Umjetna inteligencija (AI) može unaprijediti i turizam, uz zadržavanje primata i važnosti ljudskog pristupa, poručeno je uz ostalo proteklih dana s Dana hrvatskog turizma (DHT) o promjenama u turističkom poslovanju i potražnji. “Bez inovativne tehnologije poput proširene stvarnosti (AR), virtualne stvarnosti (VR) i umjetne inteligencije (AI) turizam se, kao ni drugi sektori, neće moći dalje razvijati. Stoga je bitna prilagodba i primjena tih tehnologija, posebice zato što AI kompletira masu statističkih i drugih podataka za više godina na jednome mjestu”, istaknuo je na DHT-u svjetski stručnjak za AI Sam Beni.
Ljudski faktor
Poručio je i da ne treba strahovati da će AI, roboti i sl. zamijeniti čovjeka, ali mogu pomoći u stvaranju boljih rješenja i “pojačavanju ljudskih potencijala”. Istraživanje tvrtke Nokumo, koje je obuhvatilo 1500 hotelskih i smještajnih web stranica u Njemačkoj, Austriji, Švicarskoj, Sloveniji i Hrvatskoj, odnosno 32 tisuće web stranica i 20 tisuća AI citata iz ChatGPT-ja, Geminija i Perplexityja. Zabrinjava glavni nalaz istraživanja prema kojem čak 88 posto smještajnih web stranica u tim zemljama nije spremno za umjetnu inteligenciju. AI sustavi poput ChatGPT-ja, Geminija i Perplexityja ne prepoznaju ih pa ostaje nevidljivo gdje se nalaze ti hoteli, što nude itd. Najčešći krivac za to je izostanak strukturiranih oznaka koje omogućuju AI-ju da “čita” stranicu (na 88% webova), meta opisa (na približno 60% web stranica) te “open graph” slika kojih nema oko 50 posto analiziranih webova.
“Hrvatska je u nekim tehničkim segmentima bolja od regije, a u nekima zaostaje”, komentirao je Nikola Crnković, direktor razvoja proizvoda i suosnivač Nokuma. Dodaje da naši hotelijeri plaćaju milijune eura godišnje na provizije internetskim putničkim agencijama za svaku rezervaciju ostvarenu putem njihove web platforme, a istodobno zanemaruju osnovne tehničke elemente koji bi im omogućili direktnu vidljivost objekata u AI sustavima. Posebno zabrinjava što tek 39,5 posto hrvatskih hotela koristi meta opise, a to je najniža stopa u cijeloj regiji.
Za usporedbu, u Austriji meta opise koristi 62,3 posto hotela, a u Švicarskoj 64,8 posto. Istodobno, online platforme za smještaj dominiraju pa se tako Booking.com pojavljuje u 67 posto odgovora na ChatGPT-ju, 59 posto odgovora na Geminiju i 30 posto odgovora na Perplexityju. Također, tek 2,5 posto najjačih domena, uglavnom buking platformi i velikih hotelskih lanaca, čini 33 posto svih AI citata, dok je 50,8 posto hotela citirano samo jednom, zbog čega su praktički nevidljivi.
Strateški zaokret
Dobra vijest je da rješenja postoje i nisu pretjerano složena, ali zahtijevaju strateški zaokret.
“Prvi korak je popraviti prve dojmove online: dodati Open Graph slike, jasne naslove i relevantne meta opise na ključne stranice, kako bi vaš web sadržaj imao adekvatan prikaz i na društvenim mrežama i u rezultatima pretrage. Drugi korak je početi govoriti jezikom strojeva. Treći korak je optimizacija ključnih podstranica, naši podaci pokazuju da AI asistenti najčešće prepoznaju i citiraju stranice s osnovnim informacijama: o lokaciji i kontaktu, uvjetima rezervacije/otkazivanja, opisima soba, sadržaja i stranice o gastronomiji”, zaključuju u Nokumu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu