Krapinsko-zagorska županija uputila je dopis Autocesti Zagreb – Macelj (AZM) u kojem se traži preispitivanje i promjena odluke za nedavno poskupljenje cestarine, posebice na dionici od Mokrica (Zaboka) do Krapine jer na tom dijelu još nema alternativnog pravca autocesti. Time je, stoji u priopćenju Županije, prekršen i Sporazum o naplati cestarine između Županije i Vlade od 2. veljače 2006. godine kojim je određeno da se cestarine na dionici od Mokrica do Krapine neće mijenjati sve dok se ne sagradi spojna cesta Zabok (D24) i Krapina (D1). Podsjetimo, u AZM d.o.o. vlasnički udjel od 49% ima država, a 51% Phyrn Concession holding GmbH, koji upravljaju 60 km dugom cestom na koju imaju koncesiju 28 godina. U prosjeku, cestarine na autocesti Zagreb – Macelj poskupjele su 11% računajući sve kategorije vozila. Istodobno, uvođenjem zatvorenog sustava naplate povećao se i promet na županijskoj cesti Ž 2196, odnosno na staroj Zagorskoj magistrali. Od 2004. do 2007. godine broj prometnih nesreća na staroj Zagorskoj magistrali se povećao 62%, a broj poginulih u istom razdoblju za 9 puta, odnosno od 1 poginule osobe 2004., na 9 poginulih osoba u 2007. godini. Od ove godine na relaciji od Mokrica do Začretja je za drugu skupinu vozila cestarina poskupjela 25%, a za četvrtu 15. Od Začretja do Krapine pak povećana je za četvrtu skupinu vozila 20%, dok je na dionici Mokrice – Krapina cijena veća 16% za drugu skupinu, te 22% za treću skupinu vozila. Josip Bosak, glasnogovornik Krapinsko-zagorske županije, kaže kako je 2004. godine PGDP (prosječni godišnji dnevni promet) prema mjerenjima na brojačkom mjestu u Žeincima na staroj Zagorskoj magistrali iznosio 9130 vozila i prema mnogim procjenama on se povećava godišnje najmanje 10%, što bi značilo da se u 2005. godini prosječno dnevno na magistrali kretalo oko 10.040 vozila. Iduće godine to je već bilo 11.050 vozila, te u 2007. godini 12.150 vozila. Starom magistralom veći je također i promet teških teretnih vozila jer je u lipnju 2006. godine ukinuta zabrana kretanja za sva teretna vozila, osim onih u tranzitu. Županija od AZM-a, osim preispitivanja najnovije odluke, traži da cestarine na dionici od Mokrica do Krapina budu sukladne Sporazumu, te da se razmotri mogućnost uvođenja većeg popusta za one koji svakodnevno koriste autocestu.
Na taj način bi se povećao broj korisnika autoceste, ali i rasteretio promet na staroj Zagorskoj magistrali. Naime, od 2004. godine povećava se neprekidno i prosječni godišnji dnevni promet (PGDP) na autocesti Zagreb – Macelj. Tako je 2004. PLDP (prosječni ljetni dnevni promet) iznosio oko 21.000 vozila, a PGDP (prosječni godišnji dnevni promet) bio je oko 14.000 vozila, 2005. godine PGDP (prosječni godišnji dnevni promet) iznosio je oko 15.000 vozila, dok se 2006. godine PGDP kretao oko 17.000 vozila. Prema neslužbenim podatcima, PGDP (prosječni godišnji dnevni promet) u 2007. godini na autocesti na relaciji između čvorova Jankomir i Trakošćan, odnosno Macelj bio je oko 17.500 vozila. U Županiji tvrde da prosječna cestarina za sve četiri kategorije vozila na autocesti Zaprešić – Macelj iznosi 1,53 kn/km, dok je prosječna cijena na ostalim autocestama u Republici Hrvatskoj 0,78 kn/km, odnosno ona je za sve četiri kategorije vozila na autocesti u Zagorju skuplja 87%. A to je također snažan argumenat protiv povećanja cestarine za koju po njihovu mišljenju doista nije bilo razloga. I već letimičan pregled cestarina na ostalim autocestama pokazuje da su ove naplate visoke. Istarski ipsilon, koji je u hrvatsko-francuskom vlasništvu, ima otvoreni sustav naplate cestarine na 2 mjesta i u cijenu cestarine uračunana je cjelina ponuđene cestovne mreže (141 km). Izgradnjom četverotračne autoceste (punog profila) uvest će se i novi tarifni sustav i korisnik će u tom slučaju platiti samo za onoliku dužinu koliko je proputovao. Prema informacijama s internetskih stranica, na naplatnoj kućici tunel Učka cestarina za prvu kategoriju vozila iznosi 28 kuna, a na naplatnoj kućici most Mirna 14 kuna.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu