Poduzetnici se često emotivno vežu za svoju poslovnu ideju. Oslanjajući se na vlastitu intuiciju, zaobilaze važan korak – a to je temeljita analiza čimbenika koja je važna za bolju pripremu i veću izvjesnost uspjeha poslovne ideje. Izrada poslovnog plana često se percipira kao “nužno zlo” u realizaciji bankarskih kredita, a ne kao mogućnost analize i odabira najefikasnijeg puta za ostvarenje poslovnih ciljeva. Bez obzira je li riječ o pokretanju novog poslovanja, kupnji poduzeća ili proširenju postojećih poslovnih aktivnosti, za povećanje vjerojatnosti njihova uspješnog ostvarenja nužno je upoznati potencijalne rizike te ih svesti na prihvatljivu mjeru, odnosno istražiti potencijal poduzetničke ideje kroz odgovore na sljedeća pitanja: postoji li tržište za proizvod/uslugu koju nudi, postoji li za njegovo/njezino izvođenje adekvatan broj i prihvatljiva stručna struktura kadrova, je li poduzetnikov početni kapital dovoljan i jesu li mu dostupni izvori financiranja razvoja poslovanja? Izrada poslovnog plana važan je korak u razvoju kvalitetnog projekta koji može generirati održivo i profitabilno poslovanje vlasniku te sigurno i zadovoljavajuće zaposlenje djelatnicima.
Što sve mora sadržavati kvalitetan poslovni plan?
Poslovni plan predstavlja analizu kojoj je cilj odgovoriti na pitanje može li se određena poduzetnička ideja uspješno izvršiti, odnosno može li ona zaživjeti u danim tržišnim okolnostima. Ona predstavlja činjenično stanje, a ne želje te daje detaljnu i preciznu sliku poslovnog pothvata i podatke koje svaki poduzetnik mora znati. Obvezni elementi studije uključuju podatke o društvu i ciljeve poslovanja društva, opis strukture, iskustva i kvalitete zaposlenika (s naglaskom na menadžment), opis osnovnih sredstava, proizvoda i usluge koju poduzeće nudi, politiku cijena i kanala prodaje, analizu strukture i kvalitete suradnje s najvećim kupcima i dobavljačima, ključne rizike u poslovanju, SWOT analizu te financijske projekcije i strategiju daljnjeg poslovanja. Ako se poslovni plan izrađuje za potrebe analize izvedivosti investicijskog ulaganja, on dodatno uključuje i sljedeće informacije: opis investicije, razloge ulaska u investiciju te dodatnu vrijednost koja se očekuje, strukturu izvora financiranja investicije (vlastito učešće, kredit, ostali izvori), definiciju iznosa potrebnih obrtnih sredstava te izvora financiranja eventualnih prekoračenja inicijalno definiranih troškova investicije, detaljan troškovnik investicije, izvođači (bonitet, referencije, jamstva), nadzor, definiciju potrebne “papirologije” (zemljišne knjige, dozvole i sl.) za realizaciju ulaganja i analizu mogućnosti otplate kredita u okviru definiranih financijskih projekcija. Nakon definiranja visine ukupne investicije potrebno je definirati izvore financiranja – njihovu strukturu i uvjete. Potrebe za kapitalom uključuju sredstva potrebna za realizaciju samog projekta ulaganja i početna obrtna sredstva. Ako je moguće, poželjno je predvidjeti i potrebna ulaganja u budućnosti zbog zadržavanja konkurentnosti ponude.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu