Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

“Hoteli s tek 15,7% postelja stvaraju 40% ukupne dodane vrijednosti”

Autor: Suzana Varošanec
28. siječanj 2020. u 22:00
Podijeli članak —
Velimir šonje, izradio je analizu za HUT/Marko LukuniĆ/PIXSELL

Najpoželjnija su ulaganja u najvišem segmentu, gdje je doprinos rastu dodane vrijednosti najveći, Šonje.

Hrvatska se od 2017. nalazi pri vrhu europskog dijela Mediterana po stopi investiranja u odnosu na dodanu vrijednost koja se stvara u hotelskim poduzećima i za 2017. to iznosi visokih 56,4%, a prate nas Bugarska, Portugal i Cipar.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Daljnji razvoj našeg turizma zavisi o novom ciklusu ulaganja u hotele radi povećanja broja u svim segmentima, prema veličini i kvaliteti. Osobito poželjna su ulaganja u najvišem segmentu, gdje je i doprinos rastu dodane vrijednosti najveći. Toliko željeni gosti više platežne moći neće doći ako im se ne ponudi odgovarajući smještaj i sadržaj. Navodi su to iz analize Velimira Šonje predstavljene na Turističkom briefingu Hrvatske udruge turizma (HUT) kojoj je na čelu Veljko Ostojić. 

Hrvatska se od 2017. nalazi pri vrhu europskog dijela Mediterana po stopi investiranja u odnosu na dodanu vrijednost koja se stvara u hotelskim poduzećima i za 2017. to iznosi visokih 56,4%, a prate nas Bugarska, Portugal i Cipar.

Daljnji razvoj našeg turizma zavisi o novom ciklusu ulaganja u hotele radi povećanja broja u svim segmentima, prema veličini i kvaliteti. Osobito poželjna su ulaganja u najvišem segmentu, gdje je i doprinos rastu dodane vrijednosti najveći. Toliko željeni gosti više platežne moći neće doći ako im se ne ponudi odgovarajući smještaj i sadržaj. Navodi su to iz analize Velimira Šonje predstavljene na Turističkom briefingu Hrvatske udruge turizma (HUT) kojoj je na čelu Veljko Ostojić. 

Hrvatska može konkurirati samo kvalitetom i očito su takve investicije potrebne, no nismo konkurentni u poreznom smislu te je cijeli faktora zbog kojih green field investicije u hotelijerstvu možemo nabrojati na prste jedne ruke. Na najavljeno smanjenje PDV-a na 13% na dio turističkih usluga gledamo kao na prijelaznu mjeru; naime, projekt PDV-a na turizam na Mediteranu je 10% i dok ga ne uhvatimo nećemo biti zanimljivi najvećim investitorima", izjavio je Ostojić. 

U strukturi domaće turističke ponude na hotelski smještaj otpada tek 15,7% ukupnog broja postelja, ali on stvara 40% ukupne dodane vrijednosti (BDV) u turizmu, koji 'nosi' 20 mlrd. kuna (5,6% ukupnog BDV-a). Tako se ostvaruje 3,7 puta veća dodana vrijednost po hotelskoj postelji u usporedbi sa smještajem u kratkoročnom turističkom najmu.

Riječ je o najmanjem udjelu hotelskih postelja u ukupnoj ponudi među relevantnim turističkim europskim zemljama – jedino Crna Gora ima visoki postotak postelja u tzv. obiteljskom smještaju, ujedno neoptimalnoj strukturi kojom se blokira maksimalni gospodarski efekt. Prema Šonji, zadnjih godina dobili smo oko 440.000 novih kreveta u obiteljskom smještaju, čiji ukupno ogroman udjel stvara nisku dodanu vrijednost, dok je na drugoj strani ozbiljan turistički biznis koji investira i pokušava držati korak s konkurencijom na Mediteranu. 

"To za Hrvatsku znači da je na prekretnici, a novi ciklus ulaganja i povećanje dodane vrijednosti može se postići samo snažnim poticanjem investicija u nove kapacitete više razine koji će omogućiti razvoj moderne ponude", navodi Šonje.  U nekretninama za kratkoročni turistički najam (imaju oko 60% kapaciteta) ostvaruje se oko 50% noćenja, a u hotelima oko 28%.

Popunjenost postelja više je nego dvostruko veća u hotelima: oko 150 noćenja po hotelskoj postelji naspram njih oko 70 u drugim oblicima smještaja. Hrvatska se je na istom stupnju turističkog razvoja kao Cipar i Portugal mjereno bruto dodanom vrijednošću po zaposlenom u hotelskom turizmu – na oko 35 tisuća eura, a Francuska, Španjolska i Italija imaju 50-ak tisuća eura.

Analizom se dokazuje da postoji ogroman potencijal da se u narednih 10 godina kroz značajne investicije u moderne kapacitete pokuša dosegnuti navedeni prag. Turizam nije samo niskoakumulativan djelatnost, nego Šonje navodi i najkvalitetniji segment koji nosi vrlo visoki udjel u BDV-u, ne ograničava razvoj, nego ga potiče. 

"Rast smještaja trebamo u većim, produktivnijim hotelima s 4 i 5 zvjezdica, apartmanima iste kvalitete, najkvalitetnijim kampovima te, svakako, u obiteljskom smještaju uklopljenom u šire turističke cjeline, gdje se zbog usluga koje se tu 'pletu' stvara visoka dodana vrijednost. Niža porezna opterećenja i efikasnija administracija mogli bi pospješiti investicije u turizmu, čemu se treba podrediti i turistička strategija", kaže Šonje dodajući da će tržište iznjedrit koji je optimalni broj u odnosu na skromnu brojku od  9772 hotela. Hrvatska, zaključuje, nema malo velikih hotela, nego općenito ima malo hotela, a Cipar s malo više od milijun stanovnika prema broju hotela gotovo nas dostiže. 

Autor: Suzana Varošanec
28. siječanj 2020. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close