Ponovno na početku: Ruši se ‘kula’ teška 4,5 milijarde kuna

Autor: Marija Crnjak , 20. svibanj 2020. u 11:14
Zrće bi ove godine moglo biti pusto/DALIBOR URUKALOVIĆ/PIXSELL, SHUTTERSTOCK

Svi veliki eventi su otkazani i tu se gleda u iduću sezonu, a one manje bismo mogli spasiti, kažu organizatori.

Organizatori glazbenih festivala i evenata s nestrpljenjem čekaju hodogram popuštanja epidemioloških mjera, kako bi što prije dobili odgovor na pitanje je li njihov biznis u ovoj godini u potpunosti na čekanju, ili se još nešto može spasiti.

To prvenstveno ovisi o maksimalnom broju ljudi koji će se smjeti okupiti na jednom mjestu, ali i o otvaranju granica za turiste iz regije, jer na avionske goste nitko ne računa bar u ovoj ali i idućoj godini.

Naime, nakon što je većina velikih festivala već otkazana, ili je u proceduri otkazivanja, slamka spasa sezone 2020. mogla bi biti manja, okupljanja s domaćim i regionalnim gostima i izvođačima te nižim cijenama.

U najboljem scenariju scena će nam nalikovati na stanje koje smo imali 90-tih godina, ali mnogima će značiti preživljavanje do iduće, također neizvjesne sezone. U pitanju je tržište koje je lani težilo čak 4,5 milijarde kuna, koje zapošljava 10.000 ljudi u oko dvije tisuće tvrtki, i jedan je od značajnih segmenata turizma u Hrvatskoj.

Trenutno za glazbenu scenu, a tu su i vanjski festivali i clubing, na snazi su preporuke koje vrijede i za ugostitelje, maksimalno okupljanje do 40 ljudi, uz radno vrijeme do 23 sata. To je za event industriju pogubno, a glazbu će do daljnjeg ostaviti na streamu.

“Od nadležnih tražimo da nam se predstavi jasan hodogram okupljanja, produljenje mjera za očuvanje radnih mjesta te kredita za likvidnost, jer je industrija u ozbiljnom problemu. Svi veliki eventi su otkazani i tu se gleda u iduću sezonu, a one manje bismo mogli spasiti ako prođe naš prijedlog.

Uz sve mjere sprečavanja zaraze, predlažemo da se od 27. svibnja omoguće okupljanja do 300 ljudi, od 1. srpnja do 500 ljudi, a od 1. kolovoza do maksimalno tisuću ljudi. Očekujemo da se u idućih tjedan dva to definira”, pojasnio je Berislav Marszalek,direktor sustava za prodaju ulaznica Entrio.hr, jedan od sudionika virtualne tribine koja je u ponedjeljak navečer okupila vodeće domaće promotore, vlasnike klubova i izvođače.

Marszalek je, inače, na čelu odbora za event industriju udruge Glas poduzetnika, koja je s ovim prijedlozima već bila na sastanku s predstavnicima ministarstava turizma i kulture te Nacionalnog stožera. Vedran Meniga, direktor tvrtke Pozitivan ritam očekuje da se najranije do 15. lipnja omogući rad festivalima uz restrikcije vezane uz pandemiju, što on smatra mogućim, tim više što se radi o ljetnim eventima koji se održavaju na otvorenom.

Stoga u preporukama treba strogo odvojiti unutrašnje i vanjske evente. “Spremni smo se prilagoditi s malim festivalima, kojima treba dati šansu. Kad pukne sve, ostaje nam domaća scena i tržišta s kojih nam gosti mogu doći automobilom. Ako se može na izbore, zašto se ne bi omogućili festivali na otvorenom”, smatra Meniga, organizator Dimensions i Seasplash festivala, koji je ove godine trebao dodatno razmahati biznis u Šibeniku.

Trenutačno je situacija takva da je većina velikih festivala otkazana, neki će to proglasiti kroz koji dan jer još rješavaju pravne stvari s otkazivanjem izvođačima. Neki vraćaju novac za ulaznice, drugi nude vaučere za sljedeću godinu, što nije popularno među posjetiteljima. Veliki svjetski promotori i agencije fokusirane su na sljedeću godinu, ali s velikim oprezom zbog mogućeg drugog vala pandemije koji bi sve mogao srušiti.

Festival Fresh Island recimo odlučio je vratiti novac za ulaznice, što su uspjeli premostiti kreditom. “Odlučili smo na taj način zaraditi povjerenje gostiju koje nam je potrebno za sljedeću sezonu”, otkrio je organizator Adnan Mehmedović. To je samo jedan od brojnih velikih festivala od kojih živi Zrće, najpoznatija partijanerska destinacija od koje Novalja godišnje ubere 100-tinjak milijuna eura.

Zrće bi se ove godine, ako se omoguće okupljanja u navedenim gabaritima, moglo svesti na boutique verziju.

“Zabrinuti smo jer ćemo imati velik pad, ali nakon prvotnog šoka nema nam druge nego se prilagoditi. U ovoj sezoni mogli bi imati otvorena 3-4 šanka po konceptu beach bara, po danu imati partije za 100 do 200 ljudi, navečer za njih 400 do 500. Nema stranih DJ-a, radimo s domaćima i obraćamo se tržištu Slovenije, Austrije, Njemačke, Slovačke, možda Italije, u nadi da će oni imati motivaciju putovati u Hrvatsku, jer im njihove zemlje plaćaju da ostanu doma”, kaže Ivan Bušljeta, vlasnik kluba Papaya na Zrću.

Zbog neizvjesnosti oko drugog vala, ali i ekonomskih posljedica pandemije, možda i do 2023. godine organizatori partyja će se morati pomiriti s jeftinijim lineupom i ulaznicama, s domaćim i regionalnim gostima umjesto izdašnijih Britanaca i ostalih avionskih turista. Neki to neće preživjeti.

Rješenja se mogu pronaći i u eventima koji uključuju rezervaciju stolova ili samo sjedeća mjesta, ali i u livestreamu i virtualnim eventima koji su u ovoj krizi dobile svoj zamah. Direktor tvrtke Mixmag Adria Tom Pasanec, poznat i kao DJ Blacksoul, ističe kako je Hrvatska inače značajno zaostajala u ovom segmentu glazbene industrije, i kako je ovo prilika za razvoj.

“Ova kriza nam je pokazala da se može bez nekih stvari, ali ne i bez glazbe. Stream nikad nije bio življi, ljudi se trude, produciraju, uče nove vještine i ja sam odlučio kupiti kameru i naučiti editirati video. Livestream je odličan alat za promociju mladih i svih drugih autora, albuma, i postoji puno platformi na kojem se to može razvijati. Mixmag Adria nastavlja s tim još jače i više”, kaže Pasanec.

I Entrio se od jučer priključio virtualnom svijetu, lansiravši platformu za virtualne događaje Entrio.stream, koja će omogućiti održavanje velikog broja događaja poput koncerata, stand-up predstava, konferencija i partyja koji su trenutačno zabranjeni zbog epidemije, i to interaktivnom izdanju.

Komentirajte prvi

New Report

Close