Protekcionizam i nelojalna konkurencija guše peradare

Autor: Božica Babić , 30. svibanj 2014. u 16:46
Foto: Tino Jurić/PIXSELL

Bez potpora se peradarstvu ne piše održiva budućnost, kaže Branko Bobetić iz Croatiastočara.

Inzistirajte na ujednačenim uvjetima proizvodnje na zajedničkom tržištu Europske unije, to je jedini način da tisuće peradarskih poljoprivrednika u Njemačkoj dugoročno opstanu u konkurenciji s europskim i međunarodnim peradarima, poručili su Vladi nedavno peradari kroz studiju Berlinskog instituta za ekonomska istraživanja.

 

3,4posto

rasli su lani rashodi peradara, na 2,45 mlrd. kn

Neto prodajna cijena mesa peradi u Njemačkoj iznosi 200, u Poljskoj 145 eura, tek je jedan od njihovih argumenata. Ni hrvatski peradari nisu u boljoj situaciji, no njima i dalje nedostaje logistika nacionalnih institucija, uglavnom su prepušteni samosnalaženju u sve žešćoj tržišnoj utakmici. U 2013. u klaonicama je obrađeno 35,7 milijuna pilića i 835 tisuća pura, što je ukupno oko 60 tisuća tona mesa, dok je, procjenjuje se, kroz samoopskrbnu proizvodnju proizvedeno još desetak tisuća tona. U novom modelu potpora koji se na razini EU upravo kroji za razdoblje do 2020. peradarstvo opet nije uvršteno. Nacionalni program ruralnog razvoja za primarnu proizvodnju, time i uzgoj peradi, predviđa potporu do tri milijuna eura te za prerađivačke kapacitete do pet milijuna, no hoće li ti iznosi i ostati, odlučit će Bruxelles.

 

2,4mlrd.

kuna bio je lani prihod domaće peradarske industrije, što je godišnji rast od 2,5 posto

"Treba ustrajati da predloženi iznosi budu i usvojeni, u protivnom peradarstvu se ne piše održiva budućnost," smatra direktor Croatiastočara Branko Bobetić. Prihod peradarske industrije od prodaje proizvoda u 2013. iznosio je 2,4 milijarde kuna, što je godišnji rast od 2,5 posto. Međutim, rashodi su rasli 3,4 posto, na 2,45 milijardi kuna, a konsolidirana dobit pala je za 75,7 posto, na 21 milijun kuna. Udio EBITDA na ukupni prihod smanjen je sa 5,2 posto iz 2012. na 3,7% lani, dok je izvoz u godinu dana smanjen gotovo sedam posto, donio je 223 milijuna kuna.Iako hrvatski peradari kvalitetom, količinom i prihvatljivom cijenom mogu zadovoljiti potrebe lokalnog tržišta, uvoz je sve veći.

Pojedine tvrtke iz EU, iako na domicilnom tržištu imaju neto prodajnu cijena 225 eura, tu istu perad u Hrvatskoj prodaju po 185-190 eura. Riječ je o konkretnom protekcionizmu i nelojalnoj utakmici. Ovih je dana tako veleposlanstvo jedne članice EU pozvalo na ručak i druženje predstavnike hrvatskih tvrtki koje se bave uvozom, ne samo hrane. Upravo takav recept trebala bi preslikati i sve više koristiti i hrvatska diplomacija.

Komentirajte prvi

New Report

Close