C.I.O.S. d.o.o. upravljačko je društvo C.I.O.S. grupe, osnovano 1991. godine, sa sjedištem u Zagrebu. C.I.O.S. grupa u većinskom je vlasništvu njemačke Scholz grupe osnovane davne 1872. godine, jedne od top pet svjetskih korporacija u području recikliranja i obrade čeličnog i metalnog otpada, koja godišnje obradi gotovo 8 milijuna tona otpada. U posljednjih dvadeset i pet godina poslovanja C.I.O.S. grupa je prerasla u vodeću grupaciju u regiji za sakupljanje i recikliranje otpada s pretežito metalnom komponentom, a proširili su poslovanje i na ostale otpadne materijale. S članicom Uprave C.I.O.S. grupe, Ivom Pripuz Špekuljuk, razgovarali smo o problemima sustava gospodarenja otpadom u Hrvatskoj, implementiranju ciljeva cirkularne ekonomije te MBO tehnologiji kao rješenju za prijelazno razdoblje.
Iako je Plan gospodarenja otpadom donesen već 2007., u Hrvatskoj se još uvijek većina komunalnog otpada odvozi direktno na odlagališta, bez ikakve obrade. Uzmemo li u obzir činjenicu da novi europski Paket o kružnom gospodarstvu propisuje još viši stupanj recikliranosti, ovaj problem postaje još i veći. Koji su glavni razlozi da se u Hrvatskoj ne obrađuje više komunalnog otpada i hoće li novi smjer u sustavu gospodarenja otpada najavljen iz Ministarstva zaštite okoliša i prirode riješiti taj problem?
Ako ćemo se osvrnuti na razloge, ima ih nekoliko, svi su podjednako važni i nemoguće je sažeto odgovoriti jer je to svakako jedna kompleksna situacija. Jedan od prvih razloga je svakako bilo nedovoljno razumijevanje, nejasni ciljevi, a time i nedovoljno ulaganje u taj segment otpada. Odnosno, ulaganja je bilo, ali su se ona većim dijelom odnosila na sanaciju odlagališta, i onih službenih, ali i divljih, a ostatak sredstava se namijenio za izgradnju Centara za gospodarenje otpadom (CGO). Za sada postoji preko 300 različitih akata koji su više-manje usklađeni, ali potrebna je bolja njihova provedba. Recimo, iako zakon nalaže obradu prije odlaganja, još uvijek je većina odlagališta otvorena prema zaprimanju tako neobrađenog otpada, a cijena odlaganja otpada za komunalna društva puno je niža nego cijena obrade istog. To je jedan od bitnih razloga nepoštivanja zadanih odredbi iz zakona. Istovremeno, apsurdno je da su najveća ulaganja prethodnih godina napravljena upravo u sanaciju odlagališta komunalnog otpada gdje ih je od nekih 312 službenih ostalo 148 aktivnih u 2014., a predviđeno je saniranje preko 1000 lokacija divljih neslužbenih odlagališta od njih ukupno 3000!. Stoga smo uvjereni da su prva i prava ulaganja trebala biti usmjerena na postavljanje jasnih dugoročnih ciljeva, pa edukaciju građanstva te poticanje na selektivno prikupljanje otpada čime bi se automatski smanjila količina otpada koja završava na odlagalištima. Time bi se smanjila i potreba za ogromnim sredstvima utrošenim za sanacije i njihova zatvaranja, a u čijem slučaju se do sada otpad samo prebacivao s jednog na drugo odlagalište, a ta sada gomilaju neobrađeni otpad bez obzira što im se broj smanjio. Također, posljednji podaci Agencije za zaštitu okoliša, a to su oni iz 2014. godine, ukazuju kako su 142 odlagališta prijavila količine zaprimljenog otpada, te je ukupna količina otpada po svim prijavama bila oko 1620 tisuća tona. U odnosu na takvu količinu, jedan od razloga zbog kojeg ne dolazi do promjene je strah šire javnosti da bi se predavanjem tih količina na obradu značajno digla cijena odvoza, a čega se boje i komunalne tvrtke budući da su one vezane dugoročnim ugovorima i koncesijama s jedinicama lokalne samouprave, pa bi oni bili ti koji bi snosili teret podizanja cijene. I to bi svakako bilo tako u slučaju da sustav dalje ne razvijamo i ne mijenjamo, nego ostajemo pri postojećem. Ali, ako pričamo o selektivnom prikupljanju, tada se situacija značajno mijenja. U sustavu u kojem bi se na obradu slao samo miješani komunalni otpad, dakle onaj nastao nakon izdvajanja korisnog otpada kao na primjer bio otpad, ambalažni otpad, metal, EE otpad, drvo i drugi, cijena se zapravo ne bi uvelike promijenila jer bi vam od sadašnjih količina koje se odlažu, ostalo manje od 40% za obradu i naplatu; sukladno novom zakonu. Zato smatramo da je strah jedinica lokalnih samouprava i javnosti neopravdan. Jedini preduvjet je usmjeriti sredstva u investicije za selektivno prikupljanje kao što su dodatne kante, kontejneri i kamioni ili pak uvesti drugačije rute prikupljanja otpada kako ne bi sve opet završilo na istom odlagalištu izmiješano. Postoji zaista mnogo načina na koje se taj sustav može urediti, ali je svakako nužno da se napokon postave jasni ciljevi te da se krene s prilagodbom sustava gospodarenja otpada. To je naravno i najznačajniji segment cirkularne ekonomije. Stoga je nužno da se baš svi uključe u taj proces kako bi se problem dugoročno riješio. I zakonodavci i jedinice lokalne samouprave, i komunalna poduzeća kao i građanstvo kao ključni faktor u ovom procesu. Trenutno su stope recikliranja u Hrvatskoj izuzetno niske, odnosno zanemarive u odnosu na ostatak EU. Mali rast tih stopa osjetio se tek nakon uvođenja naknada za posebne kategorije otpada od kojih je najvažnije spomenuti ambalažni otpad. Znači, potrebna je daljnja razrada mjera koja će potaknuti javnost na prevenciju nastajanja otpada, a onda na njegovu primarnu selekciju te odvojeno prikupljanje. Problem se neće riješiti lako niti brzo, nego uz zajedničke napore i aktivnosti svih nas. Papir odnosno zakon trpi svašta, ali ako se ne provodi i kontrolira njegovo provođenje, dovest ćemo se do toga da ćemo umjesto ulaganja u razvoj sustava gospodarenja otpadom, plaćati enormne kazne i penale. Temeljem obaveza preuzetih za pristupanje u Europsku uniju koje su ugrađene u Strategiju i Plan gospodarenja otpadom, Hrvatska je do kraja 2018. dužna uspostaviti cjeloviti sustav gospodarenja otpadom, a do 2015. u skladu s Direktivom o otpadu EU mora uvesti selektivno prikupljanje otpada. Mislim da smo već u velikom kašnjenju što se tiče tih ciljeva, te se nadam da će ova vlada biti puno efikasnija po tom pitanju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu