Smart Industry
Smart Industry

Uz prediktivnu analitiku i robotizaciju protiv nestašice

Uz napredne matematičke i machine learning modele, u Tokić Grupi optimiziraju razinu zaliha i dostupnosti u poslovnicama.

PD VL native tim
10. listopad 2022. u 22:00
Press photo

Digitalna transformacija ubrzava poslovne procese, omogućuje zaposlenicima efikasniji rad te smanjuje mogućnost pogreške, ali prije svega podrazumijeva promjenu nabolje. Rezultat toga su manji troškovi, bolja predikcija i kontrola poslovanja. Ovih činjenica danas su svjesni u gotovo svim tvrtkama, ali još veći broj njih ne poduzima dovoljno velike korake u tom smjeru.

Jedna od tvrtki koja je prepoznala nužnost digitalne transformacije za stabilno i konkurentno poslovanje je Tokić Grupa – vodeći regionalni trgovac autodijelovima i popratnom opremom. U Tokiću već gotovo 10 godina naglasak stavljaju na inovacije, istraživanje i razvoj te tehnologiju, postavljajući tako nove standarde poslovanja u zemlji i regiji.

Tako je Tokić grupa, unutar koje je i slovenski Bartog, globalne izazove s nestašicom i opskrbnim lancima uspješno savladala još od samog početka pandemije gdje je, uz čvrste i dugogodišnje odnose s vodećim svjetskim proizvođačima, važnu ulogu imala tehnologija te interno implementirani procesi predviđanja.

Naime, uz standardnu komunikaciju s poslovnicama, Tokić se sve više oslanja na pametna rješenja koja već koriste vodeće globalne korporacije. Među ostalim, riječ je i o softveru za predviđanje potražnje i optimizaciju replenishmenta, a sve s ciljem boljeg upravljanja zalihom uz poboljšanje kvalitete usluge i dostupnosti proizvoda. Budući da se nove ili obnovljene poslovnice otvaraju gotovo svakog mjeseca, da tvrtka raspolaže s više od 300 tisuća artikala, te da se asortiman prilagođava podneblju i preferencama kupaca, taj zadatak bio bi izazovan za svaki sektor.

Press photo

“Sustav koristi napredne matematičke i machine learning modele kako bi što je moguće preciznije predvidio koji će se proizvodi prodati (odnosno biti potrebni) na kojoj lokaciji u kojem vremenu te na osnovu te procjene sustav radi optimizaciju naručivanja prema dobavljačima te optimizaciju asortimana i količine zalihe u poslovnicama.

Tako optimiziramo razinu zaliha u cijelom sustavu, a istovremeno poboljšavamo kvalitetu naše usluge jer se osigurava da oni proizvodi koji su stvarno potrebni budu i dostupni kada i gdje su potrebni”, pojasnio je CTO Tokić Grupe Ante Laušić. Uz optimiziranu količinu tražene robe na zalihama, Tokić Grupa konstantno radi i na širenju i jačanju mreže poslovnica te uvođenju niza tehnoloških procesa. Iza takve organizacije poslovanja leži gotovo pet milijuna robotski automatiziranih procesa, čak i dvostruko više uz sve interne procese, s kojima su zaposlenici fokusirani na kreativnost i stvaranje dodane vrijednosti, a lišeni operativnog zamora.

Važno je napomenuti da je Tokićev digitalni odjel razvijao poslovne procese koji danas uključuju preko 200 robotski-automatiziranih procesa (RPA), ponajviše u nabavi, logistici i računovodstvu. Neki od tih procesa potpuno su automatizirani, neki zadaci se rade paralelno sa zaposlenicima, dok se određeni procesi pokreću samo na zahtjev zaposlenika.

Godišnje roboti i aplikacije odrade preko pet milijuna operacija, što uključuje repetitivne poslove kao što su unošenje i obrada podataka, razne analize i izvještaji. Zbog tih procesa niti jedna osoba nije izgubila radno mjesto; štoviše – broj zaposlenika u Tokiću prešao je brojku od tisuću ljudi – samo oni danas rade ‘pametnije’ i rasterećenije. Interno su razvijena i automatizirana rješenja koja olakšavaju svakodnevno poslovanje.

”To su primjerice razni interni on-line alati i aplikacije koje samostalno provjeravaju točnost podataka i funkcioniranje sustava te sustavno kontroliraju asortiman i slično, pa gotovo trenutno izvještavaju o mogućim problemima. Kompletan RPA-tim ljudi, na koje smo svi iznimno ponosni, zaista izlazi van okvira i stvara inovaciju”, pojašnjava Josip Kelava, voditelj digitalne transformacije i digitalizacije Tokić Grupe.

Najveći fokus danas je na optičkom prepoznavanju znakova i strojnom učenju, zahvaljujući čemu Tokić koristi više ‘in-house’ rješenja, poput provjere valjanosti dokumentacije. Unutar Tokić 4.0 odjela, osmišljena je AI aplikacija SimplyDoc koja očitava polja s računa i umjesto zaposlenika na recepciji i u računovodstvu ukucava preko 25.000 metapodataka mjesečno. Trenutačno Tokić radi na autonomiji RPA eko sustava, odnosno na razvoju AI agenata koji će brinuti o RPA floti te javljati povratne informacije, rezultate i zastoje.

