Budućnost hrvatskoga turizma već se događa, oni su je prepoznali…

Autor: Marija Crnjak , 17. prosinac 2013. u 10:02
Krk (Foto: Goran Kovačić)

Destinacijski menadžment nije skup, ali zahtijeva puno rada i entuzijazma, a najveće su zapreke u njegovu razvoju logistika i infrastruktura.

Za najmanje dvije godine Hrvatska bi umjesto mnoštva turističkih zajednica trebala imati razvijenu mrežu organizacija za upravljanje destinacijom (DMO), koja će djelovati u suradnji s agencijama – kompanijama za destinacijski menadžment (DMC). Iako će nova pravila igre biti regulirana novim Zakonom o turističkim zajednicama i putem akcijskih planova ljetos usvojene Strategije turizma do 2020., uspjeh u nastojanju da se osmisle novi turistički proizvodi, s naglaskom na razdoblje izvan ljetne sezone, najviše će ovisiti o želji i spremnosti pojedinaca da udruže snage. To pokazuju primjeri rijetkih destinacija koje su u praksi već pokazale kako destinacijski menadžment nije nuklearna fizika, ali iziskuje puno rada i edukacije te, prije svega, promjenu mentalnog sklopa u kojem je svaki susjed konkurencija. Destinacijski menadžment mnogo je više od osmišljavanja novih proizvoda, uključuje i vrlo važan proces komunikacije, umrežavanja i spajanja ponekad i zavađenih igrača u jednoj destinaciji, kako bi se riješili naoko banalni problemi poput parkiranja.

Lošinj, otok vitalnosti

Već devet godina razvija se projekt uz koji se vežu lošinjski kapetani, dupini, miomirisi i aromaterapija, Apoksiomen…

Jedan od primjera dobre prakse, ako i ne pionir u upravljanju destinacijom u Hrvatskoj, svakako je Turistička zajednica Lošinj, čijih pet zaposlenika upravlja arhipelagom od čak pet otoka, no uz pomoć turističkih informativnih ureda i punu podršku lokalne vlasti i gospodarskih subjekata u destinaciji. Put do “Lošinja-otoka vitalnosti”, uz koji se vežu lošinjski kapetani, dupini, miomirisi i aromaterapija, Apoksiomen.., traje već devet godina i uključuje mnogo rada i entuzijazma koji je rezultirao brojnim proizvodima i tematskim turama, uz čak 250 različitih manifestacija godišnje. Đurđica Šimičić, direktorica TZ-a Lošinja, objašnjava: “Bili smo među prvima u Hrvatskoj koji su počeli upravljati destinacijom, nismo nikoga kopirali i pokušavali smo uhvatiti vlastiti smjer, što ne bi bilo moguće bez uske suradnje s gradonačelnikom Lošinja Garijem Capellijem, koji poznaje turizam i zapravo je inicirao projekt. Povezali smo se sa svima koji imaju ideju da ispričaju neku priču i omoguće provedbu – s hotelima, iznajmljivačima, ovčarima, maslinarima, restoranima, mjesnim odborima, a turistička zajednica tu je da proizvod usmjeri i poveže sve sudionike. Danas imamo samoodrživi razvoj proizvoda koji dograđujemo i koji se neće urušiti jednog dana kad netko ode, za što je jako važna edukacija koju redovito provodimo”.

Za cijeli posao, ističe, nije potrebno mnogo novca, već puno rada i upornosti. Početak je bio pozicionirati Lošinj i odgovoriti na pitanje što će biti s destinacijom za deset godina, a odgovore su dobili putem opsežne ankete među stanovnicima, tvrtkama i javnim ustanovama. “Zajednička je odluka bila da želimo da Lošinj bude otok vitalnosti na temeljima tradicije klimatskog lječilišta. U skladu s tim živi cijela destinacija, do toga da smo u dječjem vrtiću imali radionice aromaterapije i koristimo eterična ulja da unaprijedimo zdravlje vrtićke djece”, objašnjava Šimičić te dodaje kako nije uvijek bilo lako sve uvjeriti da se umjesto borbe s konkurencijom mogu povezati i napraviti dobar proizvod od kojeg svi imaju koristi. Kako TZ Lošinj osim otoka Lošinja pokriva još četiri otoka u arhipelagu (Unije, Susak, Ilovik, Srakane), u tijeku je i njihovo turističko pozicioniranje, kao i pojedniih mjesta na otocima koji imaju svoje specifičnosti.

Upoznaj Hrvatsku: turizam interesa ispred mora i sunca

Turistički vlak kroz konavoske vinograde, Adriatic Wine Odyssey, Neotkrivene čari Zlatnog otoka utrli su put projektima kojih biti trebalo biti oko 2000

Ministarstvo turizma i Udruga hrvatskih putničkih agencija još prije tri godine zajednički su pokrenuli projekt Upoznaj Hrvatsku, koji se smatra svojevrsnom pripremom za razvoj kompanija za upravljanje destinacijom. Cilj je bio razvoj DMC agencija i oko 2000 novih turističkih programa. Projekt koji se i dalje provodi Europska komisija izabrala je kao jedan od 20 primjera dobre prakse na području EU, uz objašnjenje da predstavlja sistematiziran pristup decentralizaciji turističke ponude. “Iz perspektive upravljanja destinacijom, razvoj novih proizvoda uvijek je najveći izazov, a fokus projekta Upoznaj Hrvatsku bilo je upravo razvijanje proizvoda koji će repozicionirati imidž hrvatskog turizma s proizvoda sunca i mora na turizam posebnih interesa”, objašnjava Željko Trezner, direktor UHPA-e. Iako još nisu ispunjeni ambiciozni ciljevi od dvije tisuće programa, Trezner ističe brojne primjere dobre prakse koji su pokazali opravdanost ulaganja u sklopu projekta.

Dubrovačka agencija Gulliver travel tako je, među ostalim, pokrenula izlet “Turističkim vlakom kroz konavoske vinograde” koji predstavlja vinare i tradicijske obrte s područja Konavala. Kako ističu u Gulliveru, posebna dodana vrijednost projekta razvoj je samog područja Konavala u turističkom smislu, kroz uključivanju većeg broja sudionika. Globtour event u projektu je sudjelovao sa 21 tematskim projektom, među kojima se također ističu vinske ture. Globtour Event ove je godine objavio projekt jedriličarskoga, luksuznog istraživanja vinarija i vinograda „Adriatic Wine Odyssey“, koji će se u idućoj godini proširiti na Istru, Kvarner te Dunavsku regiju. Agencija Šiloturist s Krka pokrenula je dva turistička paketa pod nazivom “Neotkrivene čari Zlatnog otoka” i “Skrivene ljepote otoka Krka” s idejom da se u sklopu četverodnevnog aranžmana obuhvati cijelokupna ponuda otoka Krka. Najuspješniji programi Riječke Travelane su „Profesionalne Agriture“ i „Hortikulture“ koji su u predsezoni i posezoni u tri godine od nule doveli do 13 agrikulturnih grupa iz Novog Zelanda, Australije, Francuske, Švedske, Danske, Slovačke, Švicarske, uključujući i posjet dva slovačka TV kanala.

Uniline je pak za trajanja projekta razvio više od 50 programa za tržište turizma posebnih interesa, u koje su bili uključeni stručnjaci iz ornitologije, arheologije, geologije, botanike…U Unilineu su najbolji odaziv na programe iz projekta „Upoznaj Hrvatsku“ imali s tržišta Dalekog istoka. Mirjana Rahelić, direktorica agencije RB Travel, koja je također sudjelovala u projektu Upoznaj Hrvatsku, upozorava na to da u Hrvatskoj još postoje brojne barijere za uspješno upravljanje destinacijom. Najčešće je riječ o banalnim problemima, no i naoko sitna barijera može srušiti cijeli program. “Željeli smo, primjerice, u Hrvatskoj napraviti program kulturnog turizma po uzoru na Praški kaleidoskop koji u glavni češki grad privuče tisuće stranih gostiju. Ideja je bila autobusom dovesti goste iz Njemačke i Austrije i osmisliti im niz aktivnosti, uključujući i predstavu u Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca, odnosno zagrebačkom HNK. Riječ je o gostima koji žele all inclusive uslugu, odnosno žele znati točnu cijenu paketa, a paketi se osmišljavaju i na tržište stavljaju barem godinu dana unaprijed. Nismo, međutim, uspjeli u program uvrstiti nijednu predstavu HNK, ni iz Rijeke ni iz Zagreba, jer naša kazališta jednotavno ne znaju koje će im predstave biti na repertoaru za nekoliko mjeseci, a kamo li za više od godinu dana. Za usporedbu, pogledajte raspored kazališta u drugim europskim gradovima”, objašnjava Rahelić, čija je agencija, među ostalim, razvila program s uključenim tečajem lokalnog plesa potresujke. U RB Travelu također ističu da je najveći kamen spoticaja nepovezan rad i nastup različitih ustanova u državnom vlasništvu i tijela lokalne i državne uprave.

Doživljaj Istre u režiji Istraturista

U projekt, u koji je inicijalno uloženo oko 5,5 milijuna kuna, uključeno je više od 120 lokalnih partnera, ugostitelja, vinara, proizvođača maslinovog ulja…

Istraturist je u ljeto 2013. predstavio projekt Istria Experience, platformu koja na jednom mjestu ujedinjuje najbolje doživljaje Istre. Projekt se provodi preko tvrtke Istra DMC, čiji je osnivačIstraturist. Putem platforme Istra Experience gosti mogu pretražiti i rezervirati turističke usluge, uključujući i prijevoz u Istri te smještaj. Za razliku od sličnih platformi, ova na istom mjestu omogućuje prezentaciju, rezervaciju i na kraju kupnju željene usluge. “Projekt Istria Experience podiže vrijednost destinacije sustavom koji jamči kvalitetu i pojednostavljuje uživanje u različitim sadržajima destinacije te potiče konzumaciju usluga i sadržaja. Na ovaj način želimo i aktivnosti izvan turističkih objekata predstaviti kao važan dio vrijednosti destinacije, ali i potaknuti pred i posezonu atraktivnim turističkim proizvodima,” objašnjava Davor Brenko, direktor poslovnog razvoja Istraturista.

Istria Experience uključuje oko 200 odabranih doživljaja u 13 kategorija, poput izleta, događanja, restorana i konoba, noćnog života, sporta, koje se mogu jednostavno pretraživati i aktivirati na web adresi www.istriaexperience.com. Svaku kategoriju podržavaju odabrani stručnjaci ili poznate osobe poput Gorana Ivaniševića, Ive Majoli, Ivice Matoševića, Nevene Randeli, Marija Valentića, Roberta Kišerlovskog, Ashley Colburn, koji uz goste ocjenjuju kvalitetu pojedinih sadržaja. Osim on-line platforme, za goste koji su već u Umagu u sklopu projekta postavljeni su i info-punktovi te interaktivni info- displayi. U Istraturistu ističu da je u projekt, u koji je inicijalno uloženo oko 5,5 milijuna kuna, trenutačno uključeno više od 120 lokalnih partnera, ugostitelja, vinara, proizvođača maslinovog ulja i drugih. “Njihov broj raste iz dana u dan kako ponuđači usluga i sadržaja sve više prepoznaju ovaj način jednostavne prezentacije i prodaje svoje ponude među najboljim sadržajima koje Istra nudi, što znači da im Istria Experience služi i kao potvrda kvalitete”, kažu u Istraturistu.

Komentirajte prvi

New Report

Close