“Jedini u zemlji imamo školski program za razvijanje koncentracije i produktivnosti”

Autor: Lucija Špiljak , 28. srpanj 2020. u 22:00
Milena Prodanić Tišma, ravnateljica i vlasnica Međunarodne osnovne škole Vedri obzori u Zagrebu/GORAN STANZL/PIXSELL

Program Mindfulness u svim razredima naše škole ide od rujna. Fokus uz obrazovanje tako stavljamo i na mentalno zdravlje učenika.

Korona kriza značajno je utjecala na rad obrazovnih ustanova, zbog čega su škole i fakulteti sredinom ožujka nastavu preselili online, a u školske klupe i studentske dvorane počeli su se vraćati dva mjeseca kasnije.

Premda je prilagodba na novu situaciju s jedne strane dobila pohvale i najavu “novog normalnog” i u obrazovnom sustavu, djelomice se zanemario ključni dio – psihofizički razvoj učenika i studenata. Na taj je segment naglasak stavila Međunarodna osnovna škola Vedri obzori (Bright Horizons – International British School), smještena na zagrebačkom Svetom Duhu, koja se od 2013. godine ističe kao predvodnica modernog obrazovanja.

Predstavili su novi Mindfulness program o čemu nam je više rekla ravnateljica i vlasnica Milena Prodanić Tišma.

Koje su specifičnosti vaše škole i što točno obuhvaća Mindfulness program čija integracija slijedi?

Međunarodna osnovna škola Vedri obzori prva je škola u Hrvatskoj koja će u sklopu svog redovnog programa integrirati Mindfulness te dodatno razvijati Wellbeing program.

Od samog osnivanja 2013. godine veliku pažnju posvećujemo psihofizičkom zdravlju učenika. Naša psihologica prati i usmjerava psihološki razvoj svakog učenika te kroz redovnu komunikaciju s učenicima, učiteljima i roditeljima preporučuje smjernice za postizanje najboljih rezultata. Ipak, ove smo godine odlučili napraviti korak više upravo kroz pokretanje Mindfulness programa dok je Wellbeing program jedna od osnovnih komponenti naše škole od samog početka. Mindfulness program za cilj ima pomoći učenicima u svakodnevnom radu kroz razvijanje koncentracije, fokusiranosti i produktivnosti, a namijenjen je svim učenicima naše osnovne škole, dakle od prvog do osmog razreda osnovne škole.

U prvoj fazi bit će uključeni učenici od drugog do petog razreda te ćemo ga nadograditi na više razrede. Potreba za provedbom ovog programa proizašla je iz dubokog razumijevanja konteksta s kojim su učenici danas okruženi u svom obrazovnom procesu, a koji karakterizira hiperprodukcija informacija i proliferacija komunikacijskih kanala. U takvim okolnostima od presudne je važnosti učenicima pružiti potpunu psihofizičku podršku, stoga s implementacijom Mindfulness programa krećemo od rujna.

Iskoristili ste dakle korona krizu kako biste stvorili za učenike nešto dobro kada je najpotrebnije. Kako će točno izgledati primjena programa?

Kako svaku krizu treba promatrati i iz perspektive prilike, a ne samo opasnosti, odlučili smo upravo ovu krizu uzrokovanu koronavirusom iskoristiti za razvijanje našeg Mindfulness programa za sljedeću godinu. Primjenjivat ćemo ga uz redovan program kao podršku učenicima u njihovom svakodnevnom radu za razvoj koncentracije, njihove fokusiranosti i produktivnosti. Početkom školske godine svi učitelji bit će upoznati s principima mindfulnessa, ali sam program vodit će psihologinja naše škole, koja je završila MISP (Mindfulness in Schools Project) edukaciju u Londonu. Mindfulness in Schools Project, uspostavljen od strane učitelja iz najuspješnijih škola u Velikoj Britaniji te ujedno najpriznatiji pružatelj treninga i kurikuluma mentalnog zdravlja za škole, ima za cilj poboljšati život djece, doprinoseći njihovom pozitivnom mentalnom zdravlju. Više od 350.000 učenika diljem svijeta uključeno je u MISP program koji razvija njihove akademske, socijalne i emotivne vještine. Mindfulness in Schools Project mentalno zdravlje smatra jednako važnim kao i druge školske predmete, a koronavirus kriza dodatno je potvrdila da fokus u obrazovanju trebamo staviti i na mentalno zdravlje učenika. Izuzetno sam sretna i ponosna što će učenici Međunarodne osnovne škole Vedri obzori od rujna ove godine biti dio ovog svjetski priznatog važnog programa koji će ojačati njihovu koncentraciju, fokusiranost i produktivnost.

S kakvim ste se općenito izazovima susreli u obrazovanju zbog korona krize i kako ste na nju odgovorili?

Međunarodna osnovna škola Vedri Obzori koronakrizu je dočekala u potpunosti spremna s obzirom na to da svoj obrazovni koncept ne temelji na klasičnom frontalnom podučavanju nakon kojeg učenik ide kući i uči za ocjenu, već na učenicima kao aktivnim sudionicima. Naša najveća prednost tijekom proteklog razdoblja izolacije bila je naša potpuna prilagođenost održavanja nastave online.

Cijeli proces koordinirala je i pratila stručna služba, a učenici imaju mogućnost i individualnog online savjetovanje s učiteljem, školskim pedagogom i/ili psihologom ako im je potrebna dodatna podrška. Uložili smo dodatne napore kako bismo što vjernije simulirali redovan školski dan što je pred nas postavilo poseban izazov s obzirom na to da koristimo inovativne programe učenja. U ovim iznimno teškim vremenima s kojim se učenici diljem Hrvatske suočavaju, smatramo da je od izrazite važnosti zaštita njihovog fizičkog, ali iznad svega mentalnog zdravlja. Stoga je naša stručna služba, kao i u vrijeme redovnog održavanja nastave, bila na raspolaganju svim učenicima kroz cijelo razdoblje nastave na daljinu. Psihologica škole bila je u redovnoj, svakodnevnoj komunikaciji s učenicima i njihovim obiteljima kao i stručnim djelatnicima škole pri čemu je pravovremeno davanje smjernica o načinu na koji se što lakše i bezbolnije nositi s cijelom krizom bilo od presudne važnosti. Pozitivne povratne reakcije učenika i roditelja dodatni su nam vjetar u leđa da i dalje nastavimo psihofizički razvoj naših učenika stavljati na prvo mjesto.

Već sedam godina, od osnutka, u Hrvatskoj primjenjujete obrazovni program International Primary Curriculum IPC. Koja su to zanimanja budućnosti za koja ih pripremate?

Svjesni smo brzog rasta i ekspanzije tržišta koje zahtijeva brzu prilagodbu, ali i otvara mogućnosti zanimanja koja do sada nisu postojala, stoga, od samog osnivanja, 2013. godine, primjenjujemo koncept obrazovanja sukladno kojem su učenici ujedno i aktivni sudionici. Naša prednost je u tome što ne provodimo klasično frontalno podučavanje nakon kojeg učenik ide kući i uči za ocjenu. Tako, na primjer, za izvođenje glazbene kulture koristimo inovativni glazbeni kurikulum Charanga, a u nastavni proces matematike program Mathletics koji omogućuje učenicima da na zabavan način vježbaju svoje matematičke vještine putem online „igrice“. Prednost dajemo inovativnim programima učenja zato što jedino ova vrsta programa može razviti vještine i kompetencije koje će učenicima biti potrebna za zanimanja budućnosti.

Transformacija poslovnog svijeta odvija se zapanjujućim tempom, a kad tome pridodamo i sveprisutnu umjetnu inteligenciju (AI), koja poprima sva područja djelovanja, razvidno je da klasično učenje ne osigurava učenicima dovoljno prostora u razvijanju razmišljanja izvan okvira. Umjetna inteligencija preuzet će dio posla, no ono što zasigurno nikada neće moći nadmašiti je ljudska kreativnost. S obzirom na to da se kreativnost ne može razvijati unutar granica koje

prisiljavaju učenike da ostanu u rutini klasičnog podučavanja nakon kojeg idu kući i uče za ocjenu, upravo kroz inovativne metode učenja naše učenike potičemo da na učenje gledaju kao na avanturu i izlazak iz zone udobnosti.

Kakve su povratne reakcije učenike i roditelja? Od koje dobi učenici mogu pohađati Međunarodnu osnovnu školu Vedri obzori?

Prije samog upisa u prvi razred osnovne škole, učenici pristupaju procjeni spremnosti za školu. Naš stručni tim zadužen je za izradu procjene spremnosti učenika. Prilikom upisa djece koja su hrvatski državljani primjenjujemo postojeće propise Ministarstva obrazovanja i znanosti sukladno kojima se djeca uvrštavaju na liste školskih obveznika.

Što se tiče učenika iz inozemstva, a nastavno na činjenicu da u školi provodimo britanski obrazovni program, ako naša stručna služba procijeni da su dovoljno spremni, oni školovanje mogu započeti i godinu ranije. Kod upisa učenika u više razrede, učenici pristupaju procjeni poznavanja znanja i vještina od stručnog tima i učitelja. Na temelju konačne stručne procjene donosi se odluka o upisu učenika u određeno razredno odjeljenje. Roditelji naših polaznika prepoznali su specifičnost programa koji primjenjujemo te su i sami dio istoga. Tako smo u suradnji s njima organizirali mnoštvo događanja na zadovoljstvo naših učenik, primjerice Međunarodnu večer, Večer knjige, predstavljanje raznih projekata u kojima roditelji naših učenika bili aktivni kreatori. Učenici su izuzetno sretni i ponosni na svoje roditelje kada se uključe u školske programe zato što tako pokazuju aktivni angažman oko njihovog obrazovanja.

Sudjelovanje u programima ujedno je i potvrda kvalitete programa Međunarodne osnovne škole Vedri obzori koja i roditelje, dakle ne samo učenike, prepoznaje kao aktivne dionike stvaranja programa za djecu.

Koliko nastavnika zapošljavate? Kakva je suradnja s drugim školama i institucijama?

U našoj školi zaposleno je 18 nastavnika, nekoliko vanjskih suradnika, odnosno profesora talijanskog, francuskog i kineskog jezika za izvanškolske aktivnosti te pedagog i psiholog koji su stručna podrška našim učenicima, učiteljima i roditeljima. Informatika je uvedena od prvog razreda, a nakon redovne nastave, učenici imaju mogućnost izabrati mnoštvo aktivnosti kao što su tenis, robotika, bridge, sviranje, zbor, šah, likovne radionice itd. S velikim ponosom mogu reći da smo od ove godine postali prva osnovna škola koja je uvela ciljeve Ujedinjenih naroda za održivi razvoj te ih integrirala u nastavu kao dio kurikuluma.

Globalni razvojni ciljevi obuhvaćaju područje promjene klime i održive potrošnje, naglašavaju vrijednost inovativnosti te važnost mira i pravde za sve. Oni su univerzalni i primjenjivi u svim zemljama, od svih ljudi, a prilikom njihove provedbe treba uzeti u obzir specifične prilike, uvjete i mogućnosti na različitim dijelovima planeta. U školi obrazujemo djecu kao aktivne sudionike društva, stoga želimo da su potpuno upoznati sa svim temama koje su od presudnog društvenog značaja.

Njegujemo izvrsne odnose s predstavnicima Ministarstva obrazovanja, znanosti i sporta te Veleposlanstvom Ujedinjenog Kravljestva u Zagrebu. Posjetila nas je tadašnja ministrica znanosti, obrazovanja i sporta Blaženka Divjak te britanski veleposlanik Andrew Dalgeish s kojima smo razgovarali o otvaranju prostora kojima ćemo još lakše kombinirati hrvatski i britanski kurikulum, a kako bismo našim učenicima pružili sveobuhvatno obrazovanje. Ministrica Divjak i veleposlanik Dalgeish imali su prilike upoznati se s kreativnim i inovativnim načinom izvođenja nastave, a učenici su im vrlo rado pokazali svoje talente.

S hrvatskim školama njegujemo kolegijalan pristup te uvijek vrlo rado dijelimo savjete temeljene na iskustvu naših učenika te stručnog osoblja Međunarodne osnovne škole Vedri obzori.

Komentirajte prvi

New Report

Close