Važni koraci za novi početak: Jamstvima stali iza dva posve nova brodograditelja, evo što slijedi

Autor: Marija Brnić , 06. rujan 2020. u 09:00
Polarni kruzer važan je za 3. maj, s kojim je ugovorena suradnja na gradnji trupa i dio opremanja/NEL PAVLETIĆ/PIXSELL

Za gradnju kruzera MKM Yachtsu izdano jamstvo od 80 mil. eura, a Uljanik Brodogradnji 1856 za početak poslovanja 32,5 milijuna kuna.

S dvije odluke o državnim jamstvima, najavljene još prije parlamentarnih izbora, Vlada je omogućila važne korake za revitalizaciju brodogradnje u Rijeci i Puli, i to u oba slučaja kroz dvije posve nove tvrtke na brodograđevnoj sceni.

U riječkom slučaju brodogradilištu u vlasništvu australskog brodara Scenic MKM Yachts, kojemu je u potkoncesiju dan dio prostora 3. maj, odobreno je jamstvo za kredit u iznosu od 100 milijuna eura, koje će pokriti 80% tog iznosa – 80 milijuna eura.

S tim jamstvom realizirala bi se gradnja polarnog kruzera po uzoru na prvi koji je za Scenic prije stečaja gradio Uljanik, kapaciteta 237 putnika. Taj brod važan je, pak, za 3. maj, s kojim je ugovorena suradnja na gradnji trupa i dio opremanja, a u travnju su Trećemajci svečano i započeli s rezanjem limova.

No, tek s državnim jamstvom zatvorit će se financijska konstrukcija i krenuti s ozbiljnijom dinamikom poslova, a kako kaže direktor MKM Yachtsa Saša Čokljat, polaganje kobilice realno je očekivati početkom iduće godine.

Napokon optimizam

“Narednih dana sjest ćemo s HBOR-om i stranim bankama koje će nas pratiti, te Ministarstvom financija i ugovoriti kredit”, kaže Čokljat, uvjeren da će sada ubrzati i poslovi u 3. maju, koji su zbog svega bili usporeni.

Hodogramom kojim je odobreno jamstvo predviđa se rok isporuke naručitelju, Scenicovoj tvrtki sa sjedištem na Malti PEC 2 Limited, 15. studenog 2022. Prema riječima predstavnika brodograditelja novog kruzera, dio poslova koji će odraditi 3. maj je oko 20 milijuna eura, no nije isključeno da taj škver bude uključen i u nastavku.

“Sve ovisi o 3. maju, a ostale poslove na dovršetku broda u najvećem dijelu obavljat će hrvatski kooperanti”, dodaje Čokljat, a na upit jesu li zbog koronakrize i Scenicovi planovi o gradnji cijele flote polarnih kruzera pod znakom pitanja, kaže kako je zasad izgledno da će se u Hrvatskoj graditi svih pet planiranih novih gradnji.

Čokljat

Narednih dana sjest ćemo s HBOR-om i stranim bankama, te Ministarstvom financija i ugovoriti kredit. Uvjeren sam da će sada ubrzati poslovi u 3. maju.

U pulskom slučaju, vladino jamstvo vrijedno 32,5 milijuna kuna, omogućit će podizanje kredita kojim će omogućiti financiranje početka poslovanja Uljanik Brodogradnje 1856, tvrtke-kćeri propalog Uljanika.

Još u ožujku na novu tvrtku “nasljednicu” Vlada je odobrila prijenos koncesije na pomorskom dobru, no za pravi početak ove priče potrebno je još nekoliko preduvjeta, a prije svega da se provede još jedna ranije donesena odluka – da Ministarstvo financija i HBOR imovinu u Uljanik Brodogradilištu u stečaju unese u temeljni kapital Uljanik Brodogradnje 1856.

Iz Uljanik Brodogradilišta zagovaraju, naime, davanje u najam svoje imovine, koju uglavnom čine dizalice, no to pitanje, prema izvorima iz resornih ministarstava gospodarstva i financija, idućih dana bi trebalo biti prelomljeno, a imovina potom unesena u temeljni kapital.

Time bi se steklo i uvjete za korištenje jamstva koje je Vlada dala za kreditno zaduženje, s kojim sadašnja direktorica Marija Ružić, inače stečajna upraviteljica nekadašnje krovne tvrtke Uljanika d.d., može razgovarati o zaključenju ugovora s bankom.

Novi menadžment?

Idući korak biti će osigurati posao, no, kako se neslužbeno čuje, i pronaći novi menadžment, jer je Ružić na direktorsku poziciju “uletjela” privremeno, dok se ne nađe dugoročno rješenje. Posao na koji se u Puli zasigurno računa jest gradnja broda 526, za prijevoz stoke.

No, on je, kao i ostali brodovi iz stečajne mase, trenutno na javnoj dražbi. Rok za predaju ponuda istječe 9. rujna, no već sada je izvjesno, budući da nije bilo uplata jamstva, da prvi krug neće rezultirati ponudom, te će se, vjerojatno vrlo brzo ići s ponovljenom dražbom uz 50-posto nižu početnu cijenu.

80

posto kredita od 100 milijuna € za gradnju kruzera pokrit će Scenic MKM Yachtsu odobreno jamstvo

Takav slučaj je i s Uljanikovom gradnjom 514, brodom za prijevoz automobila, koji je kao podugovaratelj gradio 3. maj, a na njegovom dovršetku temeljen je i plan očuvanja proizvodnje u tom riječkom škveru koji je lani poduprla Vlada.

No, drugi krug dražbe za taj brod završava 3. studenoga i ne bude li i tada ponuda, izledno je da slijedi još jedan pokušaj, ne prelomi li država da kao vjerovnik time gubi i radi umanjenja štete izvrši prijeboj i uzeti brod u punopravno vlasništvo.

Idući tjedan 3. maj će isporučiti kanadskoj Algomi brod za prijevoz rasutog tereta, jedan od tri broda iz programa dogovorenog s Vladom, a u tijeku ima radove na dovršetku tankera za španjolskog naručitelja Marflet Marine, dok 514-ica još “visi”, tako je jamstvo za Scenicov kruzer i za njih u ovom trenutku jednako dobra vijest, budući da za godinu dana istječe rok dogovoren s vjerovnicima o odgodi plaćanja obveza.

Komentari (2)
Pogledajte sve

prije je država davala novce državnim a sada daje privatnim brodogradilištima. Strašan napredak.

Novi problemi stižu za godinu dana

 

New Report

Close