Umjetna inteligencija ubrzano mijenja obrazovanje i tržište rada. Kako se s tim izazovima nosi Zagrebačka škola ekonomije i managementa te kako priprema studente za budućnost, otkriva nam dekan ZŠEM-a, dr. sc. Mato Njavro.
Kako je predvoditi obrazovanje u doba umjetne inteligencije? Na koji način ZŠEM integrira AI u kurikulum kako biste osigurali da studenti budu spremni za tržište rada koje se rapidno mijenja?
Predvoditi obrazovanje u doba umjetne inteligencije znači preuzeti odgovornost za pripremu mladih ljudi za svijet koji se mijenja brže nego ikada prije. Na ZŠEM-u smo tu odgovornost ozbiljno shvatili – već nekoliko godina intenzivno radimo na uvođenju umjetne inteligencije u naš obrazovni sustav. Uvrstili smo AI u kurikulum, osnovali X Lab za umjetnu inteligenciju i preveli ključnu literaturu, poput udžbenika Russella i Norviga, kako bismo osigurali da naši studenti razumiju i primjenjuju najnaprednije koncepte.
Kao osnivač i su-voditelj europske sveučilišne alijanse EUonAIR, ZŠEM ima ključnu ulogu u razvoju i implementaciji odgovornih i suradničkih modela umjetne inteligencije u visoko obrazovanje, istraživanje i mobilnost. EUonAIR okuplja deset vodećih poslovnih i tehničkih sveučilišta te više od 20 pridruženih partnera, a svojim djelovanjem obuhvaća 85.000 studenata, više od 13.400 nastavnika i 13,2 milijuna građana diljem Europe. Cilj alijanse je transformacija obrazovnog sustava i poticanje inovacija, održivosti i etičke primjene AI tehnologija.
U okviru EUonAIR-a sudjelujemo u razvoju novog koncepta studiranja uz pomoć AI-a, koji uključuje virtualni kampus putem kojeg će studenti, koristeći avatare, moći pohađati predavanja, polagati ispite i steći združenu europsku diplomu – sve to kroz suvremene AI alate i platforme. Time ne samo da podižemo kvalitetu studiranja, već i proširujemo dostupnost obrazovanja studentima diljem Europe, uključujući one koji se nalaze u nepovoljnim okolnostima.
Imao sam čast predstavljati ZŠEM na konferenciji ‘Choose Europe for Science’, održanoj ovaj mjesec na Sorbonneu u Parizu na poziv predsjednika Emmanuela Macrona, gdje smo s liderima iz 65 europskih sveučilišnih alijansi raspravljali o budućnosti obrazovanja, inovacija i istraživanja u Europi. Naš cilj nije samo pratiti promjene, već ih predvoditi – i to ne deklarativno, već kroz konkretne projekte, međunarodna partnerstva i praktičnu primjenu umjetne inteligencije u visokom obrazovanju.
ZŠEM surađuje s preko 170 partnerskih sveučilišta diljem svijeta. Koje su najznačajnije prednosti koje studenti stječu sudjelovanjem u međunarodnim programima i kako međunarodno obrazovanje pridonosi njihovoj konkurentnosti na tržištu rada?
Na ZŠEM-u smatramo da je međunarodna izloženost neizostavan dio suvremenog poslovnog obrazovanja. Pripremati studente za svijet koji se mijenja i postaje sve kompleksniji, izložen značajnim tehnološkim i geopolitičkim promjenama, znači da naši studenti ne mogu – i ne smiju – četiri godine studiranja provesti samo u Zagrebu ili u Hrvatskoj. Moraju ići van – i zato ih šaljemo na najbolja sveučilišta na svim kontinentima.
Kroz suradnju s više od 170 partnerskih sveučilišta širom svijeta, studentima otvaramo vrata u svijet najnaprednijih znanja, metoda poučavanja i globalnih karijernih prilika. Naši studenti imaju priliku studirati na nekim od najuglednijih institucija – od Tulane University u New Orleansu u SAD-u, preko Université Paris Dauphine i Sciences Po u Parizu, do Nanyang Technological University u Singapuru, poznatog kao “MIT Istoka”, i Tsinghua University u Kini – često nazivanog kineskim Harvardom, na kojem je studirao i aktualni kineski predsjednik Xi Jinping. Naša partnerska sveučilišta su najbolja sveučilišta u pojedinim zemljama te zadovoljavaju najviše globalne standarde u poslovnom obrazovanju.
Sudjelovanjem u međunarodnim programima naši studenti razvijaju ključne vještine – interkulturalnu kompetenciju, prilagodljivost, neovisnost u učenju te sposobnost rada u međunarodnim timovima. To su kompetencije koje ih čine izrazito konkurentnima na tržištu rada – ne samo u Hrvatskoj, već i globalno.
