Članovi Uprave Jadranskog naftovoda (Janaf) Vladislav Veselica i Ivan Barbarić sa suradnicima održali su u četvrtak u Budimpešti sastanak s predstavnicima MOL Grupe, koje je predvodio stariji potpredsjednik Szabó Szabolcs Pál, kratko su priopćili iz Janafa.
“Sastanak stručnih timova protekao je konstruktivno te je dogovoren nastavak aktivnosti za sklapanje novog ugovora o transportu nafte za buduće razdoblje”, navodi se još u priopćenju.
Konstruktivna atmosfera
Član Uprave Janafa Vladislav Veselica u prošlotjednoj je izjavi za Poslovni dnevnik potvrdio kako se dogovor s MOL-om može očekivati do kraja godine.
“Vodio sam sve pregovore s MOL Grupom i ostalim velikim partnerima do sada, pa tako i ove. Stoga mogu ocijeniti kako pregovori teku u konstruktivnoj atmosferi i uvjeren sam da bi mogli uskoro biti završeni sklapanjem ugovora za 2026. godinu. O tome za koje će količine biti ugovor, prerano je govoriti”, poručuje Veselica za Poslovni dnevnik.
Podsjetimo, početkom listopada predstavnici tih dviju kompanija održali su prvi krug pregovora o novom ugovoru o transportu sirove nafte prema dvije MOL-ove rafinerije – u Százhalombatti i Bratislavi, a potom i drugi 11. studenoga. Godišnji kapacitet hrvatskog naftovoda je 15 milijuna tona sirove nafte, dok je maksimalni kapacitet rafinerije u Százhalombatti 8,1 milijuna tona, a rafinerije u Bratislavi oko 6,2 milijuna tona.
U međuvremenu, SAD je 8. studenoga odobrio Mađarskoj jednogodišnje izuzeće od američkih sankcija zbog korištenja ruske nafte i plina, nakon što je Orban inzistirao na njihovoj odgodi tijekom sastanka s predsjednikom Donaldom Trumpom u Washingtonu. Prošlog mjeseca, naime, Trump je nametnuo sankcije povezane s Ukrajinom ruskim naftnim tvrtkama Lukoil i Rosneft, što je prijetilo daljnjim sankcijama subjektima u zemljama koje kupuju naftu od tih tvrtki.
Mađarski politički vrh proteklih je mjeseci kritizirao Hrvatsku za “ratno profiterstvo” zbog navodno nepravednog povisivanja cijena tranzita hrvatskim naftovodom, tvrdeći i da on zbog tehničkih ograničenja ne može zadovoljiti mađarske potrebe za tim energentom. Kritikama se pridružila i Slovačka.
Premijer Andrej Plenković početkom prosinca na marginama foruma Grand Continent ponovno je to opovrgnuo, kazavši da Janaf prema dvjema državama može transportirati više od 15 milijuna tona nafte, što je dovoljno da njihove rafinerije rade “maksimalnim kapacitetom”.
Ključan ostaje NIS
Za Janaf ključan ostaje odnos s Naftnom industrijom Srbije, kojoj su prije dva mjeseca uvedene američke sankcije. Jasno je da bi dugotrajnije sankcije NIS-u bile problem za Janaf jer kompanija je s NIS-om lani sklopila ugovor o transportu deset milijuna tona nafte do kraja iduće godine.
Ako se ne postigne rješenje i NIS ostane sankcioniran na dulje razdoblje, Janaf će, procjenjuje se, izgubiti oko trećine svojih ukupnih prihoda.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu