Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Mandić: ‘Ukidanje regulacije cijena potiče nas na nova ulaganja’

Autor: Zoran Vitas
26. srpanj 2025. u 07:46
Podijeli članak —
Do kraja 2026. planiramo postaviti 26 ultra brzih e-punionica, najavljuje čelni čovjek Petrola Hrvatska/PD

Predsjednik društva Petrol Hrvatska o transformaciji, konkurenciji, kolektivnom ugovoru, planovima…

Ante Mandić je nešto više od godinu dana na čelu Petrola Hrvatska. U tom je vremenu tvrtka koja je danas i sponzor hrvatske nogometne reprezentacije imala dinamično razdoblje, Petrol je nastavio s ulaganjima u obnovljive izvore energije, a najvažnija točka dogodila se upravo nedavno kada je hrvatska Vlada ukinula regulaciju cijena goriva na cijelom teritoriju države. Bio je to idealan povod za intervju sa šefom Petrola u Hrvatskoj.

Godina dana od vašeg predsjedavanja kompanijom, ne sjećamo se da se u javnosti govorilo o nekakvim nepredviđenim situacijama, no relativna stabilnost i na svjetskom tržištu nafte očito utječe na poslovanje i tvrtke kao što je Petrol. Kako biste ocijenili svoju prvu godinu, što ju je ponajviše karakteriziralo?

Uistinu, ovu prvu godinu mog mandata obilježila je relativna stabilnost, što ne znači da nije bila izazovna. Dapače, odsustvo velikih vanjskih šokova dalo nam je priliku da se fokusiramo na ono što dugoročno donosi rezultate jačanje unutarnjih kapaciteta, operativnu učinkovitost i nastavak strateške transformacije. Naglasak je bio na konsolidaciji poslovanja, daljnjoj modernizaciji prodajne mreže i jačanju digitalnih i energetski održivih rješenja. Paralelno smo gradili otpornost i prilagodljivost sustava, što je ključno kad poslujete u više zemalja i sektorima koji se brzo mijenjaju. Ponosan sam što smo u tih godinu dana postavili temelje za daljnji rast, od učinkovitijih procesa i snažnijeg fokusa na korisničko iskustvo na našim maloprodajnim mjestima do jasnog pozicioniranja Petrola kao pouzdanog energetskog partnera za kućanstva, gospodarstvo i javne sustave. Rezultati tih promjena već se osjećaju, a puni potencijal vidjet će se u godinama koje dolaze.

Nedavno su ukinuta Vladina ograničenja cijena goriva, no unatoč tome, poslovni rezultati Petrola u Hrvatskoj čine se odličnima, sjećamo se i sporenja Vlade i Petrola. Hrvatska čini čak petinu prihoda grupe Petrol. Kakvo je vaše mišljenje o liberalizaciji tržišta gorivima, sigurno pozitivno?

Ukidanje regulacije cijena goriva i povratak tržišnom formiranju važan je iskorak za cijelo tržište pa tako i za Petrol. Odluku Vlade, premijera Andreja Plenkovića i ministra Ante Šušnjara pozdravljamo. Važan je to potez jer potiče ulaganja i otvara prostor za razvoj novih usluga koje korisnici traže, pri čemu se sigurnost opskrbe ne dovodi u pitanje. Tijekom razdoblja reguliranih cijena pokazali smo otpornost i sposobnost prilagodbe, a hrvatsko tržište koje čini gotovo petinu prihoda Grupe, kako ste spomenuli, ostaje jedan od naših strateških prioriteta. Vjerujemo da tržišno natjecanje, ako je jasno i pravedno postavljeno, koristi svima: korisnicima, gospodarstvu i samim distributerima. Važno je da se i ubuduće odluke donose promišljeno, kao što je to bio slučaj s ovom regulativnom promjenom. Kada sustav funkcionira stabilno i predvidivo, svi u tom procesu mogu biti dugoročni dobitnici.

Naši zaposlenici

Oni nisu samo operativna snagu, već i nositelji vrijednosti koje gradimo u Petrolu. Na kraju dana, sve počinje i završava s ljudima.

Za ovu godinu predviđa se čak i moguća prezasićenost energentima, kakva su vaša predviđanja do kraja 2025. godine?

Tržište energenata u Europi i regiji posljednjih godina pokazuje visoku volatilnost, a očekivanja o prezasićenosti potrebno je promatrati uz globalne geopolitičke rizike, proizvodne kapacitete i potrošnju. Kad govorimo o nafti, bez obzira na odluke OPEC+ koji trenutačno ima tendenciju podizanja proizvodnje sirove nafte, tržište energenata i dalje ostaje dinamično, a kretanja ovise o globalnim trendovima, regulatornim prilagodbama i geopolitičkoj situaciji. Za Petrol je važno osigurati fleksibilnost u nabavi i distribuciji kako bismo mogli odgovarati na promjene u potražnji i kretanjima na tržištu.

Nadalje, cijene električne energije na tržištu i dalje su izrazito volatilne, što predstavlja izazov za industriju u cijeloj Europi. Europska komisija je kroz inicijative poput Clean Industrial Deala i Kompasa konkurentnosti jasno poručila da je nužno osmisliti nacionalne modele podrške industriji kako bi ostala konkurentna. Kao Petrol, aktivno pomažemo našim kupcima u snalaženju u takvom okruženju – kroz savjetovanje i razvoj strategija nabave električne energije koje im omogućuju optimizaciju troškova i smanjenje izloženosti tržišnim rizicima. Naš cilj je biti partner koji ne nudi samo energente, već i znanje, iskustvo i rješenja koja donose stvarnu vrijednost.

S obzirom na situaciju na svjetskom tržištu gorivima, bitno jačom prisutnošću američke nafte te činjenicu da sukob Irana i Izraela nije izazvao dugoročniju krizu na svjetskom tržištu nafte, kakve su sada mogućnosti nabave goriva, i u svijetu i kod nas? Funkcioniraju li sada bolje opskrbni lanci nego u pandemijskom periodu i tijekom prve godine rata u Ukrajini?

Opskrbni lanci danas funkcioniraju stabilnije nego u vrijeme pandemije i početka rata u Ukrajini, iako i dalje postoje geopolitički rizici koji mogu utjecati na tržište. Povećana prisutnost američke nafte i stabilna proizvodnja u drugim regijama pridonose većoj dostupnosti sirovine na globalnom tržištu, dok smirivanje napetosti na Bliskom istoku također doprinosi većoj predvidivosti. Za Hrvatsku i regiju to znači sigurniju i raznovrsniju nabavu. Naravno, tržište nafte ostaje osjetljivo na geopolitičke promjene i poremećaje u logistici, no trenutačno postoji veća otpornost i fleksibilnost u opskrbnim lancima nego prije. Za Petrol je ključno održavati raznolikost izvora nabave i fleksibilnost kako bismo osigurali pouzdanu opskrbu korisnicima, neovisno o globalnim promjenama.

’Naš cilj je biti partner koji ne nudi samo energente, već i znanje, iskustvo i rješenja koja donose stvarnu vrijednost’, kaže Ante Mandić/PD

Kao karakteristika poslovanja Petrola u Hrvatskoj ovih godinu dana spominju se transformacija, digitalizacija i energetska tranzicija. O čemu se točno radi, znamo da je u energetsku tranziciju prije pandemije Petrol u Hrvatskoj, recimo, snažno ulagao?

Energetska tranzicija i digitalna transformacija danas su nerazdvojni i čine temelj novog poslovnog modela Petrola. U Hrvatskoj smo nastavili s ulaganjima u modernizaciju maloprodajnih objekata, razvoj mreže električnih punionica te digitalne alate poput mobilne aplikacije i naprednih sustava za praćenje i optimizaciju potrošnje energije. U segmentu obnovljivih izvora energije realizirali smo značajne projekte: već su razvijene vjetroelektrane Glunča i Ljubač u Šibensko-kninskoj županiji te solarne elektrane Suknovci, Vrbnik i Pliskovo, dok je vjetroelektrana Dazlina trenutačno u fazi razvoja. Ti projekti potvrđuju našu dugoročnu posvećenost zelenoj tranziciji i ulaganjima u domaću energetsku infrastrukturu. Paralelno razvijamo portfelj energetskih rješenja za kućanstva i poduzeća – od solarnih panela i pametnih mjerenja do analitike potrošnje. Na taj način Petrol više nije samo dobavljač, već savjetnik i partner u energetskoj transformaciji korisnika. Hrvatska je, uz Sloveniju, jedno od ključnih tržišta za razvoj energetskih inovacija unutar Grupe.

Sada Petrol u Hrvatskoj s Croduxom ima 203 prodajna mjesta, od kojih su neka i temeljito redizajnirana. Konkurencija također dosta ulaže u sekundarne izvore prihoda poput restorana i maloprodaje. Kako će za Petrol kratkoročno izgledati prodajna mreža, hoće li se mijenjati omjer strukture prihoda na štetu naftnih derivata, a na korist drugih izvora?

Naša prodajna mjesta ostaju ključna točka poslovanja, ali njihova se uloga ubrzano mijenja. Danas korisnici ne dolaze samo natočiti gorivo, već očekuju više: vrhunsku kavu na putu, kvalitetan obrok, mogućnost punjenja električnih vozila, digitalne usluge i brzu kupnju na jednome mjestu, stoga sustavno ulažemo u modernizaciju i redizajn prodajnih mjesta. Također širimo ponudu hrane i pića, uvodimo nove usluge i razvijamo još bolje korisničko iskustvo. Poseban naglasak trenutačno je na rebrendiranju prodajnih mjesta koja su nekada poslovala pod brendom Crodux. Svjesni smo da je tranzicija uočljiva i da korisnici primjećuju promjene, zbog čega ih uvodimo pažljivo i postupno kako bismo osigurali dosljedan i prepoznatljiv Petrol standard na svim lokacijama. Očekujemo nastavak rasta prihoda od prodaje naftnih derivata te ujedno porast drugih izvora prihoda poput maloprodaje, ugostiteljstva i usluga za električna vozila. To je smjer u kojem tržište ide, a mi ga želimo predvoditi i u Hrvatskoj i u regiji.

Sigurno je da na hrvatskom tržištu ima prostora za još jednu veliku trgovačku marku, primjerice, prisutan je Shell, čije će ambicije sasvim sigurno rasti. Kako gledate na naše tržište, ima li još prostora za nekoga, a da svi ostanu na željenoj profitnoj razini?

Hrvatsko tržište je konkurentno, ali i stabilno i upravo ta konkurentnost dodatno nas motivira. Konkurenciju ne doživljavamo kao prijetnju, već kao poticaj da svakodnevno unaprjeđujemo svoje usluge, tehnologije i pristup kupcima. Prisustvo globalnih brendova poput Shella svakako donosi dodatnu dinamiku, no vjerujem da dugoročnu održivost ne određuje samo ulazak, već i dosljednost u investiranju, razumijevanje lokalnog korisnika i sposobnost prilagodbe. Vjerujem da će oni koji već imaju razvijenu mrežu i dubinsko poznavanje tržišta, imati stratešku prednost. Petrol u Hrvatskoj ne ovisi samo o broju lokacija, naša snaga leži u iskustvu, inovacijama i povjerenju koje uspješno gradimo.

Ulazak kineskih trgovačkih marki iz sektora električnih vozila sigurno će utjecati i na razvoj infrastrukture za ta vozila. Petrol u Hrvatskoj sada ima 124 električne punionice. Jesu li očekivanja kao i naša, da će potreba rasti, hoće li biti dovoljni dosadašnji projekti poput MULTI-E, ugovor s METRO-om, NGEN-om? Može li se takva usluga održati profitabilnom s obzirom na to da su cijene električne energije i više nego stabilne, odnosno povremeno ulaze i u prostor negativnih cijena?

Kada govorimo o električnim punionicama, Europska unija jasno je postavila smjer – potpuna elektrifikacija prometa uz snažan fokus na razvoj infrastrukture, što je dodatno definirano uredbom AFIR. U tom kontekstu i u Hrvatskoj očekujemo značajan porast udjela električnih i hibridnih vozila u godinama koje dolaze, što znači i rast potrebe za javnim punjenjem. Trenutačno stanje pokazuje da infrastruktura u većem dijelu godine odgovara potražnji, međutim, glavni izazov ostaju sezonska zagušenja na autocestama gdje je potrebna dodatna izgradnja i pametno planiranje.

U regiji Petrol upravlja sa 621 punionicom, što znači više od 1100 mjesta za punjenje, od čega u Hrvatskoj imamo 124 punionice s procijenjenim tržišnim udjelom od deset posto. Petrol u Hrvatskoj kontinuirano radi na povećanju mreže punionica kroz vlastite investicije na svojim lokacijama, ali i sudjelovanjem u EU projektima kao što je npr. bio MULTI-E. Trenutačno sudjelujemo u EU projektu CROSS-E u kojem smo 2024. godine izabrani kao partner u međunarodnom konzorciju. U sklopu navedenog projekta, do kraja 2026. godine planiramo postaviti 26 ultra brzih priključnih mjesta snage preko 300 kilovata, kao i 14 priključnih mjesta za teška teretna vozila snage iznad 350 kilovata. Ove punionice bit će raspoređene duž ključnih autocestovnih koridora, čime ciljamo ojačati kritičnu infrastrukturu za elektromobilnost.

Petrol je u nas dobio i nekoliko nagrada, na prodajna mjesta smo se osvrnuli, u usluge korisnicima spada i aplikacija, no zanimljivo je premium gorivo koje se kod Petrola zove Q Max koje je i nešto više cijene. Opravdava li takvo gorivo svoju prisutnost u odnosu na cijenu, ako opravdava, zašto i kakvi ga kupci najviše koriste?

Premium gorivo Q Max razvijeno je kako bismo korisnicima ponudili višu razinu sigurnosti, pouzdanosti i učinkovitosti u vožnji. Formulacija sadrži pažljivo odabrane aditive koji poboljšavaju izgaranje, smanjuju taloženje nečistoća u motoru, prdoinose nižoj potrošnji i smanjenim emisijama. Takva goriva najčešće biraju korisnici koji voze novija vozila, češće su na cesti, ali i oni koji vode računa o dugoročnoj očuvanosti motora i performansama vozila. Posebno nas veseli što su upravo korisnici prepoznali vrijednost koju Q Max donosi, a to potvrđuje i činjenica da je, uz našu Fresh ponudu hrane i mobilnu aplikaciju Petrol GO, osvojio titulu Odabranog proizvoda godine 2025. Riječ je o priznanjima koja se temelje na ocjenama potrošača i stručne analize, što daje dodatnu težinu jer ne govorimo samo o marketingu, već o stvarnom zadovoljstvu korisnika.

Pohvalno je što je Petrol potpisao novi kolektivni ugovor s predstavnicima svojih djelatnika, što je u Hrvatskoj, nažalost, postala rijetkost jer naši zakoni nisu u tom smislu obvezni. Zašto je Petrol odlučio nastaviti s kolektivnim ugovorom za djelatnike, što on tvrtkama donosi?

Za nas kolektivni ugovor nije samo pravni dokument, već odraz partnerskog odnosa s 1870 zaposlenika u Hrvatskoj. U sektoru koji zahtijeva rad u smjenama, visoku dostupnost i operativnu fleksibilnost, ključno je da ljudi znaju da su cijenjeni i da mogu računati na stabilnost. Potpisivanjem novog kolektivnog ugovora jasno pokazujemo da dugoročno računamo na naše zaposlenike – ne samo kao operativnu snagu, već i kao nositelje vrijednosti koje gradimo u Petrolu. Takav okvir donosi veću motivaciju, nižu fluktuaciju i, na kraju, bolju uslugu korisnicima. Na kraju dana, sve počinje i završava s ljudima. Odnos koji gradimo prema zaposlenicima uvijek se vraća kroz zadovoljstvo kupaca, snažne timove i zdravu, održivu radnu kulturu.

Kakvi su planovi Petrola za sljedeće četiri godine, dogodine je i 30 godina poslovanja u Hrvatskoj?

U sljedeće četiri godine želimo nastaviti razvijati Petrol kao pouzdanog partnera korisnicima, zajednici i našim zaposlenicima. Fokus nam je na održivosti, inovacijama i stvaranju usluga koje unaprjeđuju poslovne procese. Ulazak u 30. godinu poslovanja u Hrvatskoj za nas je važna obljetnica, ali i podsjetnik da moramo biti zahvalni, zahvalni našim korisnicima na povjerenju, zaposlenicima na predanosti i zajednicama u kojima djelujemo.

Na tim temeljima želimo graditi i sljedeće desetljeće – odgovorno, blisko i s pogledom prema naprijed. Prije svega, nastavljamo slijediti viziju grupe Petrol – postati integrirani partner u energetskoj tranziciji koji korisnicima pruža izvrsno korisničko iskustvo. Također, tijekom 2025. intenzivno radimo na izradi Strategije Grupe do 2030. koja će definirati ambiciozan smjer razvoja i rasta Petrola. U skladu s ovogodišnjim planom, Strategija će jasno usmjeriti širenje poslovanja, kako u našim temeljnim djelatnostima, tako i kroz nove prilike koje donosi energetska tranzicija.

Autor: Zoran Vitas
26. srpanj 2025. u 07:46
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close