‘Neće više biti biodizela po povlaštenoj cijeni’

Autor: Marija Brnić , 05. rujan 2014. u 13:44
Hrvoje Merki, direktor Biodizela Vukovar

S ovakvom razinom poticaja ne možemo biti u plusu, a država šuti, kaže Hrvoje Merki, direktor Biodizela Vukovar.

Proizvođači biodizela u Hrvatskoj trpe velike gubitke zbog države koja ne poštuje svoje propise, nenamjenski troši proračunski novac i zbog netransparentnosti sustava poticanja proizvodnje ne znaju kako dalje organizirati poslovanje.

S tim su problemima i vjerojatnim prestankom prodaje biodizela po povlaštenoj cijeni upoznali u četvrtak u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HKG) i Grupaciju putničkog prometa, čiji će prijevoznici i te kako biti pogođeni višim cijenama goriva.  U pat-poziciji smo, kaže Hrvoje Merki, izvršni direktor Biodizela Vukovar. Objašnjava kako je problem s ovogodišnjim sustavom poticanja startao već potkraj  2013. donošenjem odluke o visini poticaja, koja nije bila u skladu s pravilnikom o izračunu, prema kojemu je trebala biti 2,22 kune po litri, a ne 1,70 kuna. S tim su poticajem, tvrde proizvođači, uz povlaštenu cijenu koja se mijenja svakih dva tjedna, a konstantno pada, trenutačno čak ispod razine proizvodne cijene. Maksimalna količina biodizela za koju će država u 2014. dati poticaje postavljena je na 58,8 milijuna litara, što bi značilo da bi iz proračuna s namjenske stavke za poticaje biogorivu, prikupljene od trošarina i naknada koje distributeri plaćaju za prodaju eurodizela, trebalo biti isplaćeno 130 milijuna kuna.

No, proračun je predvidio 100 milijuna kuna, a rebalansom je i taj iznos srezan na 50 milijuna kuna. Kvota goriva za koje se daju poticaji nije mjenjana, a dosad je prodano 29 milijuna tona. Neslužbeno se, međutim, doznaje da je novac za poticaje potrošen, pa se proizvođači, a posrijedi su Biodizel te Biotron iz Ozlja, pitaju kako da prodaju distributerima i autobusnim prijevoznicima biodizel po povlaštenim cijenama i hoće li država ispuniti svoje obveze davanja potpora. "Tražimo da nam se kaže samo kakva su pravila igre, makar nam država i ne platila poticaje, jer bismo znali hoćemo li nastaviti proizvoditi i prodavati biodizel po povlaštenoj cijeni", kaže Merki. Merki ističe kako kvota za novčana sredstva i ne postoji, postoji samo kvota litara. Podsjeća na to da je Nacionalni akcijski plan poticanja proizvodnje bioetanola rađen dugoročno, za razdoblje od 2011. do 2020., te da bi trebao omogućiti i dugoročno planiranje poslovanja.
 

Njegova je tvrtka već u sudskom postupku protiv države zbog neisplate sredstava iz 2012., za više od tri milijuna eura, a i sada ih država, ako se ne nađe rješenje, dovodi u sličnu poziciju."Ne želimo ulaziti u sudske sporove i gubiti vrjieme, to nije u interesu ni nama, ni državi, no ovim ponašanjem sve nas se stavlja u poziciju da unaprijed poslujemo s minusom, a to sebi ne možemo dopustiti", upozorava Merki. Ogorčenost zbog nepoznatih uvjeta i šutnje državnih institucija, kao i najava gubitka povlaštenih cijena biodizela, prenosi se i na korisnike, jer ni distributeri znaju na koje uvjete mogu računati. Posebno negativan udar trpe prijevoznici, koji u slučaju gubitka povlaštene cijene moraju povećavati cijene prijevoza.

"Ako se donese takva odluka i ostanemo bez povlaštene cijene, a mi smo i drugim odlukama dovedeni na rub, to će izazvati neprocjenjivu štetu svim prijevoznicima. Subvencionirana cijena biodizela donekle nas je spašavala, a ovime bi nas potpuno dotukli. Morat ćemo smanjivati kapacitete, otpuštati ljude i dizati cijene prijevoza", kaže Ante Kvasina, predsjednik Grupacije putničkog prometa, apelirajući na resorna ministarstva da ih ne dovedu u tu poziciju.Ovakvo držanje države, upozoravaju naši sugovornici, donijet će Hrvatskoj i dugoročne štete, jer se ne krši samo nacionalni akcijski plan za biodizel, nego i EU Direktiva za obnovljive izvore energije. Posebice se ne vodi računa o tome da će 2017. EU podvlačiti crtu za realizaciju smanjenja količine CO2, pa će oni koji nisu ispunili svoje obveze plaćati velike penale.Mi smo, dodaje Merki, ovdje došli dugoročno, a problem, čak ako država i ima problem s financiranjem, možemo riješiti putem faktoringa ili nekim drugim rješenjem, samo o tome treba razgovarati. Iz resornog Ministarstva gospodarstva jučer nismo dobili njihov stav o spomenutim problemima i mogućim rješenjima.

Komentirajte prvi

New Report

Close