Sindikati se boje da izdvajanje Pružnih građevina znači stečaj

Autor: Marija Brnić , 07. veljača 2022. u 22:00
Ministar O. Butković; Sindikati najavljuju prosvjede i industrijske akcije/H. J.; N. Ć/PIXSELL

Čeka se Vladina odluka o odlasku pod okrilje CERP-a.

Najave izdvajanja tvrtke Pružne građevine iz HŽ Infrastrukture i prelaska u portfelj Centra za restrukturiranje i prodaju (CERP) dovelo je do uzavrele atmosfere i čak najava prosvjeda i industrijskih akcija iz redova sindikata.

Samo izdvajanje zapravo bi trebalo osigurati preživljavanje Pružnim građevinama jer bi tvrtka konačno mogla sudjelovati u projektima gradnje i obnove željezničkih pruga, koji se s financiranjem iz europskih fondova konačno otvaraju i intenziviraju, ali kao tvrtka-kćer HŽ Infrastrukture do sada nije imala pristup radi sukoba interesa.

Čeka se uvrštenje
No, Sindikat hrvatskih željezničara na čelu s Ivanom Forgačem premijera Andreja Plenkovića i ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Olega Butkovića upozorava kako je za taj postupak do sada učinjeno vrlo malo predradnji, te stoga strahuje hoće li se tvrtku uspjeti očuvati.

Činjenica je, međutim, da formalna odluka o izdvajanju Pružnih građevina još nije ni usvojena na Vladi, iako se već mjesecima na njoj radi, a kako se neslužbeno čuje, prošla je usuglašavanje između ministarstava i čeka uvrštenje na dnevni red.

Tako i za operativno provođenje izdvajanja Pružnih građevina još nema osnova, a “čekanje” pojačava ionako zabrinute sindikate, koji su lani, kada se najavio ovakav scenarij, otvoreno bili protiv.

Sindikat ukazuje na brojna osjetljiva pitanja koja je potrebno riješiti, poput vlasništva nad nekretninama, te pitanje preuzimanja radnika redovnog održavanja pruga i pripadajućeg dijela administracije.

460

milijuna kuna iznosi vrijednost radova za koje je do sada zatražena ponuda

Od 1350 radnika Pružnih građevina, kako je bilo dosad komunicirano, oko 550 bi trebala preuzeti HŽ Infrastruktura, dok bi preostalih 800 nastavilo raditi u tvrtki.

Iako iz državne tvrtke opet dolazi pod okrilje države, sindikati s pesimizmom gledaju na taj prelazak, pitajući se hoće li pod CERP-ovim vlasništvom tvrtka imati snage očuvati likvidnost.

Upućuje na to njihov apel da dugove Pružnih građevina preuzme HŽ Infrastruktura ili da joj se odobri kreditno jamstvo, kako bi prije izdvajanja uspjeli isplatiti vjerovnike.

Sindikati iznose podatak da dobavljačima Pružne građevine duguju oko 50 milijuna kuna, a u pesimističnim procjenama polaze od toga da su vjerovnici imali povjerenja i bili su strpljivi u naplati dok je tvrtka bila u sustavu HŽ Infrastrukture, ali da se s prelaskom CERP-u otvara nesigurnost u naplati i mogućnost blokade računa te posljedično odlaska Pružnih građevina u stečaj.

U prozivkama Uprave HŽ Infrastrukture za “obmane” koje serviraju resornom ministru Butkoviću informacijama da “sve teče po planu”, stoji i kako nisu potpisani srednjoročni ugovori o izvođenju projekata kapitalnog održavanja željezničke infrastrukture.

Realna potreba
“Od prvotno planiranih milijardu kuna za četiri godine, iznos o kojem se govori smanjen je na 600 milijuna. HŽ Infrastruktura je dosad zatražila ponudu za obavljanje radova u vrijednosti oko 460 milijuna kuna”, tvrde sindikalci, te podsjećaju da je izdvajanje u visini od milijardu kuna bilo preporuka Svjetske banke i da bi to i bila realna potreba zbog stanja u kojemu se nalaze željezničke pruge.

U svakom slučaju, sindikat strahuje da je riječ o nedovoljnom iznosu koji neće osigurati dovoljne prihode Pružnim građevinama. Na optužbe sindikata u HŽ Infrastrukturi zasad ne odgovaraju, dok i u CERP-u još čekaju da se pripremi izdvajanje Pružnih građevina, nakon čega će se uključiti u postupak.

Prema dostupnim neslužbenim informacijama, Pružne građevine ne zahtijevaju dramatično restrukturiranje, te s ugovorima s HŽ Infrastrukturom imaju uvjete za održavanje likvidnosti, a micanjem iz HŽ-ove obitelji otvaraju se i vrata za natjecanje za poslove u gradnji novih pruga.

U prvoj fazi procjena je da će se javljati kao podizvođač za velike tvrtke, budući da je jedan od većih izazova riješiti ulaganja u mehanizaciju, koja je poprilično zapuštena.

Komentirajte prvi

New Report

Close