskotrgovinske politike Unije, otvorenost slovenskog tržišta se bitno povećala i to zbog tzv. autonomnih mjera koje EU upotrebljava sa zemljama u razvoju, s bivšim kolonijama ili zbog različitih međudržavnih ugovora. Proračunski prihod od carina postao je uglavnom prihod proračuna Unije. Trgovinska politika više nije bila u Ljubljani nego je postala pregovaračka taktika institucija EU. Pritom poslovni subjekti i država nisu reagirali da poboljšaju konkurentski položaj na trećim tržištima s kojima EU ima ugovore o slobodnoj trgovini.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu