Analiziramo što nabavka borbenih vozila znači za Đuru Đakovića

Autor: Marija Brnić , 29. siječanj 2022. u 09:06
Bradley M2A2/FLICKR/SGT. 1ST CLASS KIMBERLY D. CALKI

Česima u fokusu vagoni, ali neće zanemariti vojni program

Već je više od mjesec dana prošlo od kada je Europska komisija dala odobrenje za Program restrukturiranja Đure Đakovića, no priprema za prve korake u realizaciji, a to je odluka Vlade kojom se prihvaća njegova provedba, nije se našla ni na dnevnom redu jučerašnje vladine sjednice.

Dokumentacija za taj vrijedan posao u kojem će država participirati s 430 milijuna, a privatni partner tvrtka DD Acquisition 480 milijuna kuna, još je u pripremi i prema više izvora moguće je da pred Vladom bude na sjednici idući tjedan.

No, za poslovanje u fazi restrukturiranja Đuri Đakoviću osiguran je važan angažman na Bradleyima, za koji je jučer Vlada prihvatila američku ponudu o donaciji i kupovini njihovih 89 rabljenih borbenih vozila, a čije je sklapanje i opremanje, te servisiranje dogovoreno obaviti u slavonskobrodskom poduzeću.

Posao s Bradleyima Hrvatskoj je ponuđen još prije četiri godine, no tek se posljednjih mjesec dana aktualiziralo i konačno donošenje odluka o prihvaćanju ponude i, kako ističu premijer Andrej Plenković i ministar obrane Mario Banožić, ispregovaralo za Hrvatsku bitno kvalitetnije uvjete.

Budući da su netom prije donošenja odluke usuglašeni detalji Pisma ponuda i prihvaćanja (LoA), u Đuri Đakoviću još uvijek nemaju sve detalje budućeg angažmana, obimu i vrijednosti posla koji im slijedi, no, ohrabrujućom dočekuju vijest da će i njihov vojni program imati poslove u narednim godinama i da će se očuvati i taj segment proizvodnje, čije je učešće sada na oko 5 posto.

5

posto udjela u ukupnoj proizvodnji Đure Đakovića trenutno čini vojni program

Nije tajna da su češki investitori i nakon provođenja programa restrukturiranja budući većinski vlasnici, u Đuri Đakoviću primarno zainteresirani za industriju vagona, no i razvoj vojnog programa u kojemu u Slavonskom Brodu imaju iskustva, dolazi do izražaja s novim geopolitičkim previranjima koja idu na ruku vojnoj industriji.

Ukupno je ovaj posao s Amerikancima “težak” 196,4 milijuna dolara bez PDV-a, a dogovoreno je da se polovica iznosa plati odmah i preostala polovica u narednih pet godina, s tim da u prvoj polovici sudjeluje i SAD i pokriva 51,8 milijuna dolara, dok Hrvatska plaća 47 milijuna.

Preostalih 98,2 milijuna dolara plaćat će Hrvatska iz svog vojnog proračuna u godišnjim ratama do 2027. Ukupno će ova nabava za MORH predstavljati izdatak od 1,298 milijarde kuna.

Prva oklopna vozila u Slavonski Brod bi iz pustinje u Nevadi trebala početi stizati iduće godine, a ako se iz dinamike otplate može iščitati brzinu provedbe ovog posla, najveći dio odradit će se u 2024. i 2025.

Vojsci 62 oklopnjaka
U Đuri Đakoviću inače su još prije četiri godine u obilascima bili stručnjaci BAE Systemsa, američko-britanske korporacije koja proizvodi Bradleye, te su zaključili kako je tvrtka kapacitirana i zadovoljava sve uvjete za suradnju na ovom poslu.

No, kako je komunikacija u međuvremenu utihnula, tek slijede pregovori s BAE Systemsom, koji će, što se Đure Đakovića tiče, biti njegov partner i naručitelj u poslu s Bradleyima, te će on i financirati obavljanje posla na Bredleyima za Hrvatsku vojsku.

Prvi korak, naravno, biti će priprema i tehnološko osposobljavanje za poslove koje će se odrađivati na vozilima koja budu transportirana u Đuru Đaković. Koliko će za Đuru Đaković vrijediti taj posao, znati će se nakon što se utvrde svi detalji i zaključi ugovor, no, procjenjuje se da bi po vozilu vrijednost mogla biti i nekoliko milijuna kuna.

Ukupno u Hrvatsku stiže 89 oklopnih vozila, no od toga će dio biti “skladište rezervnih dijelova”, točnije 22 komada, 5 će se koristiti za obuku, a korištenje će Hrvatska kopnena vojska imati zapravo 62 oklopnjaka.

Banožić

Vozila pješaštva Bradley M2A2 ODS posjeduju vatrenu moć, zaštitu i manevar.

“Vozila pješaštva Bradley M2A2 ODS posjeduju vatrenu moć, zaštitu i manevar, što je potrebno manevarskim postrojbama i gardijskim brigadama Hrvatske kopnene vojske kako za nacionalnu tako i za kolektivnu obranu NATO-a. Naime, borbena vozila pješaštva u potpori su NATO cilja sposobnosti formiranja srednje pješačke brigade”, istaknuo je ministar obrane Banožić.

S Vlade je jučer stigla i vijest kako će cijeli ovaj paket SAD poduprijeti s još dodatnih 11 milijuna dolara bespovratne potpore, no ta se donacija neće odnositi na posao stavljanja vozila u funkciju, nego na nabavu dodatne opreme i naoružanja.

Koliko će za Đuru Đaković vrijediti taj posao, znati će se nakon što se utvrde svi detalji i zaključi ugovor/I. Galović/PIXSELL

Nagađanja o servisu za regiju
Proteklih dana je u sklopu komunikacije ovog deala spominjan kao dodatan uspjeh i mogućnost da Đuro Đaković postanu potencijalni regionalni servisni centar za američke Bredleye, no upućeni su skeptični da bi se to moglo i ostvariti jer, tvrde, ako primjerice Grci i Bugari nabave Bredleye, onda će vjerojatno poput Hrvatske zaključiti da im je isplativije poslove servisiranja osigurati svom gospodarstvu.

Sve u svemu, priča s Bredleyima za Đuru Đaković je dobra vijest, a što se restrukturiranja tiče, prvi pomaci uslijedit će tek nakon što Vlada usvoji plan i zaključi ugovor sa strateškim partnerom tvrtkom DD Acquisition, čiji su osnivači češki gospodarstvenici Jaroslav Strnad i Rene Matera.

11

milijuna dolara dodatne potpore odnosi se na nabavu dodatne opreme i naoružanja

Po usvajanju odluke trebalo bi uslijediti i sazivanje glavne skupštine, prve u nizu predviđenoj za ovaj složen postupak spašavanja slavonskog industrijalca, a na kojoj bi trebalo biti odlučeno o smanjenju temeljnog kapitala radi pokrića gubitaka, kojim bi se nominalna vrijednost dionice prepolovila na 10 kuna, te potom slijedi spajanje 50 dionica u jednu.

Idući korak čini dražava povećanjem kapitala izdavanjem novih dionica ulaganjem prava u iznosu od 101 milijuna kuna, nakon čega slijedi smanjenje kapitala spajanjem dvije dionice i jednu radi pokrića gubitaka, a tek potom na red dolaze Česi i izdavanje novih dionica njihovim ulaganjem 227 milijuna kuna.

Zbog kašnjenja postupka u Banskim dvorima, očito je da će se prva skupština održati tek u ožujku, pa će se lančano pomaknuti i realizacija vlasničkog preuzimanja za toplije dane.

Komentirajte prvi

New Report

Close