“S više od 23.000 tona godišnje proizvodnje u najvažnijem segmentu u Hrvatskoj držimo 18% tržišta, a rast ćemo i dalje”

Autor: Marta Duić , 28. siječanj 2021. u 07:13
Mate Štetić, glavni direktor Strateškog poslovnog područja Kava u Atlantic Grupi

Dio prodaje koji smo izgubili u HoReCa kanalu, većim dijelom smo nadoknadili u retailu. To je ogroman uspjeh imajući u vidu sve restrikcije kroz koje smo prošli.

Mate Štetić, donedavni predsjednik Uprave PIK-a Vrbovec u rujnu je u Atlantic Grupi preuzeo poziciju glavnog direktora Strateškog poslovnog područja Kava s glavnim ciljem usmjeravanja cjelokupnog poslovanja i organizacije tog područja ka održivom i stabilnom dugoročnom rastu, odnosno zadržavanja i unapređenja vodeće pozicije u regiji.

U razgovoru za Poslovni dnevnik govori o 50 godina poslovanja Barcaffèa, njihovoj strategiji razvoja na domaćem i regionalnom tržištu, financijskim pokazateljima, tržišnim udjelima te investicijama.

Komentirao je i utjecaj korone na tržište kave, a otkrio je i koji trendovi vladaju u konzumaciji kave, kaska li Hrvatska te kakve novitete spremaju u Barcaffèu.

Lani je Barcaffe proslavio 50 godina poslovanja. Kako ste obilježili tu obljetnicu? Što ona znači za vaše poslovanje, a što za poslovanje Atlantic grupe?

Godina je bila izazovna za sve, a za nas je po mnogočemu i uistinu posebna. Zbog pandemije smo morali prilagoditi sve naše procese – u nabavi, proizvodnji, logistici, svakako i u prodaji i marketingu, ali nikako nismo željeli odustati od obilježavanja 50. obljetnice brenda Barcaffè.

To je izniman jubilej koji govori o pola stoljeća neprekinute, intenzivne veze kvalitetnih Barcaffè proizvoda i naših potrošača u cijeloj regiji i iskoristio bih i ovu priliku da im zahvalim na 50 godina vjernosti.

Samu godišnjicu obilježili smo redizajnom naših proizvoda, koji su izgledom i tržišnim nastupom postali još suvremeniji i prilagođeniji potrošačkim potrebama, ali i rođendanskom kampanjom kojom, opet zajedno sa svojim potrošačima, slavimo kavu kao takvu.

Iako smo na početku godine imali nešto ambicioznije planove, u pogledu samih rođendanskih proslava i organizacije događanja, situacija s novim koronavirusom neke je naše komunikacijske aktivnosti odvela u drugi smjer.

Tako smo, primjerice, započete oglasne kampanje prilagodili, podsjećajući na potrebu za promjenom ponašanja, za ostankom doma i odgovornošću prema sebi i drugima, te smo dodatno pojačali medijsku prisutnost kroz niz aktivacija, koje su za cilj imale potaknuti povezanost među prijateljima i članovima obitelji u trenucima fizičke udaljenosti.

Kakva je daljnja strategija razvoja Barcaffea u Hrvatskoj? A u regiji?

Kava je najveća proizvodna kategorija u Atlantic Grupi, zaslužna za više od 20 posto ukupnog prihoda. Regionalni smo lider s više od 23 tisuće tona godišnje proizvodnje, nedostižni broj jedan u Sloveniji, uvjerljivi tržišni lider u Srbiji i rastući broj dva u Hrvatskoj.

Upravo sukladno ukupnoj poziciji ambiciozno planiramo i daljnju strategiju Barcaffèa u Hrvatskoj, svakako i u regiji, gdje osim s brendom Barcaffè nastupamo i s našim drugim brendovima u segmentu kave, primarno s brendom Grand kafa na tržištima BiH, Srbije i Makedonije. U planu su nam nove investicije i očekujemo rast prodaje i u maloprodaji i u segmentu potrošnje izvan kuće.

Ovaj potonji segment ima izniman potencijal za nas i tu smo jako ambiciozni. Nakon prošlogodišnjeg ulaganja u Vivascaffe, upravo smo nedavno sklopili strateško partnerstvo i s Procaffeom, jednim od najvećih proizvođača i distributera u espresso kategoriji u Hrvatskoj.

Na taj način osnažili smo poziciju na hrvatskom tržištu te smo sada prisutni u dodatnih 1300 ugostiteljskih objekata, što je odlična baza za budući rast. Sličnu strategiju ulaganja i ambiciozne planove imamo i na drugim tržištima regije i u ‘on the go segmentu gdje bilježimo jako dobre rezultate i to je svakako kanal koji ćemo razvijati u budućnosti.

Možete li usporediti stanja na tržištu kave u regiji i kod nas u Hrvatskoj? Imaju li naši potrošači kakvih specifičnosti u svojim navikama?

Cijela regija je vjerna primarno tradicionalnom načinu pripreme kave, takozvanoj ‘turskoj’ kavi. Ako gledamo samo segment maloprodaje, prodaja klasične, ‘turske kave iznosi sedamdeset i pet posto ukupne kategorije, što je ogroman udio.

No ukusi potrošača u pojedinim državama se ipak ponešto razlikuju, ovisno o navikama koje dolaze i iz povijesti. S obzirom na to da mi u Atlantic Grupi imamo vrlo širok portfelj i nekoliko tvornica kave – u Sloveniji, BiH, Srbiji i Makedoniji, našu ponudu uspješno prilagođavamo navikama i potrebama pojedinog tržišta. Važno je pritom istaknuti da je sva kava pod našim robnim markama na svim tržištima iste visoke kvalitete. U tom području ne prihvaćamo kompromise.

A gdje smo u odnosu na svijet? Kaskamo li ili pratimo svjetske trendove?

Atlantic Grupa je regionalni lider u kavi i naš zadatak je ne samo pratiti trendove, nego uvoditi na tržišta na kojima djelujemo. Pravi lider diktira tempo. S jedne strane, posvećeni smo kvaliteti kave u cjelokupnom procesu, počevši od sirovine. Barcaffè koristi najbolju sirovu kavu kupljenu na samom izvoru proizvodnje.

Svake godine posjećujemo plantaže u Brazilu, kao najvećeg proizvođača kave, ali i ne izostavljamo ni Kolumbiju, Burundi, Indiju… Na samim lokacijama s lokalnim kušačima utvrđujemo potrebnu kvalitetu kave za naše mješavine, kako bi finalni proizvod bio u skladu s najvišim standardima kvalitete.

S druge strane, konstantno inoviramo načine kako ćemo našim postojećim, ali i novim, mlađim potrošačima predstaviti kavu: od, primjerice, proizvoda Black’n’Easy, instant turske kave, pa sve do kapsula i Lattiata koji su iznimno jednostavni za konzumaciju.

Kakvi trendovi trenutačno vladaju u prodaji i u konzumaciji kave i na koji način ih Atlantic Grupa prati?

Atlantic Grupa oduvijek značajno ulaže u svoje brendove, od samoga proizvoda preko distribucije, koja je naš veliki forte, i prodaje na terenu do komunikacije s potrošačima. Ova godina najbolje je pokazala koliko se uistinu isplati dugoročno ulagati u brendove. Potrošači su još jednom potvrdili da, pogotovo u nesigurnim vremenima, biraju sigurnost, pouzdane brendove i proizvode kojima vjeruju.

Strateški gledano, mi kao regionalni lider želimo podići konzumaciju kave kao kategorije na još jednu razinu više – od toga da osvijestimo činjenicu da se u kavi može uživati kroz cijeli dan, do toga da moderniziramo ‘klasičnu tursku’ kavu na način da je približimo modernom načinu života i mlađim generacijama.

Iako, najveći dio potrošača i dalje uživa, pogotovo u današnje vrijeme, upravo u ritualima pripreme i trenutku samo za sebe i svoju obitelj, u pravoj, klasičnoj ‘turskoj’ kavi.

Koji je tržišni udio Barcaffea u Hrvatskoj? Planirate li rast tog udjela? A koji su tržišni udjeli ostalih Atlanticovih bendova kave u regiji?

Iznimno smo zadovoljni činjenicom da s Barcaffèom u Hrvatskoj kontinuirano rastemo. Danas smo jedan od dva vodeća brenda u segmentu turske kave, od akvizicije Droge Kolinske 2010. godine i tadašnjih 4 posto tržišnog udjela danas smo na 18 posto tržišta i planiramo rasti i dalje. Kad gledamo cijelu regiju, Atlantic Grupa je tržišni lider, a primjerice u Sloveniji imamo udio od 80 posto tržišta ‘turske’ kave.

Planirate li širenje s brendovima kave i izvan zemalja regije? Ako da na koja tržišta ciljate?

Naš je glavni prioritet regija, ovdje najviše ulažemo, no izvozimo i u zemlje EU kao što su Austrija i Njemačka.

Kakvi su financijski pokazatelji za 2020.godinu za sada? Kakve poslovne rezultate ostvarujete s obzirom na pandemiju, lockdown i sve što se ove godine događalo? Jesu li u skladu s projekcijama ili su bolji/gori?

Zasad službeno raspolažemo s devetomjesečnim rezultatima i možemo reći da je Atlantic Grupa pokazala visoku razinu stabilnosti, unatoč gospodarskim poremećajima uzrokovanim pandemijom. Ostvarili smo 3,89 milijardi kuna prihoda od prodaje, što je po prilici na razini prošle godine.

Naši prethodni rezultati omogućili su nam da se u ovoj krizi fokusiramo prije svega na očuvanje zdravlja u sustavu, punu zaposlenost i zadržavanje materijalnih prava naših kolegica i kolega, na prilagodbe procesa za kontinuitet poslovanja i veliki tržišni angažman.

Zahvaljujući kvalitetnoj strategiji, diversificiranom portfelju proizvoda i iznimnoj angažiranosti čitavog sustava, ostvarili smo uspjeh, a vjerujem da će nam snaga naših brendova, sposobnost i predanost naših zaposlenika i stabilna financijska pozicija omogućiti da i nastavimo u tom smjeru.

Osim kao korporacija zadovoljni smo i u strateškom području Kava. Onaj dio prodaje koji smo izgubili u HoReCa kanalu, većim dijelom smo nadoknadili u retailu. To je, rekao bih, ogroman uspjeh, imajući u vidu sve restrikcije kroz koje smo prošli, kao i dodatne operativne troškove vezane za sprječavanje širenja pandemije na svim tržištima jer je proizvodnja cijelo vrijeme radila bez prekida.

Naravno da se i mi, kao i cjelokupno gospodarstvo, susrećemo s mnogobrojnim nepredviđenim izazovima ove godine, no možemo s ponosom reći kako nam maloprodaja bilježi izvrsne rezultate, a HoReCa je ove godine naravno u skladu sa situacijom, no radimo intenzivno na jačanju temelja za budući rast. Unatoč kriznim okolnostima, zahvaljujući stabilnom poslovnom modelu čitave Grupe, nismo smanjivali planirana ulaganja.

Kakvu suradnju imate s Vivasom i kakvi su daljnji planovi na tom polju?

Naš suradnja s Vivasom tek je započela i to vrlo dobro. Tu razvijamo jednu ambicioznu priču. Za sada je Vivascaffe u portfelju Atlantic Grupe, a s Vivas barovima i ostalim Vivas partnerima imamo izvrsnu suradnju u svim segmentima, što ćemo, kad nam okolnosti dozvole, a nadamo se da će to biti već početkom iduće godine, podići na jednu višu razinu. Naravno da naša priča s ulaganjima ne staje tu. Uz strateško partnerstvo s Vivascaffeom te sada i Procaffeom, nastavljamo ulagati i dalje u taj segment u cijeloj regiji.

Iz vaše perspektive, kakav je utjecaj imala korona na svjetsko tržište kave?

Tržište kave je, sudeći po istraživanjima i prognozama koje imamo, za sada prilično stabilno. Globalni pad proizvodnje od sedamnaest posto u travnju, u odnosu na isti period prethodne godine, dijelom je povratila rekordna berba u Brazilu pa je ukupan output neznatno manji u odnosu na prošlu godinu.

S druge strane, procijenjeni pad potrošnje iznosi oko pola posto. Zatvaranje ugostiteljskih objekata i slične mjere oborile su tzv. out-of-home potrošnju kave, na koju otpada oko četvrtine globalne potrošnje. U svakom slučaju, kave trenutno ima u dovoljnim količinama, bez izraženih oscilacija u cijeni.

Što se nas tiče, najviše kave uvozimo iz zemalja proizvođača: Brazila, Vijetnama, Indije i Ugande, a za redovno snabdijevanje od velikog značaja je racionalno planiranje zaliha i naša Centralna nabava koja gaji dugogodišnje partnerske odnose s dobavljačima. Tako da mi, kao najveći proizvođač u regiji, u ovom periodu krize nismo imali nikakvih većih problema.

Iz iskustva s terena kakav je bio utjecaj pandemije na domaćem tržištu? Kakvo je stanje u retailu, a kakvo u HoReCi i kakav je vaš prijedlog na temu kako te gubitke nadoknaditi/umanjiti?

Maloprodajni kanali su imali svoje izazove, ali su se jako dobro i promptno organizirali, pogotovo u prvim mjesecima pandemije. Zajedničkim snagama naše proizvodnje i distribucije te kvalitetnim odgovorom naših maloprodajnih partnera, rezultati su više nego zadovoljavajući.

Teško je govoriti o nadoknadi, ono što mogu reći sa svog stajališta jest da bez obzira na trenutnu situaciju i usprkos restrikcijama u HoReCi, mi vjerujemo u taj kanal dugoročno i dalje ćemo investirati.

Koje ste zadnje investicije imali u poslovanju i koje su nove u planu?

Unatoč kriznim okolnostima na razini Grupe nismo smanjivali planirana strateška ulaganja. Tako smo, kad je riječ o kavi, upravo uspješno završili investiciju u proizvodnju instant kave, od koje, s obzirom na to da instant kategorija posljednjih godina bilježi rast na svim tržištima, također imamo očekivanja.

Time smo nastavili i dodatno pojačali investicije u proizvodne pogone, ali i u opremu za naše partnere – kupce, u ukupnom iznosu koji samo u ovoj godini prelazi šest milijuna eura. Naravno da su investicijski planovi i u sljedećim godinama na istoj razini ili viši, ovisno o ukazanoj prilici na tržištu.

Koje novitete unutar asortimana ste ponudili tržištu u zadnje vrijeme? Imate li još neke u pripremi?

Naše inovacije idu u dva osnovna smjera. Tehnološki gledano, konstantno moderniziramo i unapređujemo načine uživanja u kavi. Tako smo tržištu ponudili naše Perfetto kapsule u čak sedam različitih varijanti, uključujući i Single origin kapsule, te nekoliko varijanti „Ready-to-drink“ proizvoda.

S druge strane, potičemo održivost kao koncept te na tržište plasiramo biološki uzgojenu kavu u pakiranju bez aluminijske folije koja se proizvodi od BIO materijala. U idućem razdoblju ćemo i nadalje kombinirati ta dva smjera – tehnološke inovacije uz dugoročnu održivost.

Komentirajte prvi

New Report

Close