Odnedavno Tokićevi kupci imaju mogućnost potpisati dokumentaciju digitalnim potpisom. Iako je takva razina usluge i poslovanja standard u tehnološkom ili financijskom sektoru, Tokić ga je uveo i u svijet distribucije auto dijelova i održavanja automobila. Umjesto reversa, otpremnica i dostavnica i arhiviranja papira, kupac će dobiti digitalno potpisan dokument koji se trajno pohranjuje i u Tokićevu digitalnu e-arhivu. Dokumenti su tako objema stranama pretraživi jednim klikom, a osim što se time štede vrijeme i tone papira godišnje, poslovnicama se oslobađa prostor koji su inače morale rezervirati za registratore u kojima se ta arhiva čuvala. Kupci, a pritom prvenstveno servisi i mehaničari, pritom lakše nadziru svoje poslovanje i dokumentaciju. Funkcionalnost bi do kraja godine trebala biti dostupna kroz čitavu mrežu poslovnica u Hrvatskoj.

Press photo

Osim u tehnologiju i inovacije, Tokić Grupa strateški puno ulaže i u edukaciju, kako vlastitih djelatnika, tako i svih koji su žele razvijati znanja o novim tehnologijama u autoindustriji. Tokić je svoj edukacijski centar – TEC, osnovao još 2014., s ciljem kontinuiranog obrazovanja i usavršavanja servisera, partnera i svih onih koji su željni najnovijih spoznaja u održavanju vozila. Putem TEC-a, kroz certificirane i verificirane seminare, dosad je više od tisuću profesionalnih i amaterskih automehaničara i autoelektričara podiglo svoja znanja na višu razinu. Odnedavno, na raspolaganju im je i seminar za održavanje električnih i hibridnih vozila i to na jedinstvenom simulatoru, ali i pravim vozilima.

Europska regulativa naime propisuje da električna i hibridna vozila ne mogu biti servisirana u radionicama koje nisu opremljene adekvatnim alatima i osobljem educiranim kako na ispravan i siguran način isključiti visokonaponske sklopove. Iako ti propisi u Hrvatskoj još nisu zaživjeli, TEC u suradnji sa ZIRS Učilištem – Ustanovom za obrazovanje odraslih, provodi edukaciju rađenu za profil stručnjaka za električna vozila, ujedno i verificiranu od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja RH. Tim pionirskim pothvatom Tokić Grupa je praktički stvorila novi profil dopunskog zanimanja – kvalifikacije koja do sada kod nas nije niti postojala. Svaka radionica koja želi provoditi radove na EV vozilima trebala bi imati barem jednog djelatnika koji će završiti ovakav tečaj i dobiti priznatu diplomu.

Tokić Grupa je odnedavno i u partnerstvu s IEDC-Bled School of Management, gdje je nositelj Katedre za kreativnost i inovativnost. Kroz nju, zajedno sa svojim i drugim IEDC-studentima promišlja i istražuje nova inovativna poslovna rješenja. Baš kao i dugogodišnja suradnja s Njemačko-hrvatskom industrijskom i trgovinskom komorom – AHK kroz program ‘Dualnog obrazovanja’, putem kojeg učenike strukovnih škola vodi kroz prošireni praktični dio nastave koji spaja s teorijom.

Predstavnici AHK su nedavno s delegacijom njemačkih gospodarstvenika posjetili središnjicu Tokića i TEC gdje su gosti ostali ugodno iznenađeni ekspanzijom tvrtke i kulturom koja naglasak stavlja na razvoj svakog zaposlenika. Svaki ‘tokićevac’ usmjerava se na svoj prirodni razvoj unutar kompanije, bilo kroz interne edukacije ili formalno obrazovanje. U skladu je to s konceptom cjeloživotnog učenja, ali i KAIZEN-poslovne filozofije, koju Tokić Grupa uspješno provodi već nekoliko godina. Riječ je o konceptu odmjerenog, ali svakodnevnog napretka koji dugoročno generira velike pomake, a koji nekim kompanijama već desetljećima donosi kontinuirani rast.

Uz takav pristup razvoju, u Tokiću vole reći kako se često “igraju novim tehnologijama”, koje će, iako interno razvijene, uskoro biti korisne i partnerima. Taj zajednički proces digitalizacije poslovanja u kojemu Tokić Grupa podržava svoje partnere, omogućit će ljudima da svoja znanja i kvalitete upotrijebe tamo gdje su najpotrebniji, a ‘strojevima’ prepuste repetitivne poslove.

U autoindustriji budućnosti, vjeruju u Tokić Grupi, čovjek će i dalje biti u središtu, jer inovacija i kreativnost potječu upravo od njega, dok će znanje i stalni razvoj biti glavne valute u tvrtkama, kako prema kupcima i partnerima, tako i prema potencijalnim zaposlenicima.

* Sadržaj omogućio Tokić Grupa

New Report

Close