Oznaka ‘domaće’ diktira trgovačke strategije, proizvođači zadovoljno poručuju: Tako se stječe povjerenje kupaca

Autor: Marta Duić , 29. svibanj 2019. u 22:00
Aleksandar Grgić, vlasnik Ambient parka u kojem je 'rođen' i brend domaćih proizvoda od kozjeg mlijeka Gabriel, ušao je u poslovnu suradnju s trgovačkim lancem Lidl Hrvatska/LIDL.HR

U Hrvatskoj gotovo više i nema lanca kojem velika zastupljenost domaćih proizvoda nije postala i razvojni i marketinški imperativ.

Mali hrvatski proizvođači i obiteljska poljoprivredna gospodarstva sve se uspješnije probijaju do polica velikih trgovačkih lanaca poput Lidla, Spara, Konzuma, Metroa i dm-a. Osim što podupiru razvoj malog i srednjeg poduzetništva, zahvaljujući trgovačkim lancima proizvođači ostvaruju i izvoz. Kako u tome uspjeti i koliko je to kupcima važno za Poslovni dnevnik govore i oni i trgovački lanci. "Konzumova strateška orijentacija oduvijek je bila na domaću proizvodnju i proizvođače te na partnerski odnos s dobavljačima iz svih dijelova Hrvatske.

Voće i povrće hrvatskog porijekla čini oko 80% prometa, a da bi se postigli navedeni udjeli ključno je planiranje godišnjih količina proizvedenih baš za Konzum. Primjerice, za prodaju u svojoj maloprodajnoj mreži Konzum u suradnji s dobavljačima otkupljuje čak 30 posto ukupne količine uroda hrvatskih mandarina. Preko središnje nabave voća i povrća radimo planove na razini regije, nastojeći domaće dobavljače implementirati u maloprodajnu opskrbu. Konzum je zaslužan što je hrvatska mandarina tijekom njene sezone glavni citrus artikl u zemljama regije, naime, oko 60 posto domaće mandarine plasira u izvoz", objašnjavaju iz Konzuma. 

'Jedi što vrijedi'
Domaće dobavljače imaju u svim kategorijama proizvoda, a čak 80 posto prodane svježe morske i slatkovodne ribe osiguravaju kroz suradnju s vodećim domaćim ribarima i uzgajivačima poput Tiha ribolova i Ribarskog obrta Blaslov te Ribarskih zadruga Koralj, Omega 3 i Liburnija, Ergo, Ribnjaci 1961, Ribnjačarstvo Končanica, PP Orahovica, Ribnjaci Kupa, Likapromet i Ritterman.

Uz to, jedini su trgovački lanac u Hrvatskoj koji posjeduje oznaku "Riba Hrvatske – Jedi što vrijedi", koju dodjeljuju Ministarstvo poljoprivrede i HGK za svježu i smrznutu ribu iz hrvatskih rijeka, jezera i mora. "Za kupce je najbitnije da od vađenja ribe iz mora do police prođe svega nekoliko sati, a najtraženija je srdela koje Konzum u 2019. godini planira prodati preko 400 tona.  Konzum je najveći pojedinačni maloprodajni kupac Cromarisa te je prodajni plan za 2019. premašiti 300 tona bijele ribe", pohvalili su se iz Konzuma. U asortimanu neprehrambenih proizvoda Konzum surađuje s 40-ak domaćih proizvođača niz godina, a s nekima od njih suradnja se bazira i na proizvodnji privatne marke. Preko dobavljača i njihovih otkupnih centara posredno surađuju i s 3000 kooperanata koji pokrivaju sve značajne  proizvodne zone Hrvatske, od Slavonije do Neretve.

Na listi je i klaster Mali hrvatski proizvođači, koji okuplja 50-tak malih OPG-ova i objedinjeno prodaje njihove proizvode.  "U zadnjih godinu dana započeta je suradnja s 15-ak novih dobavljača, čime se nastavlja trend rasta njihovog broja od otprilike deset posto godišnje. Cilj nam je da se na policama nađe što veći broj kvalitetnih domaćih proizvoda, uz održivi model suradnje i za dobavljače i za nas", poručuju iz Konzuma.  

 

130 proizvoda

40-ak manjih regionalnih, lokalnih proizvođača te OPG-ova Lidl kupcima nudi kroz povremene tjedne akcije

Lokalni projekti
Suradnja s domaćim dobavljačima strateški je segment poslovanja u koji i Metro investira. Najviše domaćih dobavljača nalazi se u svježem i ultra-svježem programu, a surađuju sa 60 hrvatskih dobavljača koji proizvode za Metro robne marke, od kojih mnogi izvoze i kroz prodajnu mrežu Metroa. "Suradnju s domaćim dobavljačima kontinuirano širimo jer želimo, s jedne strane podržati lokalne proizvođače, a s druge ugostiteljima ponuditi kvalitetne, domaće proizvode. Posebno smo fokusirani na pokretanje lokalnih projekta koji koriste hrvatsku sirovinu, način obrade i proizvodnju jer želimo da  kupci, uz proizvode internacionalne kvalitete, svojim gostima mogu ponuditi jela od hrvatskih proizvoda u punom smislu te riječi. Dosad smo pokrenuli više od 1000 različitih projekta s lokalnim dobavljačima, a da su lokalni dobavljači važni za održivo poslovanje i budućnost Metroa, potvrđuje podatak da domaći dobavljači čine šezdesetak posto udjela prodaje naših domaćih prehrambenih privatnih marki", kažu u Metrou.  Posebnu pozornost usmjerili su na širenje suradnje i razvoj ponude s obiteljskim gospodarstvima, malim i srednjim tvrtkama.

Primjerice,  jedina su tvrtka na HoReCa tržištu koja u svom asortimanu ima plavoperajnu jadransku tune tvrtke Pelagos net farma što je toj tvrtki otvorilo put prema više od 160 tisuća profesionalnih kupaca Metroa diljem Hrvatske. Surađuju i s Agencijom za ruralni razvoj Istre čije proizvode od autohtonog istarskog goveda nude ugostiteljima da obogate gastronomsku ponudu. Zahvaljujući tome istarski proizvođači mesa i mesnih prerađevina istarskog goveda boškarin proizvode po prvi put plasiraju na police međunarodnog trgovačkog lanca te održivim plasmanom proizvoda rade na očuvanju autohtonog proizvoda.

 

60 hrvatskih

dobavljača proizvodi za Metro robne marke, od kojih mnogi izvoze i kroz prodajnu mrežu tog lanca

Iz Metroa ističu i suradnju s poljoprivrednim gospodarstvom Orehovec, s kojim su pokrenuli uzgoju peradi na prirodan način, OPG Solinom čije klice imaju u ponudi te OPG Andričić s kojim su razvili program gljiva.  "Fokusirani smo na razvoj promocije proizvoda domaćih partnera na hrvatskom HoReCa tržištu te na daljnje širenje ponude proizvoda domaćih dobavljača", poručuju iz Metroa. Sličnu politiku ima i dm koji je po dolasku na hrvatsko tržište odmah uvrstio domaće proizvode u ponudu. Trenutno oko petine dobavljača dm-a čine hrvatski proizvođači s udjelom u asortimanu većim od 20 posto. 

"U ponudi su proizvodi ukupno 69 hrvatskih dobavljača, od kojih je 34 eko proizvođača koji su u asortimanu dm-a prisutni s 930 proizvoda. Među njima je i sedam obiteljsko poljoprivrednih gospodarstva s 28 proizvoda. Upravo smo dogovorili suradnju s dva nova dobavljača, pa  kupci u dm-u mogu pronaći i GUUC cijeđene prirodne sokove te Kandit čokolade. Tijekom protekle poslovne godine udio prodaje hrvatskih proizvoda iznosio je 3,98 posto. Kupci vrlo pozitivno reagiraju na domaće proizvode i žele kupovati proizvode kojima vjeruju", kažu iz dm-a. 

Eko sve traženije
Ističu kako ekološka proizvodnja i organski proizvodi postaju sve važniji kupcima, a primjećuju i da se u određenim kategorijama češće odlučuju za hrvatski proizvod nego internacionalni brend. U protekloj poslovnoj godini prodaja hrvatskih ekoloških prehrambenih proizvoda rasla za 1,33 posto. "Ulaganje u hrvatsku kvalitetu važno nam je i radi pozitivnog utjecaja na hrvatsko gospodarstvo. Želimo osnažiti domaće proizvođače i dati im dodatne prilike za rast i razvoj poslovanja. Pomažemo im oko izgradnje strategije razvoja brendova koje uvrstimo u našu ponudu te surađujemo s njima i u marketinškim aktivnostima, a proizvode i izvozimo. Trenutno je 14 domaćih proizvođača prisutno na policama dm-ovih prodavaonica na inozemnim tržištima. Najviše izvozimo u Bosnu i Hercegovinu te Srbiju, a hrvatski proizvodi mogu se pronaći i u austrijskim, mađarskim i slovenskim prodavaonicama", poručuju iz dm-a.

 

1,33 posto

rasla je prodaja hrvatskih ekoloških prehrambenih proizvoda u dm-u u protekloj poslovnoj godini

Spar Hrvatska lani je pokrenuo veliku kampanju "Da! Domaće je!" kojom na policama nastavlja prednost davati domaćim dobavljačima. Kako bi još više povećali prepoznatljivost domaćih proizvoda, uvedena i nova robna marka "Vrtovi Hrvatske". Svi proizvodi pod tom robnom markom su domaće proizvodnje i dostupni su tijekom cijele godine ovisno o sezoni, a voće i povrće dolazi iz okolice Virovitice, Vinkovaca, Bjelovara, Čazme, Varaždina, okolice Zagreba, okolice Zadra, doline Neretve i Vrgorca.

"Uključivanjem domaćih proizvoda na police potvrđujemo našu posvećenost hrvatskoj kvaliteti, dajemo velik doprinos domaćem gospodarstvu, a kupcima nudimo mogućnost izbora kvalitetnih hrvatskih proizvoda. Ponosni smo što su upravo zahvaljujući Sparu, mnoge male tvrtke prerasle lokalne okvire te se osnažile i postale velike, a kupci su od samog početka prepoznali naš trud u poticanju domaće proizvodnje, dajući prednost domaćim proizvodima prilikom kupnje", kažu iz Spara Hrvatska. Udio hrvatskih dobavljača u ukupnom prehrambenom asortimanu u 2018. iznosio je 77 posto i njihov broj kontinuirano raste.

Osim što se proizvodi hrvatskih proizvođača u Sparovu asortimanu nalaze pod vlastitim brendom, uključuje njihovih proizvode i u svoje robne marke. Konkretan primjer je farma Luneta s kojom surađuju od 2013. koja danas zapošljava 20 ljudi, drži 144 tisuće nesilica, a godišnje proizvede oko 42 milijuna jaja.  "Spar trgovine značajni su izvozni kanal za hrvatske proizvođače, i to u zemlje u kojima posluje Spar Austrija – Austriju, Mađarsku, Sloveniju i Italiju, odnosno. U 2018. veliki, srednji i mali hrvatski proizvođači putem Spara izvezli su proizvode u vrijednosti od čak 68 milijuna eura, što je rast od 12 posto u odnosu na godinu ranije", pohvalili su se iz Spara Hrvatska.  

Zavičaj kao brend
Iz Lidla Hrvatska objašnjavaju kako razvoju proizvoda nacionalnog ili regionalnog porijekla pridaju veliku pažnju, a povećanje udjela domaćih proizvoda u asortimanu jedan od strateških ciljeva za budućnost poslovanja. U skladu s tim 2013. godine pokrenuli su brend "Okusi zavičaja" i u ponudu  uvrstili 60-ak proizvoda svih prehrambenih kategorija iz svih krajeva Hrvatske. "Riječ je o liniji autohtonih proizvoda, prepoznatljive ambalaže i logotipa, koji simbolizira povezanost s hrvatskim porijeklom.

 

68 milijuna

eura vrijedio je lanjski izvoz hrvatskih proizvođača preko polica Spara

Proizvodi iz široke linije "Okusi zavičaja" pripremljeni su isključivo od biranih namirnica sa zagorskih brega, slavonskih ravnica, Jadranskog mora, Istre, Like i Podravine. Brend 'Okusi zavičaja' doživio je uspjeh kod naših kupaca, a linija se svake godine nadopunjava novitetima iz Hrvatske, pa tako danas broji više od 90 proizvoda u stalnom asortimanu, dok 30-ak proizvoda imamo u dodatnim tjednim ponudama. Proizvođači koji za Lidl Hrvatska proizvode asortiman 'Okusi zavičaja' proizvode preko mreže Lidlovih trgovina plasiraju na više od 20 tržišta izvan Hrvatske", ističu iz Lidla Hrvatska.

Projekt je nadograđen krajem 2016. godine, kada su u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom raspisali natječaj "Okusi svoj zavičaj" i odabrali 15 proizvođača voća i povrća iz svih krajeva Hrvatske. U veljači je u suradnji s Vinartom pokrenut projekt "Vino moga zavičaja", natječaj kroz koji su domaći vinari dobili priliku plasirati vina na police Lidlovih trgovina i tako naći lakši put do hrvatskih kupaca.

"Uzevši u obzir jačanje potražnje kupaca za proizvodima po tradicionalnim recepturama i iz drugih segmenata robnih grupa, projekt je dodatno proširen unutar istoimenih Lidlovih akcijskih tjedana. Tijekom akcijskih tjedana nekoliko puta godišnje u ponudi imamo proizvode manjih regionalnih, lokalnih proizvođača te OPG-a, a trenutno raspolažemo s bazom većom od 40 manjih proizvođača i OPG-a te više od 130 proizvoda. Cilj nam je i dalje kontinuirano djelovati u smjeru njezinog povećanja",pohvalili su se iz Lidla Hrvatska.

Proizvođači: Trebamo police velikih lanaca, tamo su i tržište i kupci
Obitelj Borović u Međimurju je poznata po poljoprivrednoj proizvodnji, a sadašnji nositelj poljoprivrednog gospodarstva Ivan, četvrta je generacija poljoprivrednika u obitelji. Prijavili su se na dm-ov natječaj "jer najbolje dolazi iz prirode", na koji su se mogli isključivo hrvatski ekološki proizvođači. Uz više od 130 prijava, Borovići su odabrani i njihova suradnja s dm-om traje već pet godina, a u planu im je i širenje na nove proizvode od ekoloških lješnjaka.  Na obroncima Učke Dalibor Buretić nastavio je obiteljsku tradiciju, više od 100 godina proizvode domaće poljoprivredne i stočarske proizvode od mesa i mlijeka. Nedavno su mesne prerađevine Buretić bregi dospjele do polica Lidla. "Domaći proizvođači, pa i oni manji trebaju polako ulaziti na police velikih trgovačkih lanaca – tamo su i tržište i kupci. Trgovački lanci su shvatili da ako žele pridobiti povjerenje klijenata, moraju ponuditi i kvalitetu i identitet. Za manjeg proizvođača poput nas to je prilika da veliki dio tržišta sazna za proizvod, no imamo i veliku odgovornost i obvezu jer sve mora biti na razini od kvalitete i postojanosti proizvoda do količina i rokova isporuke. S obzirom na to da su u pitanju vrlo uređeni sistemi poslovanja, pogotovo strani, hrvatski proizvođači mogu učiti od njih na puno segmenata", kaže Dalibor Buretić.

Komentirajte prvi

New Report

Close