Situacija je eskalirala: ‘Nama predviđeni novac propada, prvenstveno zbog inertnosti županija’

Autor: Darko Bičak , 17. svibanj 2022. u 12:46
Hrvoje Mestrović, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika/T. Miletić/PIXSELL

Sutra će prosvjedom apelirati na Vladu da počne koristiti rješenje koje je na raspolaganju.

Iako autobusni prijevoznici u javnom linijskom prijevozu ne mogu adekvatno riješiti svoj poslovni odnos s državom po modelu “javne usluge” već barem dvije godine, sad je situacija eskalirala te je za sutra najavljen i prosvjed ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Kako je najavljeno na jučerašnjoj konferenciji za novinare u sindikalnoj središnjici Saveza samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH), prosvjed će se održati zbog opasnosti od prekida pružanja usluga.

Zatražena je hitna primjena EU Uredbe 1370/2007 koja je propisala da županijski javni linijski prijevoz treba biti uspostavljen na teritoriju cijele Hrvatske najkasnije do 3. prosinca 2019., kako su to učinile i druge članice EU. Traže i da se ne krše pravni akti na nacionalnoj i europskoj razini i ugrožava sedam tisuća radnih mjesta.

Nelojalna konkurencija
Predsjednik SSSH Mladen Novosel istaknuo je kako neće prihvatiti dugogodišnju praksu da se u Hrvatskoj uništavaju trgovačka društva zbog nedjelovanja Vlade u kombinaciji s nelojalnom konkurencijom koja nema radnike, autobuse, ne uplaćuje doprinose u državni proračun, već rade kao platformske tvrtke.

Upozorio je kako takve tvrtke ulaze na tržište nudeći niže cijene da bi uništili konkurenciju, a nakon što ljudi ostanu bez posla, preuzimaju ih, postaju monopolisti i cijene dižu nekoliko puta.

Meštrović

O ovom začaranom krugu građani ostaju bez prijevoza, radnici bez posla, a u konačnici ruralni krajevi bez stanovnika.

Predsjednik Udruge hrvatskih javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović ocijenio je da se godinama odugovlači s provedbom europske Uredbe, bez opravdanog razloga, i na to ukazuju resornom Ministarstvu.

Podsjetio je kako je početkom godine Zagrebačka županija sukladno Uredbi, sklopila ugovore o javnim uslugama, a potom i Koprivničko-križevačka. Poslani su pozivi ostalim županijama, no one opet upiru u Ministarstvo. To je začaran krug u kojem građani ostaju bez prijevoza, radnici bez posla, a u konačnici ruralni krajevi bez stanovnika.

Očito dosad nije ukinuto dovoljno linija i polazaka, nego treba sve nestati da netko shvati kako postoje modeli koji osiguravaju javni prijevoz kada su linije nerentabilne”, upozorio je Meštrović, uz opasku da prihodi više ne pokrivaju troškove, jer se cijena goriva udvostručila.

‘Novac propada’
Meštrović navodi kako prijevoznici cijelo vrijeme na županijskim linijama prevoze putnike bez sufinanciranja javnim sredstvima, pa su kontinuirano akumulirali gubitke, što im je negativno odrazilo na likvidnost. Rješenje je sklapanje ugovora o javnim uslugama prema europskoj Uredbi.

“Dugo smo upozoravali Vladu da ubrza proceduru oko implementacije EU direktive i početka javne usluge, ali sad su sve zakonske pretpostavke ispunjene. Pripremljen je za to i novac u proračunu, 428 milijuna kuna godišnje.

Riječ je o modelu koji funkcionira u gotovo svim EU zemljama te sustavno rješava problem prijevoznika, ali i građana koji s pravom inzistiraju na više linija i boljoj usluzi. Nama omogućava da se natječemo za EU fondove, obnavljamo flotu autobusa, a našim radnicima socijalnu sigurnost i bolje plaće.

Apsurdno je da sad hrvatski vozači idu voziti u zemlje gdje postoji javna usluga za autobusni prijevoz, a nama predviđeni novac propada, prvenstveno zbog inertnosti županija”, kaže Meštrović te dodaje da rješenje ne trebamo tražiti daleko jer Slovenija ima jednostavno, dobro i jeftino rješenje koje ispunjava svoju svrhu i postoji od 2004. godine.

Radi se o konsolidiranom modelu javne usluge koja funkcionira u cjelini – za čitavu zemlju, dok je kod nas rascjepkan na županije. U Sloveniji postoji jedinstvena karta za učenike u cijeloj zemlji.

Komentirajte prvi

New Report

Close