Smart Industry
Intervju

‘Zbog intenzivnih promjena potreban nam je drugi val digitalne transformacije’

Slavko Vidović, osnivač InfoDoma, govori o ciljevima, prilikama i implementaciji digitalne transformacije.

PD VL native tim
18. kolovoz 2022. u 22:00
Slavko Vidović, osnivač InfoDoma/RATKO MAVAR

Zadnje dvije godine su godine intenzivnih promjena, promjena bez presedana, na svim razinama. Digitalno je postalo standardno, i zato nam treba uspješna digitalna transformacija, također na svim razinama: društva i države, gospodarstva i poduzeća.

Kao što se pojavila Industry 5.0, sada nam treba novi način, zapravo, drugi val digitalne transformacije”, kazao je na početku intervjua Slavko Vidović, osnivač InfoDoma, s kojim smo razgovarali o ciljevima digitalne transformacije, prilikama koje donosi te načinima kako se organizacije mogu pripremiti za nju.

Nakon pojave Industrije 5.0 i široke uporabe digitalnih mreža zbog pandemije, govori se o novom valu digitalne transformacije poduzeća. Koja su obilježja toga drugoga vala?

Željena postignuća za drugi val naravno da moraju biti nova, suglasno promjenama u okolini. Pet sila, sila promjena planete, gospodarstava, društava i država (uz velike promjene svjesnosti i spremnosti pojedinca) predstavljaju novi ambijent u kojem se provodi digitalna transformacija: Globalne integracije i geopolitičke promjene (sa energetskim i sirovinskim ovisnostima uvjetovanim ratnim sukobima); Tehnološke disrupcije te izazovi i nove prilike digitalnog doba; Pandemija i promjena svjesnosti o zdravstvenim i socijalnim perspektivama; Klimatske promjene i ekološka osvještenost u “Green” perspektivi; Budućnost rada i mobilnost radne snage (u uvjetima hibridnog rada zaposlenika).

Ako govorimo o poduzeću, na njegovoj razini, ciljevi digitalne transformacije moraju se proširiti u dimenzijama spremnosti za budućnost i otpornosti na poremećaje, tako da govorimo o tri generička cilja. Prvi – iskoristiti PRILIKE digitalnog doba za ubrzano povećanje poslovnih rezultata, ali i za disruptivno djelovanje na tržište kroz novi poslovni model.

Drugi je razviti strateške kompetencije i sposobnosti za SPREMNOST ZA BUDUĆNOST na bazi novih tehnologija, a treći uvesti mehanizme monitoringa neočekivanih događaja i poremećaja okoline, te izgraditi OTPORNOST na IZAZOVE kroz višu razinu svjesnosti i spremnosti te bimodalni menadžment.  To su okvirni zadaci drugog vala digitalne transformacije (DX 2.0).

Uvijek je bilo bitno razumjeti procese stvaranja vrijednosti. Kako izgleda taj mehanizam za poduzeće u digitalnom poslovanju i koja su postignuća?

Pandemija je ubrzala uporabu digitalnih sredstava, tako da kroz široku umreženost i rad na mrežama nastaju velike količine podataka, koje čovjek ne stigne i ne može obraditi. Stoga je nužno koristiti alate strojnog učenja i umjetne inteligencije (AI & ML).

Glavni fokusi su povećavanje iskustva korisnika kroz analizu velikih količina podataka (kontinuirano 24*7) te potpora donošenju odluka u novim uvjetima digitalnog doba. Uz takovu paradigmu stvaranja vrijednosti može se očekivati poslovni uspjeh i u digitalnom dobu u četiri perspektive. Prva je agilna, otporna i zdrava organizacija kompanije.

Druga je motivirani i sretni zaposlenici. Treća stalno bolji poslovni rezultati (za kupce i korisnike, zaposlenike i dionike, menadžere i vlasnike), a četvrta povjerenje okoline i ekosustava u razvojni put i vrijednosti koje stvara kompanija (tzv Brand Experience, kao dio Total Experience).

InfoDom je razvio digitalne platforme za upravljanje inovacijama (IMS), upravljanje ljudskim kapitalom (HCM), upravljanje promjenama (Performa 365), upravljanje projektima (ePMO)/SHUTTERSTOCK

Što poduzećima stoji na putu ostvarenja tako vrijednih postignuća?

Prihvaćanje nove digitalne kulture, kulture digitalnog doba, postao je najveći problem u organizacijama: i na razini pojedinaca i na razinama timova.

Zaposlenicima je teško pratiti stalne promjene ciljeva, nejasne indikatore za mjerenje uspješnosti te ukupno poravnavati se prema deklariranoj viziji, koja je postavljena za digitalnu transformaciju.

Ključno je da zaposlenici razumiju promjene zahtjeva na radna mjesta i svojih obveza kroz različite role, da bi se tako fokusirali na učenje i trening za nove digitalne vještine. Treba se uspostaviti nova kultura učenja i inovacija, otvorenog dijaloga i o problemima i o pogreškama, da bi se zajednički označio svaki uspjeh: učenja, inovacija, rada i poslovnog rezultata.

Što su onda glavne poluge u stvaranju boljeg iskustva zaposlenika i u povećanju operativne uspješnosti?

Otvoreno komuniciranje sa timovima i zaposlenicima, široka suradnja, pravo zaposlenika i timova na pogreške te transparentnost ključni su elementi nove kulture poduzeća ua digitalno doba (na svim razinama i organizacije i timova). Upravo kod neuspješnih digitalnih transformacija, pokazalo se da su ti prethodni zahtjevi bili slabo podržani, na razini organizacije i razini timova!

Poanta je da se na loše rezultate unutar organizacije treba gledati kao na priliku za otvorenu komunikaciju i učenje iz pogrešaka, kao znanje iz naučenih lekcija, da bi se potom učinila nova poboljšanja i razvoj. Ne smije biti straha od kazne i bilo kakve “tihe” odmazde! Time se kroz eksperimentiranje i inovacijske inicijative, pa i učenje iz pogrešaka, zapravo osnažuje organizacija i dobiva razvojni zamah!

InfoDom se puno zalagao I razvio Ekosustav za pametne industrije 5.0. Što InfoDom Grupa nudi za provedbu drugog vala digitalne transformacije?

Iz bogatog portfelja proizvoda InfoDom je razvio digitalne platforme za upravljanje inovacijama (IMS), upravljanje ljudskim kapitalom (HCM), upravljanje promjenama (Performa 365), upravljanje projektima (ePMO).

Često se spominje poslovna agilnost kao opći model upravljanja u poduzećima. Kako ju osnažiti?

Zbog agilnosti i pripadne adaptabilnosti organizacije, ključne organizacijske jedinice su zapravo timovi, timovi koji obavljaju određene procese podržane organizacijom vođenom rolama. U potpori BPM procesima optimalno je koristiti “virtualne” timove gdje su na određenim rolama pozicionirani ljudi izvan organizacije (outsourcing) i ljudi iz akademske zajednice. To se posebno povezuje s neočekivanim događajima, te pripadnim procesima, bilo da su proaktivni ili reaktivni.

Ključno je postaviti ambiciozne, ali dosezljive ciljeve, ali uz današnju veliku količinu neočekivanih događaja nije moguće vođenje samo pomoću ciljeva, nego izgraditi spremnost i strateške kompetencije organizacije da adaptira procese, suglasno promjenama iz okoline (naglasak na način Kako nešto radimo).

Da bi se postigla fleksibilnost i adaptabilnost, kao dio agilnosti, potrebno je uvesti široku primjenu menadžerskih mehanizama kao što su upravljanje izuzecima i upravljanje eskalacijama. Paralelno je jednako bitno razvijati upravljanje inovacijama kao odliku kompanije te podržati razvoj organizacijske svjesnosti. Posebno je važna primjena modela zrelosti i tehnika samoprocjene radi povećavanja organizacijske svjesnosti.

Sveukupno to čini korpus procesa poslovne agilnosti uz pripadne strateške kompetencije. Danas nije moguće, kao što je bilo u stabilnim vremenima, upravljati hijerarhijski linijski i horizontalno preko modela poslovnih procesa (uz pripremni trening zaposlenika). To nije dovoljno zbog velike količine neočekivanih događaja i trendova zbog kojih mijenjamo i ciljeve i način rada.

Stoga moramo uvesti kubni model organizacije (3D) tako da postignemo adaptabilnost vođenu znanjima timova, neovisno jesu li oni kompletno u organizaciji ili izvan nje. Bitno je da mozemo podrzati potpuno novi poslovni model po Digital Business pravilima. Potrebno je da lideri i menadžeri budu servisibilni prema nižim dijelovima organizacije, pomažući njihov pojedinačni uspjeh, kao komponentu uspjeha organizacije.

Kako motivirati organizaciju za takve promjene i kako podržati proces vođenja digitalne transformacije?

Inspirativni ciljevi, suvremene metode rada i suvremene tehnologije pojačavaju motivaciju zaposlenika, jer se povećavaju njihove osobne sposobnosti, ali i individualna vrijednost na tržištu rada. Za sveukupnu uspješnost organizacije i razvoj novog poslovnog modela jako važna je vizija kao okvir za adaptibilno postavljanje ciljeva. To čini okvir za novu inovacijsku kulturu i za razvoj adaptabilnih timova.

Poznata je vaša digitalna platforma Performa 365 za procese edukacije i automatsko testiranje zaposlenika. Da li kroz nju možete podržati cjelokupno vođenje digitalne transformacije?

InfoDom je plasirao na tržište digitalnu platformu za upravljanje promjenama – Performa 365. Platforma sadržava cjelokupni vodič za razvoj strateških kompetencija za vođenje digitalne transformacije kod pojedinaca i timova odnosno cjelokupne organizacije. Na taj si način organizacija osigurava bržu i uspješniju provedbu digitalne transformacije. Ona je već implementirana u nekoliko zemalja (Hrvatska, Italija, Slovenija, Grčka, Egipat) i polučuje odlične rezultate.

Unutarnje strateške kompetencije modelirane su 4 dimenzije: angažiranje kupaca, osnaživanje zaposlenika, transformacija proizvoda i optimizacija operacija; a temelje se na redizajniranim poslovnim procesima i iskorištavanju velikih količina podataka. Za interakciju s okolinom podržavamo četiri nove perspektive: razvoj digitalnih ekosustava, razvoj jezera podataka i otvorene inovacije, razvoj virtualnih adaptabilnih timova u suradnji s okruženjem te potporu zajedničkim vjerovanjima, vrijednostima i načelima kao dijelu društvene odgovornosti.

A završna poruka ili dilema?

Prije bih rekao dilema: od strategije digitalne transformacije poduzeća i strateškog apetita, ovisi da li će firmu snaći disrupcije, kroz izazove i probleme iz neočekivanih događaja, ili će poduzeće iskoristiti nove prilike digitalnog doba i biti sama disruptor drugima na trzištu (kroz svoje sposobnosti djelovanja na
okolinu)!

* Sadržaj omogućio InfoDom

7 ishodišnih pitanja za DX 2.0 Transformacijski okvir

  1. Koje od svjetskih trendova, sa pripadnim izazovima i prilikama, smatramo bitnim za naše poslovanje i našu industriju te koje nacionalne strategije i instrumenti nam mogu pomoći u razvoju i financiranju?
  2. Koje su naše ambicije i koliki je “strateški apetit” za opseg i razinu budućeg digitalnog poslovanja, te kroz koje faze i aktivnosti trebamo voditi digitalnu transformaciju da bismo ostvarili željena postignuća?
  3. Koja su nova očekivanja naših kupaca i kako im povećavati korisničko iskustvo, te što možemo naučiti od naše konkurencije?
  4. Kako u uvjetima hibridnog rada podržati razvoj naših zaposlenika i timova za rad u digitalnom poslovanju, te kakva nam treba inovacijska kultura?
  5. Koje su nam tehnologije glavni omogućitelji za inovacije naših proizvoda i usluga i kako iskoristiti otvorene arhiteture, otvorene podatke i veliki pad cijena tehnologija 4.i 5.industrijske revolucije te alata za umjetnu inteligenciju i strojno učenje?
  6. Da li su nam postojeće infrastrukture, sustavi i metode rada spremni za nove izazove i rad po Digital Business modelu, te kako iskoristiti mehanizme Reuse & Sharing gotovih standardnih komponenata (u učenju, inovacijama, razvoju i implementaciji)?
  7. Koje dijelove organizacije i timove trebamo uključiti u jezgreni tim za DX, te kako organizirati DXO potporu Ureda za DX?

New Report

Close