Još par dana do otvaranja natječaja vrijednog 33 milijuna eura

Autor: Josipa Ban , 28. ožujak 2024. u 13:57
Voditeljica projekta Ilica: Q’ART Ivana Nikolić/R. ANIć/PIXSELL

Kulturna i kreativna industrija više od godinu dana čeka važan natječaj iz NPOO-a.

Uskoro, od prvog travnja, kreću prijave na dugo očekivan natječaj Ministarstva kulture namijenjen transformaciji i jačanju konkurentnosti kulturne i kreativne industrije u Hrvatskoj.

Da je interes za poziv vrijedan 33,1 milijun eura velik govori i broj pitanja (oko 200) koja su stigla na stranicu fondovieu na kojoj je objavljen.

Poziv je otvoren 1. ožujka i trajat će tri mjeseca. Prvih mjesec dana, dakle, do prvog dana travnja, moguć je jedino uvid u natječaj, nakon čega će biti moguće prijavljivati projekte, i to sve do kraja svibnja.

Potrošiti do sredine 2026.

Novac će morati potrošiti relativno brzo – do sredine 2026. Natječaj traje do kraja svibnja, a prijavitelji će vjerojatno na raspolaganju imati godinu i pol, ili nešto više, da ga potroše.

Veliki iznosi
Ivana Nikolić, koautorica Projekta Ilica: Q’ART, jednog od najvećih i najambicioznijih kulturnih projekta pokrenutih posljednjih godina u Hrvatskoj, kaže da već neko vrijeme čekaju natječaj. Prijavit će se kao umjetnička organizacija za digitalizaciju projekta koji su pokrenuli.

Detalje ne želi otkrivati navodeći samo da rade projekte zajednice te da kreativcima i kulturnjacima koje okupljaju u sklopu Projekta Ilica: Q’ART žele dati veći prostor. “Za to se moramo digitalizirati jer želimo posložiti bazu svih izlagača te ih tako predstaviti”, ističe Nikolić.

Poziv koji se financira iz NPOO-a i čiji je cilj ojačati industriju koja je posebno stradala tijekom pandemije, podijeljen je u dvije grupe – A i B. U prvoj, A grupi, iznos potpora kreće se od 40 do 995 tisuća eura, a u drugoj B od 15 do 300 tisuća eura.

Krešimir Partl, državni tajnik u Ministarstvu kulture, objasnio je da su natječaj podijelili zbog Uredbe o de minimis potporama čije su izmjene na snagu stupile početkom ove godine.

Tim je izmjenama iznos potpore male vrijednosti koje poduzeće može primiti tijekom tri fiskalne godine povećan s 200 na 300 tisuća eura, što bi mnogima u kulturnoj i kreativnoj industriji trebalo olakšati financiranje projekata. Upravo je ova uredba bila jedan od razloga zašto se duže čekalo na objavu natječaja Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija.

Minusi kriterija poziva
Iako se dugo pripremao, natječaj ipak ima svojih manjkavosti. Nikolić navodi da je u poziv stavljeno previše soft kriterija “koji daju dosta prostora za manipulaciju”.

“Mnogi se kriteriji temelje na procjeni je li nešto kvalitetno ili ne. A procjena je vrlo subjektivna. Riječ je o novcu iz europskih fondova te je važno da natječaj da ima stroge i mjerljive kriterije”, navodi Nikolić.

Kulturna i kreativna industrija, kaže Nikolić, ima čak 12 podsektora, i svi su obuhvaćeni ovim natječajem, od arhitekture, medija, dizajna, izvedbene umjetnosti, knjiga i nakladništva, audiovizualnih djelatnosti pa sve do industrije videoigara.

Ne treba stoga niti spominjati koliko je natječaj važan industriji čiji su prihodi tijekom koronakrize (2019. na 2020.) pali 8,1 posto, dok je u ostatku industrije taj pad iznosio 7,6 posto. Pritom je prihod, primjerice, glazbenoj industriji bio smanjen 40 posto, filmu 35 posto, umjetnosti 23 posto…

“U Hrvatskoj prvi put imamo takav natječaj i tako velike iznose sufinanciranja industrije, što je iznimno važno”, kaže Nikolić. Novac će, doduše, morati potrošiti relativno brzo – do sredine 2026.

S obzirom na to da je otvoren do kraja svibnja, nakon čega kreće evaluacija projekta, a koja bi prema pravilima trebala trajati najviše tri mjeseca, no nerijetko traje mnogo duže, prijavitelji će vjerojatno na raspolaganju imati godinu i pol, ili nešto više vremena, da ga potroše. Kratak rok potrošnje ne brine Ivanu Nikolić. “Mi smo kreativci i ne brinite, lako ćemo potrošiti novac”, zaključuje. 

Komentirajte prvi

New Report

Close