Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) upozorila je da je prodaja proizvoda ispod nabavne cijene u trgovinama škodljiva za dobavljače, najčešće OPG-ove, male trgovce, cijeli prehrambeni lanac i na kraju potrošače. Iako podržava primjenu popusta kao uobičajenu praksu, AZTN ističe da takva prodaja – gdje trgovac prodaje proizvod po nižoj cijeni nego što ga je kupio – vođena namjernim gubitkom šteti tržišnoj ravnoteži.
Trgovci koji spuštaju cijene ispod nabavne najčešće to čine kako bi privukli kupce, ali to prisiljava proizvođače da smanjuju troškove kroz slabiju kvalitetu ambalaže, sirovina ili otpust radnika, upozorava agencija. Mali trgovci ne mogu pratiti takve cijene, gube kupce i zatvaraju se, što dovodi do dominacije velikih lanaca koji zatim mogu podići cijene i smanjiti izbor za kupce.
AZTN je nedavno zbog ove prakse kaznio trgovački lanac Tommy s 212.500 eura jer je 2023. prodavao prehrambene proizvode ispod nabavne cijene, čime je prekršio Zakon o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom. Agencija poručuje da je cilj zakona spriječiti nepoštene prakse, sačuvati domaće proizvođače i osigurati fer tržište za potrošače.
Ova odluka izazvala je različite reakcije jer dio potrošača vidi niže cijene kao korist, no AZTN ističe da dugoročno svi gube zbog smanjenja kvalitete i izbora. Iako privlačna potrošačima kratkoročno, ova praksa može dugoročno dovesti do smanjenja dostupnosti domaćih proizvoda na policama i povećanja cijena zbog smanjenja konkurencije. Stručnjaci upozoravaju da je održiva konkurencija ključna za stabilnost tržišta i zaštitu prava kako proizvođača, tako i krajnjih potrošač
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu