Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je ispitivanje načina određivanja maloprodajnih cijena deset prehrambenih proizvoda u trgovini na malo koje je pokazalo da za većinu njih trgovci drže različite cijene, a i njihove maloprodajne cijene mijenjali su na različite datume.
Ispitivanje maloprodajnih cijena provedeno je na uzorku od deset nasumično odabranih prehrambenih proizvoda: svježe mlijeko, tekući jogurt, kefir, pileći file, pileća krila, gazirana prirodna mineralna voda, negazirana prirodna mineralna voda, gazirana bezalkoholna pića, praškasti napitak, čokoladni namaz.
Trgovci odgovorili na upitnik
U uzorak su odabrani proizvodi hrvatskih proizvođača, ali i nekolicina prepoznatljivih proizvoda međunarodnih proizvođača. Isključeni su proizvodi kojima je određena najviša cijena u trgovini na malo temeljem Odluke o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda u trgovini na malo. Ispitivanje maloprodajnih cijena proizvoda provedeno je za razdoblje od šest mjeseci, odnosno uključene su promjene cijena proizvoda u razdoblju od 1. rujna prošle godine do 28. veljače ove godine.
Uključeno je šest najvećih trgovaca na malo u Republici Hrvatskoj, na temelju podataka kojima AZTN raspolaže iz redovnih godišnjih istraživanja trgovine na malo mješovitom robom. Uz navedeno, provedeno je ispitivanje izjave objavljene u medijima kako je trgovcima na malo od strane dobavljača početkom 2025. godine najavljeno povećanje nabavnih cijena.
Podaci i očitovanja prikupljeni su putem upitnika koje je AZTN poslao trgovcima, od kojih su zatraženi podaci o nabavnim i maloprodajnim cijenama proizvoda uključenih u ispitivanje, maržama, načinu i postupku određivanja maloprodajne cijene i primjeni preporučenih cijena. Agencija ističe da su pribavljeni cjenici dobavljača u kojima oni trgovcima na malo predlažu povećanje svojih cijena prehrambenih i neprehrambenih proizvoda u razdoblju od listopada 2024. do siječnja 2025. godine.
Trgovci su, u pravilu, maloprodajne cijene spomenutih proizvoda u promatranom razdoblju mijenjali na različite datume. Svi uključeni u ispitivanje istaknuli su da samostalno određuju maloprodajne cijene, njihov način formiranja te da pritom međusobno prate ponašanje drugih konkurentskih trgovaca na malo prilikom određivanja svojih cijena iz javno dostupnih podataka.
Detalji nepoznati
rgovci kao razloge za određene razlike maloprodajnih cijena usporedivih proizvoda u RH u odnosu na druge države (primjerice, Njemačke, Italije, Slovenije, itd.) navode porezno opterećenje, teritorijalne posebnosti pojedine države, globalna i nacionalna kretanja, značajniji uvoz prehrambenih proizvoda u Hrvatsku…
U odnosu na pekarske i konditorske proizvode, za koje je utvrđena najviša prosječna marža u 2023., trgovci navode natprosječno velike otpise u odnosu na druge proizvode te troškove dodatnog rada i ostale troškove vezane uz dopeku pekarskih proizvoda u trgovinama. Prethodno istraživanje AZTN-a, objavljeno sredinom svibnja, izazvalo je priličnu medijsku pažnju. Naime, regulator je tada utvrdio da je uvozna komponenta značajniji generator rasta cijena hrane.
Istraživanje je provedeno u kontekstu rasta maloprodajnih cijena prehrambenih i drugih proizvoda široke potrošnje koje se bilježilo na tržištu tijekom 2022. i 2023. godine, pri čemu je samo istraživanje obuhvatilo razdoblje od siječnja 2022. do srpnja 2024. godine. Zajedničko za oba istraživanja jest to da detalji nisu poznati već je Agencija smatrala za neophodno samo objavu priopćenja. Iako su najavili da će detalji svibanjskog istraživanja biti objavljeni naknadno, to se dosad nije dogodilo.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu