Pad turističke potrošnje najviše kumovao 11,7 posto nižem prihodu Fortenove

Autor: Jadranka Dozan , 29. travanj 2021. u 17:45
Fabris Peruško, glavni izvršni direktor Fortenova grupe/NIKOLA ČUTUK/PIXSELL

Iako Konzum u četiri ljetna mjeseca, od lipnja do rujna, ostvaruje 40-ak posto godišnjeg prihoda i oko 70% EBITDA-e, u ‘isto za isto’ usporedbama s 2019. prihod od prodaje uspio je očuvati, odnosno povećati za 0,3 posto

Fortenova grupa danas je vlasnicima (imateljima depozitarnih udjela) predstavila rezultate poslovanja za prošlu godinu. S obzirom na negativan utjecaj Covid-19 pandemije u tri četvrtine godine, u Upravi kompanije ocjenjuju ih dobrim. Taj utjecaj se zbog značaja turizma osobito osjetio u Hrvatskoj. Kako se ističe u priopćenju Fortenove, Grupa je ili održala ili povećala tržišne udjele u nizu ključnih kategorija proizvoda. Realizirano je nekoliko ključnih strateških projekata, a zahvaljujući provedenim preventivnim mjerama utjecaj krize je ublažen, pri čemu je novčana likvidnost povećana za oko 350 milijuna kuna, na dvije milijarde na kraju godine.

Ukupni ostvareni konsolidirani prihod iz tzv. kontinuiranog poslovanja Grupe, bez Mercatora koji će biti integriran u izvješćima za 2021., iznosio je 21 milijardu kuna, a ukupna konsolidirana prilagođena EBITDA 1,3 milijarde kuna, navodi se u priopćenju kompanije.

U usporedbi s pro forma konsolidiranim rezultatima iz 2019. te uz isključenje rezultata tzv. diskontinuiranog poslovanja Kompasa Ljubljana, Kompasa Poreč i Kompasove mreže za oba razdoblja, konsolidirani ukupni prihod Fortenova grupe lani je bio manji za 11,7 posto, dok je na tako prilagođenoj osnovi, konsolidirana EBITDA niža za 30 posto.

“Covid-19 pandemija na svemu je ostavila trag, pa tako i na rezultatima poslovanja naših tvrtki. Najviše su njezin utjecaj osjetile kompanije koje su usko vezane uz turističku industriju odnosno HORECA kanal”, rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenove. Više su bila pogođena tržišta u kojima turistička sezona ima veliki utjecaj, poput Hrvatske i Crne Gore. Srbija, primjerice, nije osjetila posljedice turističke sezone, ali je i to tržište bilo suočeno sa svim drugim posljedicama pandemije. Ipak, dodao je kako su Fortenovine kompanije uspješno ostvarile i nadmašile planove koji su nakon izbijanja pandemije korigirani ispod ostvarenja 2019.

Kada je riječ o nekonsolidiranim rezultatima temeljnih djelatnosti , 16 kompanija u poslovnim područjima maloprodaje, prehrane i poljoprivrede Fortenova grupe ostvarilo je 23 milijarde kuna nekonsolidiranih ukupnih prihoda, što je u odnosu na 2019. šest posto manje. Ostvrenih 1,6 milijarde kuna EBITDA-e, pak, predstavlja pad za 16,8 posto.

Pandemija se najviše odrazila na kompanije iz poslovnog područja Prehrana jer su one najizravnije vezane uz HORECA kanal i potrošnju u turističkoj sezoni, ali njezine posljedice odrazile su se i na one iz divizije Maloprodaje i veleprodaje. To je rezultiralo njihovim nižim nekonsolidiranim prihodima i EBITDA-om u usporedbi s prethodnom godinom.

Kod Prehrane su prihodi pali devet posto, a kod Maloprodaje pet posto. U kompanijama iz grupe Poljoprivrede zabilježili su pad od samo jedan posto. Kad je riječ o operativnoj dobiti EBITDA, kod Prehrane je u odnosu na (nekonsolidirane) rezultate 2019. ona bila niža za 12,5 posto, a u maloprodaji 6,5 posto. Pod utjecajem velikog pada cijena svinja u zadnjem kvartalu 2020. te pada cijena junadi i nižih prinosa poljoprivrednih kultura, EBITDA Poljoprivrede je više nego prepolovljena (-56,8 posto) u usporedbi s godinom prije.

Pojedinačno gledano, rezultatski su se istaknuli Dijamant i Frikom koji su koji su, kako ističu u Upravi Fortenove, ne samo povećali udjele, već su imali i koristi od povećane potrošnje u Srbiji jer su restrikcije uslijed pandemije ograničavale putovanja izvan zemlje.

Usto, Konzum je, uspoređujući rezultate “isto za isto”, usprkos manjem broju turista uspio očuvati prihod od prodaje na razini 0,3 posto većoj nego 2019. To se pripisuje uspješnom upravljanju lancem opskrbe i korištenju prednosti Konzumovih formata dućana te online ponude.

Kako Konzum u četiri ljetna mjeseca, od lipnja do rujna, ostvaruje oko 40 posto ukupnih prihoda i oko 70 posto godišnje EBITDA-e, James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe, ocjenjuje njegove rezultate “zaista odličnim”.

“Gledajući cijelu Fortenova grupu, ukupan negativan utjecaj pandemije, kao i negotovinskih tečajnih razlika, nažalost, nije bilo moguće nadoknaditi, ali s obzirom na projekte koje smo započeli već u 2021. očekujemo poboljšanje rezultata”, istaknuo je komentirajući rezultate.

U iduće dvije godine planira se, kaže, i refinanciranje duga Fortenova grupe uz povoljnije uvjete, što će dodatno ojačati financijsku poziciju kompanije.

Rezultatima poslovanja u 2020. u Upravi su zadovoljni, uz ostalo, i zbog “dodatnih poboljšanja u operativnom poslovanju i kontroli troškova”, kao i zbog realiziranja više razvojnih projekata. Uz preuzimanje imovine osječke mljekare Meggle i lansiranje novog mliječnog brenda, ulaganja Jamnice u razvoj lani su također rezultirala lansiranjem novog proizvoda Botanice, a u ovoj godini i prve alkoholne gazirane vode (Barts) u Hrvatskoj, koja sad jača distribuciju.

Na rezultate u 2021. pozitivno će utjecati u prvom redu dva velika projekta. Uz lani pokrenutu prodaju Poslovnog područja zamrznute hrane, čije se konačno zaključenje i prelazak u ruke Nomad Foodsa (za 615 milijuna eura) očekuje u trećem kvartalu, to je integracija Mercatora. U Fortenovi se nadaju i da će već ove godine turistička sezona biti bolja od lanjske, s tim da “puni povratak” očekuju dogodine.

Komentirajte prvi

New Report

Close