Dana 11. lipnja 2025. svijet će prvi put obilježiti Svjetski dan franšiza, inicijativu koju je pokrenulo Svjetsko franšizno vijeće (World Franchise Council) s ciljem isticanja važnosti franšiznog poslovnog modela i doprinosa vlasnika franšiza lokalnim zajednicama.
Ta značajna inicijativa prepoznata je i u Hrvatskoj, gdje će organitzatori, Hrvatska udruga za franšizno poslovanje (FIP) u suradnji s radijskom postajom Poslovni FM, u povodu toga održati niz edukativnih i inspirativnih događaja, posebne emisije, podcaste te međunarodni sajam mikro franšiza – Franchise Markt, koji će se 12. i 13. lipnja održati u Zagrebu.
Brži ulazak na tržište
Franšizno poslovanje posljednjih je desetljeća postalo jedan od najdinamičnijih i najpouzdanijih modela za razvoj poduzetništva, kako na globalnoj, tako i na nacionalnoj razini. Prema podacima Hrvatske udruge za franšizno poslovanje (FIP), franšizni sektor u Hrvatskoj bilježi kontinuiran rast, a interes za ulaganje u franšize sve je izraženiji, osobito među mladim poduzetnicima i povratnicima iz inozemstva. U Hrvatskoj je u 2023. poslovalo oko 248 franšiznih sustava, koji su bili prisutni na približno 4500 lokacija i zapošljavali oko 20 tisuća ljudi.
Prema podacima Hrvatske gospodarske komore (HGK) iz prosinca 2024., broj franšiza u Hrvatskoj porastao je na 267, od čega jsu 83 domaće. Od ukupnog broja franšiza u Hrvatskoj, oko 29 do 30 posto čine domaće, a ostatak su uglavnom strani brendovi. Ovaj sektor bilježi značajan rast i konsolidaciju, a očekuje se daljnji razvoj kroz tehnološke inovacije i povećanje udjela domaćih franšiza.
Svjetski dan franšiza, koji će se od ove godine obilježavati svake druge srijede u lipnju, ima za cilj dodatno popularizirati ovaj poslovni model, ali i istaknuti njegovu ulogu u otvaranju radnih mjesta, prijenosu znanja i smanjenju rizika za nove poduzetnike. “Franšizni model omogućuje brži i sigurniji ulazak na tržište, uz podršku iskusnih partnera i provjerenih poslovnih koncepata. To je osobito važno u vremenima gospodarske neizvjesnosti, kada se traže stabilna i održiva rješenja za samozapošljavanje i rast malih i srednjih poduzeća”, ističu iz FIP-a.
U povodu Svjetskog dana franšiza u Hrvatskoj će se održati niz edukativnih radionica, panel diskusija i inspirativnih predavanja na temu franšiznog poslovanja, inovacija i poduzetništva, a poseban naglasak bit će stavljen na mogućnosti koje franšizni model pruža mladima, ženama poduzetnicama i povratnicima iz dijaspore.
“Naš je cilj približiti franšizno poslovanje široj javnosti, razbiti predrasude i pokazati da franšiza nije rezervirana samo za velike igrače, već je dostupna svima koji su spremni učiti, ulagati i razvijati svoje poduzetničke vještine”, poručuju organizatori. Jedan od središnjih događaja u Hrvatskoj bit će međunarodni sajam mikro franšiza “Franchise Markt”, koji će se 12. i 13. lipnja održati u Zagrebu.
U Hrvatskoj postoje brojni uspješni franšizni poduzetnici koji su svojom kreativnošću i inovativnošću uvelike pridonijeli razvoju franšiznog sektora, kako na domaćem tržištu, tako i u međunarodnim okvirima. Jedan od pionira hrvatskog franšiznog tržišta je Surf’n’Fries, franšiza nastala 2009. u Rijeci, koju su osnovali Andrija Čolak i Denis Polić.
Oni su svoj poslovni koncept razvili i usavršili i u SAD-u, a njihov bar s pomfritom vrlo brzo je postao prepoznatljiv brend. Surf’n’Fries izrastao je iz malog lokala u globalnu franšizu, a Čolak danas vodi i konzultantsku tvrtku CFCG (Colak Franchise Consulting Group) koja pomaže drugim poduzetnicima u razvoju franšiznih modela.
Alat za lokalni razvoj
Krešimir Dobrilović, osnivač franšize Carwiz Rent a Car, prepoznat je kao Franšizna osoba godine u Hrvatskoj zbog svog doprinosa razvoju franšiznog poslovanja. Tinker Labs još je jedna istaknuta domaća franšiza koja je u posljednjih nekoliko godina doživjela eksplozivan rast, proširivši se na više od 100 lokacija u nekoliko država. Među poznatim hrvatskim franšizama spominju se i Place2Design, Bio&bio, Mlinar te DiCaprio.
Prvi Svjetski dan franšiza obilježit će se i u drugim zemljama diljem svijeta. “Franšizni model nije samo poslovna prilika, već i alat za razvoj lokalnih zajednica, otvaranje novih radnih mjesta i poticanje inovacija. Uspješne franšize često su nositelji pozitivnih promjena u sredinama u kojima djeluju, a njihova fleksibilnost i prilagodljivost čine ih otpornima na gospodarske izazove”, poručuju iz Svjetskog franšiznog vijeća.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu