Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

‘Franšiza kao poslovni model nije rezervirana samo za velike igrače’

Autor: Zrinka Gabelica Toplek
03. lipanj 2025. u 20:00
Podijeli članak —
McDonald's je prepoznat kao zlatni standard franšiznog poslovanja zbog svoje dosljednosti, snažne globalne prisutnosti i uspješnog poslovnog modela/Shutterstock

Svjetski dan franšiza prvi put se obilježava 11. lipnja 2025.

Dana 11. lipnja 2025. svijet će prvi put obilježiti Svjetski dan franšiza, inicijativu koju je pokrenulo Svjetsko franšizno vijeće (World Franchise Council) s ciljem isticanja važnosti franšiznog poslovnog modela i doprinosa vlasnika franšiza lokalnim zajednicama.

Ta značajna inicijativa prepoznata je i u Hrvatskoj, gdje će organitzatori, Hrvatska udruga za franšizno poslovanje (FIP) u suradnji s radijskom postajom Poslovni FM, u povodu toga održati niz edukativnih i inspirativnih događaja, posebne emisije, podcaste te međunarodni sajam mikro franšiza – Franchise Markt, koji će se 12. i 13. lipnja održati u Zagrebu.

Brži ulazak na tržište

Franšizno poslovanje posljednjih je desetljeća postalo jedan od najdinamičnijih i najpouzdanijih modela za razvoj poduzetništva, kako na globalnoj, tako i na nacionalnoj razini. Prema podacima Hrvatske udruge za franšizno poslovanje (FIP), franšizni sektor u Hrvatskoj bilježi kontinuiran rast, a interes za ulaganje u franšize sve je izraženiji, osobito među mladim poduzetnicima i povratnicima iz inozemstva. U Hrvatskoj je u 2023. poslovalo oko 248 franšiznih sustava, koji su bili prisutni na približno 4500 lokacija i zapošljavali oko 20 tisuća ljudi.

‘Svjetsko franšizno vijeće’

‘Uspješne franšize nositelji su pozitivnih promjena u sredinama u kojima djeluju, a njihova fleksibilnost i prilagodljivost čine ih otpornima na gospodarske izazove’.

Prema podacima Hrvatske gospodarske komore (HGK) iz prosinca 2024., broj franšiza u Hrvatskoj porastao je na 267, od čega jsu 83 domaće. Od ukupnog broja franšiza u Hrvatskoj, oko 29 do 30 posto čine domaće, a ostatak su uglavnom strani brendovi. Ovaj sektor bilježi značajan rast i konsolidaciju, a očekuje se daljnji razvoj kroz tehnološke inovacije i povećanje udjela domaćih franšiza.

Svjetski dan franšiza, koji će se od ove godine obilježavati svake druge srijede u lipnju, ima za cilj dodatno popularizirati ovaj poslovni model, ali i istaknuti njegovu ulogu u otvaranju radnih mjesta, prijenosu znanja i smanjenju rizika za nove poduzetnike. “Franšizni model omogućuje brži i sigurniji ulazak na tržište, uz podršku iskusnih partnera i provjerenih poslovnih koncepata. To je osobito važno u vremenima gospodarske neizvjesnosti, kada se traže stabilna i održiva rješenja za samozapošljavanje i rast malih i srednjih poduzeća”, ističu iz FIP-a.

U povodu Svjetskog dana franšiza u Hrvatskoj će se održati niz edukativnih radionica, panel diskusija i inspirativnih predavanja na temu franšiznog poslovanja, inovacija i poduzetništva, a poseban naglasak bit će stavljen na mogućnosti koje franšizni model pruža mladima, ženama poduzetnicama i povratnicima iz dijaspore.

“Naš je cilj približiti franšizno poslovanje široj javnosti, razbiti predrasude i pokazati da franšiza nije rezervirana samo za velike igrače, već je dostupna svima koji su spremni učiti, ulagati i razvijati svoje poduzetničke vještine”, poručuju organizatori. Jedan od središnjih događaja u Hrvatskoj bit će međunarodni sajam mikro franšiza “Franchise Markt”, koji će se 12. i 13. lipnja održati u Zagrebu.

U Hrvatskoj postoje brojni uspješni franšizni poduzetnici koji su svojom kreativnošću i inovativnošću uvelike pridonijeli razvoju franšiznog sektora, kako na domaćem tržištu, tako i u međunarodnim okvirima. Jedan od pionira hrvatskog franšiznog tržišta je Surf’n’Fries, franšiza nastala 2009. u Rijeci, koju su osnovali Andrija Čolak i Denis Polić.

Oni su svoj poslovni koncept razvili i usavršili i u SAD-u, a njihov bar s pomfritom vrlo brzo je postao prepoznatljiv brend. Surf’n’Fries izrastao je iz malog lokala u globalnu franšizu, a Čolak danas vodi i konzultantsku tvrtku CFCG (Colak Franchise Consulting Group) koja pomaže drugim poduzetnicima u razvoju franšiznih modela.

267

ih je u Hrvatskoj, prema podacima HGK iz prosinca 2024., od čega su 83 domaće

Alat za lokalni razvoj

Krešimir Dobrilović, osnivač franšize Carwiz Rent a Car, prepoznat je kao Franšizna osoba godine u Hrvatskoj zbog svog doprinosa razvoju franšiznog poslovanja. Tinker Labs još je jedna istaknuta domaća franšiza koja je u posljednjih nekoliko godina doživjela eksplozivan rast, proširivši se na više od 100 lokacija u nekoliko država. Među poznatim hrvatskim franšizama spominju se i Place2Design, Bio&bio, Mlinar te DiCaprio.

Prvi Svjetski dan franšiza obilježit će se i u drugim zemljama diljem svijeta. “Franšizni model nije samo poslovna prilika, već i alat za razvoj lokalnih zajednica, otvaranje novih radnih mjesta i poticanje inovacija. Uspješne franšize često su nositelji pozitivnih promjena u sredinama u kojima djeluju, a njihova fleksibilnost i prilagodljivost čine ih otpornima na gospodarske izazove”, poručuju iz Svjetskog franšiznog vijeća.

Autor: Zrinka Gabelica Toplek
03. lipanj 2025. u 20:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close