FOTO/VIDEO: Kolika će biti zarada od Thompsonovog koncerta na Hipodromu

Autor: Marija Brnić
05. srpanj 2025. u 21:30
Podijeli članak —
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL

Od autorskih prava ZAMP je prošle godine ostvario gotovo 29 milijuna eura prihoda.

Još je u prošloj godini hrvatska glazbena industrija potukla sve rekorde u ostvarenim prihodima, no ova će, nema sumnje, biti najuspješnija do sada. Čak i bez aktualnog glavnog događaja, koncerta Marka Perkovića Thompsona. Prvi podaci Službe za zaštitu autorska muzičkih prava Hrvatskog društva skladatelja (ZAMP) pokazuju, naime, da je u prvih pet mjeseci zabilježen rast koncertne zabavne glazbe od devet posto. Toliko su, kažu, rasli prihodi autora od autorskih prava u odnosu na prethodne godine. Brojke i efekte koje će imati sam Thompsonov koncert na zagrebačkom Hipodromu u ZAMP-u još uvijek ne komuniciraju jer, dok ne dobiju sve brojke od prodanih ulaznica do ostalih financijskih pokazatelja, s kalkulacijama ne planiraju još izlaziti. Pokazat će ih otprilike dva tjedna nakon završetka, koliko se organizatorima ostavi da podnesu konačno izvješće. No, Milan Majerović Stilinović, voditelj komunikacija u ZAMP-u, kaže da nema sumnje da će to biti nezapamćen ‘skor’ i da će na duže vrijeme taj događaj obilježiti rezultate hrvatske glazbene scene.

Veliki broj prodanih ulaznica

Uz prosječnu cijenu ulaznice koja, prema riječima organizatora, iznosi oko 35 eura (u prodaji su bile po 30, 50 i 60 eura), ukupan prihod od prodanih ulaznica mogao bi iznositi oko 16-17 milijuna eura. Budući da se za koncertne ulaznice primjenjuje snižena stopa PDV-a od pet posto, državni proračun samo bi po toj osnovi mogao prihodovati između 800 i 850 tisuća eura.

Svaki dan 115 događaja

U 2023. Thompsona, inače, nije bilo na listi Top 10 izvođača niti po jednom kriteriju. Lani je bio tik iza prvorangiranog na listi vodeće desetorke po najizvođenijim hitovima Baby Lasagne, i to s dva hita, te još jednim na petom mjestu te liste. No, ove godine, gotovo se o nikome drugome na javnoj sceni ni ne govori, osim o Thompsonu, i već je jasno da će se upisati kao najefikasniji izvođač u 2025. jer ga je teško već sada nadmašiti s brojkama, što s koncerata, “streaminga” hitova u digitalnom servisu, kao i nezapamćenom medijskom prisutnošću. Objavio je upravo i novi album, a koncert na Hipodromu najveći je takav događaj na širem području, s tim da je on ujedno i početak njegove ovogodišnje turneje. No, i drugi poznati izvođači, od Gibonnija do Parnog valjka, koji ove godine obilježava 50 godina pjevanja, punit će dvorane i ostale koncertne prostore u 2025. Najave su i da će ukupan broj glazbenih događanja koji, osim koncerata, obuhvaćaju i festivale i razne priredbe, premašiti lanjsku rekordnu brojku od 42 tisuće.

Video: Sanjin Strukić / Pixsell

U 2024. je, dakle, održavano 115 događanja svakog dana. Bio je to 10-postotni porast u odnosu na dotad rekordnu 2023. Prema nedavno objavljenom godišnjem izvješću ZAMP-a za 2024., najveći dio, oko 29,6 tisuća, odnosi se na razne zabavne priredbe koje su održane diljem Hrvatske, dok je održano nešto više od 9,6 tisuća koncerata zabavne glazbe (+12,7%) te 2,8 tisuća koncerata ozbiljne glazbe. Najviše događanja realizirano je u kolovozu, prosincu i lipnju, dok su na listi Top 5 gradova po broju događanja Zagreb, Split, Osijek, Rijeka i Zadar.

9600 koncerata

zabavne glazbe održano je lani

Od autorskih prava ZAMP je lani ostvario gotovo 29 milijuna eura prihoda, što je 21-postotni rast na godišnjoj razini, a najveća zasluga za taj skok imao je koncertni “bum” u 2024. (rast od 52%). Rasli su i prihodi od online i digitalnih prava (+22%), kao i prihodi iz inozemstva (+74%), od kojih je ZAMP-u sjelo 1,8 milijuna eura.

Sve intenzivniji rast domaće glazbene industrije daje i opravdanje za detaljnije snimanje stanja u toj branši i izradu prve strategije razvoja glazbene industrije u Hrvatskoj. Takva inicijativa pokrenuta je početkom srpnja na skupu koji je održan u Splitu u okviru festivala Melodije Jadrana, a okupio je poznate glazbenike poput Gibonnija i Tonćija Huljića, te više institucija, a organizator panela bila je HUP-ova Koordinacija kreativnih i kulturnih industrija (KKI). Na skupu su iznesene brojke koje se odnose na ukupan KKI sektor u Hrvatskoj, koji po njima čini 2,3 posto BDP-a, a rečeno je i da u Hrvatskoj djeluje gotovo 800 poduzetnika u glazbenoj industriji. U proteklih pet godina, ta je brojka porasla za 20 posto, dok su im prihodi u tom razdoblju gotovo udvostručeni. U 2019. njihovi prihodi iznosili su 151 milijuna eura, a lani su dosegli 279 milijuna.

Četiri točke za razvoj

Unatoč sve boljim pokazateljima i rastu prihoda koje ostvaruju na domaćoj sceni, ali i u izvozu, o temi potreba i slabosti branše do sada nije komunicirano. Konkretne interese za koje smatraju potrebnim izboriti potporu države i društva, glazbenici do sada nisu objedinili na jednom mjestu i detaljno obradili, te dali svoje prijedloge. Glazbena scena uglavnom je usitnjena i njihove potrebe nedovoljno su prepoznate i artikulirane. Mnogi među njima djeluju kao samostalni umjetnici i obrtnici, ima i mikro i malih poduzetnika, ali je to i prostor u kojemu ima i sive ekonomije. U vrijeme pandemije Covida-19 na vidjelo su isplivale i brojne slabosti, kada je nekim glazbenicima bilo teško dokazati svoj status i dobiti potporu države ili se utvrdilo da koriste određena prava koja sustav omogućuje umjetnicima, premda njihovi prihodi premašuju postavljene limite, kao što se pokazalo nedavno u slučaju Kekin.

Prema tvrdnjama koje su se čule na skupu u Splitu, glazbena scena ima otežan pristup financijskim instrumentima koji su na raspolaganju drugim inovativnim sektorima, a koje nudi Ministarstvo gospodarstva. Jasnije postavljanje ciljeva, stoga, glazbenici namjeravaju provesti kroz razvojnu strategiju, a koja bi bila okvir za razvoj sektora kroz četiri točke: edukaciju i razvoj talenata, digitalnu tranziciju, profesionalizaciju sektora te ekonomsku održivost.

Da bi mogli postaviti temelje za buduću strategiju i pokrenuti javnu diskusiju o toj temi, glazbenici moraju najprije utvrditi početnu poziciju i detaljnu sliku trenutačne glazbene scene, kako bi objedinili svoje zahtjeve i ciljeve.

“U jesen će startati organizirano prikupljanje podataka među glazbenicima, a razrada i jasnije postavljanje dokumenta, a otvaranje razgovora prema Vladi i nadležnim državnim institucijama o strategiji planirano je za iduću godinu”, kaže Majerović Stilinović. Glazbena scena, složni su i u HUP-u, grana je s puno potencijala te zaslužuje organiziraniji nastup pred političarima kojima moraju doći s jasnim i konkretnim prijedlozima za poboljšanje statusa i jačanje cijele branše. Pred njih ne dolazi na koljenima, kako je to uobičajeno kada se kolektivno organiziraju nastupi pojedinih sektora, nego žele dodatno ojačati svoj položaj na ekonomskoj sceni Hrvatske i Europe.

Autor: Marija Brnić
05. srpanj 2025. u 21:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close