Putnika i posla za rent-a-car više nema i nitko ne zna kad bi se mogli vratiti

Autor: Darko Bičak , 03. travanj 2020. u 08:00
Generalno za RAC sektor važne su tri teme - problematika poslovanja na zračnim lukama (ZL), leasing društva te registracija vozila/SHUTTERSTOCK

Svaki dan Hrvatska udruga poslodavaca i Poslovni dnevnik donose prijedloge ekonomskog oporavka.

Rent-a-car (RAC) usluga je dio turističke ponude svake zemlje, pa tako i Hrvatske, dok samo manji udio njihovih operacija otpada na poslovne korisnike te je stoga jasno da je potpuno zaustavljanje turističke aktivnosti u Hrvatskoj u velike probleme dovelo i iznajmljivače automobila.

Kako ističu iz RAC koordinacije Hrvatske udruge poslodavaca (HUP), zbog usmjerenosti na strane turiste, posebice one koji dolaze zrakoplovima, poslovanje ovih tvrtki je u mnogo slučajeva smanjeno za 100%, odnosno uopće ne posluju.

Mladen Petreski, predsjednik Koordinacije, upozorava da s obzirom na to da turistička sezona nije niti počela, nemaju likvidna sredstva za plaćati fiksne troškove vrlo skupog najma šaltera i parking prostora na zračnim lukama.

“Tražimo od zračnih luka i države kao njihovih vlasnika da odmah ‘zaledi’ naše najmove njihovih prostora sve dok komercijalna avijacija ponovno ne započne letovima, nakon čega predlažemo smanjenje mjesečnog najma u postotnom iznosu manjeg broja putnika u dolasku usporedno 2020/2019. Isto tako, očekujemo dogovor s bankama i leasing društvima o odgodi obaveza mjesečnih rata. Pozvali smo leasing udruženje na razgovor i od nadležnog ministarstva zatražili da se i leasing društva uključe u dogovore s Vladom i HNB-om glede uvjeta prema malom i srednjem poduzetništvu u turizmu i transportu, isto kao i kod kreditnih aranžmana”, kaže nam Mladen Petreski.

Dodaje da su generalno za RAC sektor važne tri teme koje se moraju riješiti. To su problematika poslovanja na zračnim lukama (ZL), leasing društva te registracija vozila.

“Mi na zračnim lukama plaćamo najskuplji m2 prostora u Hrvatskoj od dvije do osam tisuća kuna mjesečno po kvadratu. Putnika i posla za rent-a-car više nema zadnjih 2-3 tjedna i nitko ne zna kad bi se mogao vratiti pa smo se obratili izravno upravama ZL kao i nadležnim ministarstvima s vrlo realnim, gore spomenutim prijedlogom o zamrzavanju i umanjenju troškova. Odgovora ili nema ili nam se nude diskonti 30-70% na mjesec-dva, što nam nije prihvatljivo jer putnika i posla nema.

Aviokompanije su otkazale letove u izvanrednoj situaciji koristeći “force majeure” uz preporuku Europske komisije da svi dionici u turizmu i prometu prihvate otkaze. Naši članovi žele pomoći tako da ne otkazuju ugovore da se kasnije ne bi bez potrebe ulazilo u problematiku i troškove novih natječaja itd. – uložili smo ozbiljna sredstva u brendiranje, uređenje i opremanja svih tih prostora”, ističe Petreski.

Prijelazno razdoblje

U HUP-u smatraju da je u ovoj izvanrednoj situaciji jedino prekid naplate najamnine realno, razumno i prihvatljivo rješenje za njihove članove.

“Kako na žalost ne očekujemo da “izvanredna situacija” jednog dana samo stane i sve se iznova normalizira, dodatno predlažemo i prijelazno razdoblje s naplatom umanjenja mjesečne zakupnine u postotku umanjenja prometa putnika u odnosu na prošlu godinu. Pritom nisu u obzir uzete najave 7 do 10 % očekivanog boljeg prometa koji su zračne luke procijenile za 2020., a temeljem čega su RAC zakupci planirali svoje poslovanje i određivali ponudu zakupa poslovnih prostora na javnim natječajima.

Zračne luke širom svijeta, pa tako i u Hrvatskoj, prije ili kasnije ponovno će poslovati, zapošljavati i koristiti resurse na raspolaganju. Međutim to nije slučaj s našim članovima koji većinom pripadaju segmentu malog i srednjeg poduzetništva, gdje se uvelike ugrožava i zaposlenost i likvidnost u slučaju da moraju plaćati fiksne troškove zračnih luka i ostale ne-prihodovne izdatke što bi u produljenom trajanju ove situacije moglo dovesti i do zatvaranja poslovanja”, upozorava Petreski.

Pitanje osiguranja

Iz Rent-a-Car Koordinacije očekuju da će se mjere Vlade o moratoriju na financijske obveze odnositi i na njihovo leasing financiranje flota te čekaju i službene potvrde nadležnih i leasing kuća. S druge strane, veliki dio rent-a-car flote se registrira po prvi put ili se obnavlja registracija tijekom 2. kvartala.

Kako najveći dio te flote nije u upotrebi, iz HUP-a apeliraju da se sama registracija i troškovi iste mogu odgoditi, za početak na nekih 1-3 mjeseci, a što bi im pak također omogućilo odgoditi i troškove vrlo skupih polica osiguranja.

Komentirajte prvi

New Report

Close