Tržište nekretnina, kako stambenih, tako i poslovnih, u Hrvatskoj snažno trpi posljedice krize jer se ne vide veći pomaci prema naprijed glede potražnje. Prema najnovijem izvještaju tvrtke Colliers International trenutačna ponuda slobodnoga uredskog prostora u Zagrebu, kao najznačajnijem na domaćem tržištu, iznosi 660.000 četvornih metara. Također Colliersovi stručnjaci smatraju da je završetak gradnje 25.000 kvadrata uredskog prostora na zagrebačkom području upitno zbog financijskih ili pravnih razloga. Usput napomenimo da je ove godine na tržište došlo tek 3600 četvornih metara uredskog prostora klase A.
Skromne transakcije
Optimizam glede tržišta uredskih prostora donekle pokazuje Tomislav Gregurić, komercijalni direktor King Sturgea, jer kaže da tržište ureda za zakup pokazuje prve znake oživljavanja nakon dugog razdoblja mirovanja. Mišljenja je da je većina poslovnih odluka vezanih uz poslovne prostore posljednjih godinu dana bila na ledu jer su zbog nejasnih gospodarskih izgleda menadžeri odgađali te odluke koliko god je bilo moguće. “Budući da se poslovanje ipak ne može zaustaviti, sada se pokreću prve transakcije. Njihov je obujam i dalje skroman u usporedbi s razdobljem od 2006. do 2008. godine, ali ipak ohrabruje”, objašnjava Gregurić. Dodaje da je za razliku od prethodnih godina, kad su tvrtke mijenjale stare urede za nove ili male urede za veće, sada većina transakcija motivirana željom za smanjenje troškova. “Zbog smanjenog opsega i postroženih uvjeta financiranja u izgradnji je razmjerno mali broj projekata, no uočili smo da se ‘developeri’ pripremaju za postkrizno razdoblje u očekivanju porasta potražnje i porasta cijena koji će uslijediti kad potražnja nadmaši ponudu na tržištu. Zrela faza pregovora o pristupanju EU zasad ne utječe na trendove ponude i potražnje”, istaknuo je Gregurić. Colliersovi stručnjaci su primijetili da se u prvoj polovici ove godine bilježi nešto veća potražnja za kupnjom poslovnih prostora, a smatraju da je to posljedica niže prodajne cijene koja je nastala kao rezultat ekonomskih promjena. Primijetili su i zanimanje stranih tvrtki koje dolaze prvi put na hrvatsko tržište, ali još nema znatnije količine tih zahtjeva. “Zagrebačko tržište je pretrpjelo 30 posto povećanja slobodnog prostora u prvoj polovici 2010. u usporedbi s istim razdobljem u 2009. godini. Najviše se traže manji uredi veličine do 200 četvornih metara kao i oni između 400 do 500 četvornih metara, bilo za najam ili za kupnju”, objasnila je Ivana Mihaljević, konzultantica iz Odjela za investicijsko i korporativno savjetovanje u Colliers Internationalu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu