Sudjelovali u investiciji vrijednoj 300 milijuna dolara: Zagrebačka tvrtka završila svoj najvažniji posao od osnutka

Autor: Bernard Ivezić , 27. svibanj 2020. u 13:35
Petar Milas, direktor poslovnih operacija Altproa

Metro u Wuhuu prvi je zajednički posao joint-venture kompanije Bombardiera i CRRC-a.

Najveći hrvatski proizvođač željezničkih senzora Altpro upravo je završio svoj najvažniji posao od osnutka. Zagrebačka tvrtka, stara četvrt stoljeća, dovršila je isporuku prve velike serije M senzora, proizvoda vlastitog razvoja i izrade, u kineski Wuhu.

U gradu koji broji 3,7 milijuna stanovnika i koji je od Šangaja udaljen kao Zagreb od Splita, najveće svjetske željezničke kompanije Bombardier i CRRC zajednički grade novu trasu metroa. Koriste monorail tehnologiju, a pri tome ugrađuju M senzore od Altproa.

Metro u Wuhuu prvi je zajednički posao joint-venture kompanije Bombardiera i CRRC-a. Vrijedan je gotovo 300 milijuna dolara i očekuje se da će biti dovršen do kraja ove godine.

Ovaj je posao toliko značajan ne samo za Altpro već i za cijelu željezničku industriju da je globalno treća sektorska kompanija, francuski Alstom ponudila u veljači 8,2 milijardi dolara da preuzme od kanadskog Bombardiera segment poslovanja s monorail tehnologijom.

Samo Kina, naime, ima 65 gradova s više od milijun stanovnika i još njih 360 s do milijun stanovnika. Monorail je željeznica na jednoj betonskoj tračnici, a u posljednje vrijeme pokazala se kao najpraktičniji i cjenovno najpovoljniji način izgradnje javnog gradskog prijevoza.

Petar Milas, direktor poslovnih operacija Altproa, kaže da zbog ugovora ne može komentirati vrijednost isporuke ni točnu količinu. No, ističe da je prva isporuka deset puta veća od svih M senzora koje su dosad proizveli.

“Inicijalni plan je bio da proizvodimo maloserijski po 500 komada M senzora godišnje. No, završetkom razvoja, testiranja i prvih uspješnih instalacija počeo je proces upita i komunikacije za isporuke na čak četiri kontinenta, te je pristigla narudžba koja je 10 puta veća od dosad ukupne proizvedene količine M senzora”, kaže Milas.

Stoga su odlučili krenuti u redizajn proizvodnog procesa. U iduće dvije godine uložit će 6,5 milijuna kuna u modernizaciju proizvodnje, a kroz natječaj za inovacije u S3 područjima bespovratno su dobili 2,7 mil. kuna od EU.

“Moramo organizirati proizvodnu liniju te proizvodne i poslovne procese koji podržavaju takve narudžbe”, kaže Milas.

Altprov M senzor prvi je senzor na svijetu za detekciju vlakova u lakoj, odnosno urbanoj željeznici, takozvanim monorailovima. Radi na sličnom principu na kojem rade senzori za detekciju kotača na klasičnoj željeznici.

No, riječ je o jedinom proizvodu na svijetu koji je uspio riješiti problem elektromagnetskih smetnji čime je osigurao preciznost u radu i jedinom koji je prilagodljiv različitim izvedbama javnog prijevoza od monoraila, metroa, APM-a na dalje.

Monorail i metro vlakovi imaju gumene kotače koji utječu na poziciju, odnosno visinu detekcije kotača te se i u tome razlikuju od klasične željeznice. Zato Altpro proizvodi tri inačice senzora, inženjerski nazvane: M, M1 i M2.

Milas kaže da je M senzor zadovoljio specifikacije koje traže proizvođači vlakova i prošao sva testiranja u Parizu, Macau i Hiroshimi, gdje je bio testiran u suradnji s najvećom japanskom kompanijom Mitsubishijem.

“Niti jedna konkurentska tvrtka nije uspjela zadovoljiti dosad sve zahtjeve kao Altprov M senzor, a glavni konkurenti su nam većinom velike multinacionalne kompanije”, kaže Milas.Dodaje da je M senzor primjer kako bi se razvoj i druge visoke tehnologije mogao raditi u Hrvatskoj. Altpro je prije 25 godina osnovan u Zagrebu.

Počeo je raditi iz prostorija koje je osigurao današnji Zicer, koji inovativnim poduzetnicima pruža raznoliku podršku u pokretanju i razvoju poslovanja. Godine 2012. Altpro je na natječaju tadašnjeg Bicroa, osvojio sredstva da testira tada inicijalni koncept M senzora. Direktor i osnivač Altproa Zvonimir Viduka kasnije je rekao da bez tog poticaja proizvod ne bi ni bio razvijen.

Iako je Altpro već imao željezničke senzore iz kojih je znanje preslikavao na monorail trebalo mu je sedam godina da dovrši razvoj prvog potpuno funkcionalnog senzora za monorail. Milas kaže da su stoga posebno zadovoljni što su uspjeli osvojiti i natječaj za S3 sredstva za komercijalizaciju M senzora.

“Natječaj nam ne financira strojeve, ali financira redizajn procesa za proizvodnju u većoj skali, softver za praćenje sljedivosti proizvoda, potpuno zaokruženo upravljanje kvalitetom, praćenje kompletne proizvodnje iz ERP-a, kao i zapošljavanje četiri zaposlenika”, kaže Milas.

Tvrtka ima blizu 180 zaposlenika od kojih 154 radi u Hrvatskoj. U 2018. Altpro je imao prihod od 65,3 milijuna kuna uz rast od 17 posto. Neto dobit se smanjila s 2,9 na 2,3 milijuna kuna, ali su investicije u dugotrajnu imovinu porasle za 12,6 posto na 63,2 milijuna kuna.

Milas ističe da su im se od početka projekta u Kini javili i drugi zainteresirani kupci te da bi već samo s M senzorom mogli napraviti preokret u poslovanju.

“Vjerujemo da će interesa biti po cijelom svijetu, a kad se pogledaju planovi koje ima samo Kina, jasno je da su to ogromne brojke i količine opreme tako da bi nam samo M senzor, mogao povećati prihod tvrtke za nekoliko puta”, kaže Milas.

Navodi da unatoč pandemiji nisu imali otkazivanja narudžbi već isključivo pomicanja rokova velikih isporuka prema kraju godine. Karantena ih je, naglašava, ipak malo usporila u finalizaciji poslova pa je zbog toga i naplata ide nešto sporije.

No, tome su se prilagodili: “Zaposlenicima smo organizirali rad od kuće za sve kojima posao to dopušta, a u proizvodnju uveli mjere kako bi se smanjili međuljudski kontakti. Lani smo imali 94% udjela izvoza u prihodu, a ove godine će biti i više tako da uz dobro planiranje i kvalitetnu financijsku potporu banaka zasad ne vidimo probleme u stabilnosti poslovanja”.

Najviše novca u ovom krugu S3 natječaja za bolničke projekte u Svetoj Katarini i Radiochirurgiji

Projekt Specijalne bolnice Sveta Katarina za liječenje raka dojke po modelu kako to radi američka klinika Mayo kroz tzv. integrirani pristup, osvojio je najviše bespovratnih sredstava u ovom krugu S3 natječaja. Ministarstvo gospodarstva za projekt vrijedan 19,4 milijuna kuna odobrilo je 7,1 milijuna kuna poticaja. Gotovo identičan iznos dobila je i Specijalna bolnica Radiochirurgia, a slijedi projekt modernizacije Luke Split i komercijalizacije jedrilice na električni pogon tvrtke A-More Yachts. Ministarstvo je utorak ukupno dodijelilo 93,3 milijuna kuna poticaja za 28 projekata.

Komentirajte prvi

New Report

Close