Posebno ističemo EMMIE – Erasmus Mundus Master in Impact Entrepreneurship program koji realiziramo u suradnji s ISM University of Management and Economics iz Litve i HEC Liège – University of Liège iz Belgije. Riječ je o izrazito selektivnom programu – svake godine pristigne više od 1.000 prijava za tridesetak mjesta, a među kandidatima su iznimno zanimljivi i raznoliki profili iz cijelog svijeta. Studenti kroz ovaj 18-mjesečni diplomski program studiraju po jedan semestar na svakom sveučilištu: prvo u Zagrebu, gdje stječu čvrste temelje poslovnog upravljanja; zatim u Vilniusu, gdje proučavaju upravljanje tehnologijom i inovacijama; i konačno u Liègeu, gdje se fokusiraju na poduzetništvo s društvenim utjecajem i implementaciju učinkovitih projekata.
Cilj EMMIE programa – kao i naše cjelokupne međunarodne strategije – jest obrazovati novu generaciju lidera i poduzetnika koji neće samo razumjeti tržište, već će aktivno oblikovati društvo kroz stvaranje održive ljudske, ekonomske i ekološke vrijednosti.
No međunarodno obrazovanje na ZŠEM-u ne počinje tek razmjenom – ono je prisutno već u srcu Zagreba na našem kampusu. Budući da se svi naši studijski programi izvode na engleskom jeziku, privlačimo velik broj međunarodnih studenata – čak 34%, što naš kampus čini pravim međunarodnim okruženjem u kojem studenti svakodnevno uče i surađuju s kolegama iz različitih kultura.
Na koji način osiguravate da studenti steknu relevantno radno iskustvo tijekom studija i kako to utječe na njihovu zapošljivost nakon diplome?
Praktična nastava i stručna praksa sastavni su dio obrazovanja na ZŠEM-u jer vjerujemo da se znanje najbolje usvaja kroz stvarne poslovne izazove. Kroz suradnju s kompanijama, studenti razvijaju relevantne vještine, povezuju se s industrijom i često već tijekom studija osiguravaju prakse, studentske poslove ili stalna zaposlenja. Takav pristup omogućuje im da se na tržištu rada istaknu kao spremni i profesionalno formirani kandidati.
Ponosni smo na ovogodišnji uspjeh naših studenata na L’Oréalovom regionalnom natjecanju, gdje su studenti treće godine osvojili prvo mjesto te idu na plaćeni put u Pariz gdje mogu osvojiti tromjesečnu plaćenu praksu. Veliki uspjeh ostvarili su i naši studenti prve godine osvojivši treće mjesto. Ovi uspjesi ne samo da potvrđuju visoku razinu stručnosti naših studenata, već i pokazuju kako njihovi projekti privlače pozornost i od strane najvećih globalnih brendova. Takvi događaji omogućuju studentima da se predstave poslovnoj zajednici, pokažu svoje sposobnosti i sklope vrijedne kontakte koji im mogu pomoći u zapošljavanju.
Global Executive MBA program ZŠEM-a uključuje studijska putovanja u svjetske poslovne centre poput New Yorka i Luksemburga. Kako ova međunarodna iskustva doprinose razvoju liderstva i globalne poslovne perspektive kod vaših polaznika?
Global Executive MBA program ZŠEM-a usmjeren je na razvijanje lidera koji će moći uspješno upravljati u globalnom poslovnom okruženju. Osim na ZŠEM-u studenti studiraju i na Luxembourg School of Business, a program obuhvaća i studijska putovanja u globalna poslovna središta poput New Yorka i Singapura što omogućuju polaznicima izravno povezivanje s ključnim poslovnim liderima i najboljim praksama iz najrazvijenijih tržišta. Osim toga, kroz različite case studije, mrežu globalnih partnera i interakciju s poslovnim stručnjacima, naši polaznici stječu dublje razumijevanje globalnih tržišta i razvijaju vještine strateškog donošenja odluka, upravljanja promjenama i timskog liderstva, što im omogućuje da preuzmu ključne voditeljske uloge u svojim organizacijama.
Na koji način individualizirani pristup obrazovanju, što je jedno od bitnih obilježja ZŠEM-a, utječe na akademski i profesionalni razvoj studenata?
Individualizirani pristup na ZŠEM-u temelji se na razumijevanju da svaki student ima različite ciljeve, talente i interese. Kroz blisku suradnju s profesorima, mentorstvo i prilagođene aktivnosti, studentima pomažemo razviti vještine i usmjeriti ih prema karijerama koje ih istinski motiviraju.
Naš cilj je stvarati lidere koji će biti obrazovani i ukorijenjeni u Hrvatskoj, ali istovremeno imati globalna iskustva i perspektive. Vjerujemo da su upravo takvi budući lideri oni koji će preuzeti odgovornost za razvoj Hrvatske – ne samo kao stručnjaci, već kao angažirani pojedinci koji razumiju i oblikuju društvo u kojem žive.