Onaj tko nije prošao tranziciju u poslovanju, ne zna što su strah i rizik. Mnogo je pitanja, prepreka i bojazni na putu da neka tvrtka postane velika i upravo se zato o tome raspravljalo na konferenciji Poslovnog dnevnika Change makers. Čelni ljudi tvrtki značajnog rasta podijelili su svoja iskustva o tome, a je li važnije zadržati DNK kompanije ili graditi nove procese, odgovorio je Darko Horvat, predsjednik Uprave Bosqara.
DNK tvrtke je važan
“Važnije je zadržati DNK jer procese možete graditi. Uži tim Bosqara izrazito je brz, imamo poduzetnički duh, agilni smo i mislim da smo hrabri, a sreća prati hrabre. Naš način razmišljanja i odlučivanja kategorija je koja se ne može naći u nekim pravilnicima. Mi smo rasli kroz akvizicije, a u njima se može izgubiti DNK pa je nužno da se poslovna filozofija prenese. Mislim da se procesi mogu mijenjati, modernizirati, ali ako se DNK izgubi, to više nije ta kompanija.”
Na panelu je sudjelovao i Ivan Šantorić, predsjednik Uprave Tokić Grupe. On je kao profesionalni menadžer došao u obiteljsku kompaniju i kao takav morao je mnogo toga spojiti.
“Došao sam kao netko izvana i morao sam naučiti kakva je kultura tvrtke u koju dolazim, radio sam uglavnom operativne poslove, a sada sam fokusiran na razvojne i strateške projekte, a nastojim ugraditi u cijelu priču i nešto svoje”, kaže pa se osvrće na akviziciju u Sloveniji. “Fokusirali smo se na to da uzmemo najbolje iz oba svijeta. Izbjegavali smo riječ akvizicija i koristili riječ spajanje. Poslije smo smislili cijeli niz zajedničkih projekata na kojima su radili ljudi iz obje države i stvorili smo nešto zajedničko.”
Još jedna tvrtka koja je akvizicijom postala velika je Studenac market, a o tom pomaku govorio je Andrija Topić, član Uprave za akvizicije i integracije. “Lokalni lanac prestali smo biti iskorakom na istarsko područje pa onda i na kontinentalni dio Hrvatske, a to se dogodio kroz akvizicije. Postali smo nacionalni igrač, a sada i multinacionalni jer od prošle godine postojimo u Sloveniji”, rekao je pa pojasnio kako je bilo integrirati vrijednosti lokalnih lanaca u kulturu Studenca.
“U posljednjih pet godina prošli smo više od 20 akvizicija, bitno je kako će se ljudi integrirati. Ako se to zapostavi, integracija će biti bolna. Inzistiram da se identificiraju određene točake kompanije koja se akvizira i da se napravi most do toga kako to izgleda u Studencu. Bitno je osvijestiti različitosti, pronaći što se može pomiriti i jasno to komunicirati s ljudima.”
Lideru ne treba funkcija
Još jedna velika tvrtka danas je i Pan-pek, a koji je bio prijelomni trenutak transformacije, pojasnila je njihova predsjednica Uprave, Sandra Vojković.
“Kada sam se pridružila 2022. godine, Pan-pek je već bio velik, no bila je to druga godina zaredom kako su rezultati bili negativni. Vrijeme za reakciju bilo je 2023., preuzela sam inicijativu, podijelila zadatke i brzo smo krenuli u promjenu. Sve to bilo je prije nego što sam postala predsjednica Uprave, što dokazuje da ne moraš imati formalnu funkciju da budeš lider”, rekla je pa objasnila kakva je kultura Pan-peka danas: “Fokusiramo se na govorenje istine i potenciramo izlaženje iz zone komfora. Važno je prihvaćanje odgovornosti i posljedica, ali i da se posao obavi do kraja.”